U bevindt zich hier: Home » Blog » De zeven meest gemaakte Analytics missers

De zeven meest gemaakte Analytics missers

03/02/2012

Post image for De zeven meest gemaakte Analytics missers

Ik moet iets bekennen: ik hou van Google Analytics. Ik vind het een briljant product. Niet in het minst omdat Google door het gratis weg te geven zo verschrikkelijk veel informatie kan verzamelen over miljoenen websites ter wereld en hun bezoekers… wat zou ik graag eens in die gegevens duiken!

Daarom vind ik het des te erger dat zo veel website-eigenaren Analytics verkeerd of onvolledig inzetten. Doodzonde, want als je Analytics goed gebruikt, kun je er heel veel uit leren om je website effectiever te maken. Het maken en onderhouden van een website kost geld: dan wil je toch ook dat het iets oplevert? En dat wil je dan toch ook kunnen meten?

Dit zijn de zeven meest voorkomende Google Analytics missers die ik bij mijn klanten en potentiële klanten tegenkom. En ja, het lijstje begint met een open deur. Trust me, als ik het niet zo vaak zou zien, zelfs bij grotere bedrijven, zou ik het niet opschrijven… maar ik blijf me verbazen.

1) Geen Analytics gebruiken

Er zijn maar twee redenen om geen Analytics te installeren: je bent paranoïde of je bent zo groot als pak ‘m beet Bol.com en je hebt niet voldoende aan de functionaliteit. Hoe kan het dan dat ik nog steeds websites tegenkom waar Analytics niet is geïnstalleerd? Meestal hebben deze site-eigenaren geen flauw benul wat er op hun site gebeurt, maar soms hebben ze een ander statistisch pakket geïnstalleerd: zo eentje die nog “hits” rapporteert, of een gratis tool die alle webstatistieken open en bloot online zet. Dat wil je toch niet…

2) Analytics door je webbouwer laten beheren

Dan is er de groep mensen die webstatistieken maar eng en moeilijk vindt en het allemaal door hun webbouwer laat instellen. Op zich geen probleem, ware het niet dat sommige webbouwers hun eigen Analytics account daarvoor gebruiken. Met één account kun je meerdere websites  beheren, dus voor de webbouwer is dat makkelijk. De klant krijgt dan gebruikerstoegang tot alleen maar de gegevens van zijn eigen website.

Dat betekent dat je geen speciale rapporten kunt maken, zelf geen extra gebruikers kunt toevoegen, geen doelen instellen, enzovoorts. En als de relatie met je webbouwer stuk loopt, ben je in één klap je hele historie kwijt. Want een website overdragen aan een ander account is niet mogelijk… zorg dus altijd dat je zelf eigenaar bent van je statistieken!

3) Je eigen bezoekjes meten

De nieuwe website is live, het hele bedrijf wordt gemaild, en ohh… wat zijn er ineens veel bezoeken! En het zijn ook allemaal van die lange bezoeken: mensen kijken wel 20 minuten naar de site en bladeren door 30 verschillende pagina’s! Dat soort statistieken krijg je te zien als je vergeet om je eigen bezoekjes – en die van je webbouwer – van de metingen uit te sluiten. En zeker vier van de vijf bedrijven vergeten dat!

Gelukkig is het eenvoudig op te lossen: check met bijvoorbeeld Whatismyipaddress.com wat het IP-adres is waarmee je op kantoor het internet opgaat. Log in bij Google Analytics, klik op het witte tandwieltje rechtsboven in de oranje balk, klik op Filters en kies voor Nieuw Filter. Nu kun je er voor kiezen om het verkeer van je IP-adres uit te sluiten.

4) Betaalde bezoeken niet als zodanig meten

Eén van de interessantste overzichten van Google Analytics is het bronnenoverzicht: waar komen de bezoekers op je website vandaan? Hebben ze naar iets gezocht op Google.nl, hebben ze op een link geklikt op startpagina.nl, hebben ze gewoon direct de url van je website ingetikt of komen ze via een Adwords advertentie?

Als je adverteert, wil je natuurlijk weten of je duurbetaalde klikken iets opleveren en wat die betaalde bezoekers zoal doen op je website. Adverteer je via Google Adwords, dan kun je de urls van je landingspagina’s automatisch laten voorzien van wat extra parameters waardoor je in Analytics precies kunt zien welk zoekwoord en welke advertentie tot welk gedrag leidt. Moet je wel even een vinkje zetten bij auto tagging urls. Anders herkent Google deze bezoekers niet als betaald.

Adverteer je via andere kanalen, zoals Bing, of gebruik je bijvoorbeeld een nieuwsbrief om bezoekers naar je website te lokken, dan moet je alle urls in deze middelen handmatig van toevoegingen voorzien waardoor je kunt meten welke bezoekers van welke campagne afkomstig zijn. Google heeft daar een handige url builder tool voor. Maar je mag me ook even mailen als je er niet uit komt!

5) Geen doelen meten

Als het goed is, wil je iets bereiken met je website. Want dat mensen je website bezoeken is leuk, maar brengt geen brood op de plank. Je wilt dat ze iets kopen, of zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een contactformuliertje invullen of desnoods de telefoon grijpen om je te bellen voor een afspraak.

