U bevindt zich hier: Home » Over Inboundmarketing.nl » Wat is inbound marketing?

Wat is inbound marketing?

De term “inbound marketing” verschijnt rond 2001 voor het eerst op internet. Tot die tijd wordt “inbound” wel gebruikt, maar dan in combinatie met telemarketing: Inbound telemarketing is een vorm van telemarketing waarbij de marketingorganisatie niet zelf (potentiële) klanten belt (dat is outbound telemarketing), maar juist telefoontjes ontvangt van de doelgroep.

Sinds een aantal jaren wordt de uitdrukking inbound marketing gebruikt in de volgende betekenis: Inbound marketing is een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Inbound marketing bedient zich daarbij van zoekmachines, websites, blogs en sociale media.

Eenvoudiger gezegd: inbound marketing helpt bedrijven om beter gevonden te worden op internet door potentiële klanten die op dat moment op zoek zijn naar informatie.

En als u door deze klinkende definities niet overtuigd bent: het blijkt dat de kosten per lead bij inbound marketing vele malen lager zijn dan bij outbound marketing.Bovendien zijn de resultaten makkelijker meetbaar, zodat u precies kunt rapporteren welke inspanning wat precies oplevert.

Onderstaande infographic van Voltier Digital geeft goed het verschil weer tussen inbound en outbound marketing. Klik op de afbeelding om het origineel in groot formaat te bekijken.

Inbound Marketing infographic