Met uitzondering van die laatste, kun je al deze acties in Analytics als doel of conversie aanmerken. Zodat je kunt zien welke bezoekersbronnen de meeste orders opleveren. Of welke pagina’s mensen bekijken voor ze contact met je opnemen. Of hoeveel klikken op advertenties je gemiddeld moet inkopen om één nieuwe order binnen te halen. En daar kun je dan natuurlijk je marketinginspanningen weer op aanpassen. Veel te weinig website-eigenaren maken in mijn ogen gebruik van deze mogelijkheid: ik zie het bij minder dan 1 op de 5 klanten ingericht.

6) Geen gebeurtenissen meten

Vergelijkbaar met het vorige punt, maar nét even anders. Google Analytics biedt de mogelijkheid om zogenaamde gebeurtenissen te meten. Dat zijn geen paginabezoeken, maar andere acties, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een pdfje, het bekijken van een video, of zelfs het klikken op een de verzendknop in een formulier.

Om dergelijke gebeurtenissen te meten moet je echter wel een apart stukje code op je webpagina plaatsen, voor iedere gebeurtenis één. In mijn ervaring weten maar heel weinig mensen dat dit uberhaupt kan, en weten nog veel minder mensen hoe je dat dan doet. (Hint: vraag het aan mij of lees de Event Tracking Guide van Google). En het levert super nuttige informatie op. Goed toch, om te weten hoeveel mensen je hele video bekijken? Of je ebook downloaden? En waar ze vandaan komen? Oh, er is zoveel mogelijk met Analytics…

7) Niet analyseren

De laatste misser is het moeilijkst op te lossen, maar heet in potentie wel de grootste impact. Want Google Analytics levert een schat aan gegevens op, maar je moet ze wél interpreteren. Dus jij had deze maand duizend bezoekers? Die gemiddeld anderhalve minuut op je website doorbrachten? Een bouncepercentage hadden van 52%?

Het betekent allemaal niets, als je het niet in het juiste perspectief plaatst. Wat is normaal voor jouw branche? Hoe zagen de cijfers er vorige maand uit? Verliet die 52% jouw site omdat ze op de eerste pagina al precies vonden wat ze zochten, of omdat ze je website een drama vonden? En waren ze anderhalve minuut geïnteresseerd aan het lezen of zochten ze zich rot naar wat ze nodig hadden?

Kortom: zelfs met de beste tool ter wereld kom je geen stap vooruit als je er niet mee weet om te gaan. Blijven nadenken, is het devies!

En zeg nu eens eerlijk, aan hoeveel van deze missers maak jij je schuldig? En welke missers heb ik nog over het hoofd gezien?

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 7 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Andre Speek februari 3, 2012 om 13:20

“En zeker vier van de bedrijven vergeet dat!”

4 maar? Niet vier van de vijf? Vier van de tien? ;-)

Maar goeie tips verder !

Beantwoorden

annemieke februari 3, 2012 om 14:50

Vier van de vijf! Oeps… inmiddels gefixt. Dank voor je oplettendheid! (en als je denkt dat dit een slordige fout was: ik kwam er net achter dat ik vanochtend bij een nieuwe klant ben langs geweest terwijl ik een trui binnenstebuiten aan had… suf he?!?! zal de sneeuw wel zijn…)

Beantwoorden

Lars augustus 15, 2012 om 12:39

top! enige probleem voor mij. ik weet niet hoe de ik Event code bij youtube filmpjes op mijn pagina zet. Heb je een voorbeeld voor me hoe je de Embed code inclusief de Event track code er in zet?

Beantwoorden

Annemieke van Herk augustus 15, 2012 om 12:54

Hi Lars,

Mail me even de url van een van de pagina’s waar het om gaat, dan maak ik een voorbeeld voor je…

groetjes,
Annemieke – annemieke@inboundmarketing.nl

Beantwoorden

Wil Panneman augustus 16, 2012 om 16:24

Hallo,
zou graag het auto tagging url willen aanzetten (puntje 4) maar kan hem niet vinden bij analytics, webmasters en adwords. Kun je een hint geven?? (Heb de Nederlands taal ingesteld.
Alvast bedankt.
Groetjes Wil

Beantwoorden

annemieke augustus 16, 2012 om 18:56

Hi Wil,

Als je in Adwords op de groene tab ‘Mijn Account’ klikt en vervolgens ‘Voorkeuren’ selecteert, dan kun je daarna onder het kopje ‘Bijhouden’ zien of auto tagging, autocodering in het Nederlands, aan staat of niet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je Adwords en Analytics accounts gekoppeld zijn, anders valt er niets te autocoderen. Hier lees je hoe je zo’n koppeling kunt realiseren, mocht je dat nodig hebben: http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=nl&answer=1704341

Ik hoop dat je er zo uit komt, zo niet geef me even een seintje, dan help ik je telefonisch.

Succes!
Annemieke

Beantwoorden

Wil Panneman augustus 20, 2012 om 19:35

Hallo Annemiek,

Gevonden bedankt. Stond al aan. Daarom heb ik bij verkeersbronnen en dan zoeken een sub item betaald.

Beantwoorden

Geef een reactie