U bevindt zich hier: Home » Blog » Zes Adwords tips voor gevorderden

Zes Adwords tips voor gevorderden

02/03/2012

Post image for Zes Adwords tips voor gevorderden

Eén van de voordelen van Adwords Certified Partner zijn, is dat je eens in de zoveel tijd een gesprek hebt met een accountmanager. In mijn geval gebeurde dat gisteren voor het eerst. Ik heb een aantal superslimme tips gekregen om de prestaties van je Adwords campagne te verbeteren. Die wil ik bij deze graag met je delen!
 

1) Aparte campagnes voor mobiele apparaten

In veel gevallen reageren mensen die met een smartphone aan het internetten zijn, anders dan mensen die achter de computer zitten. In sommige gevallen vertaalt zich dat in een lager conversiepercentage, maar dat conversiepercentage kan ook hoger uitvallen.

Omdat er minder adverteerders zijn op mobiele apparaten, zijn de kosten per klik vaak lager. Door een aparte campagne te maken die uitsluitend gericht is op deze mobiele bezoekers, geniet je van een paar voordelen:

  • Je kunt je biedingen aanpassen zodat je gemiddeld hogere advertentieposities bereikt: omdat er op de kleine schermpjes minder advertenties direct zichtbaar zijn, is het belangrijk dat je advertenties bij de bovenste twee zit.
  • Je kunt in je advertentieteksten zeggen dat mensen direct kunnen bellen – door de telefoonextensie aan te zetten in je campagne kunnen mensen dat ook gemakkelijk doen door op de link in de advertentie te klikken. Zo’n aansporing van ‘bel direct’ heeft in een advertentie die op een gewone computer wordt vertoond, minder effect.

Het is zelfs mogelijk om een aparte campagne in te richten voor tablet computers, die natuurlijk weer op een andere manier gebruikt worden dan computers en smartphones.

Hoe doe je dit?

Selecteer het tabblad Advertentiegroepen in Adwords, klik boven het grafiekje op Segmenteren en kies Apparaat. Je resultaten per advertentiegroep worden nu uitgesplitst per soort apparaat, mobiel, computer of tablet. Zo kun je zien of het de moeite waard is om je campagne te splitsen voor deze doelgroepen.

Check ook in Google Analytics hoeveel procent van de organische bezoekers tablets of smartphones gebruikt, en hoe deze bezoekers converteren. De nieuwe Analytics interface heeft een item Mobiel in de sectie Doelgroep waarmee je dit heel makkelijk kunt zien.

2) Sitelinks toepassen

Door sitelinks in te schakelen worden er soms onder je advertentie een aantal extra links naar je website vertoond. Dat heeft onder andere als voordeel dat je advertentie groter wordt, waardoor hij meer opvalt, en dus relatief meer klikken ontvangt. Altijd inschakelen, dus. Maar wat als je maar één product of dienst verkoopt en je kunt geen betere bestemmingspagina’s bedenken dan degene die al in je advertentie staat?

Dan maak je verschillende tekstlinks die allemaal naar diezelfde bestemmingspagina verwijzen, want dat mag dus ook! En dat geeft je dus de mogelijkheid om verschillende voordelen van je product te noemen, terwijl je toch iedereen die klikt naar die ene goede bestemmingspagina leidt.

Hoe doe je dit?

Selecteer de juiste campagne in Adwords, en klik op de grijze tab Advertentie-extensies. Kies bij Weergave voor Extensies voor Sitelinks en klik op Nieuwe extensie om een aantal extra links toe te voegen. Let wel: het feit dat je hier Sitelinks aanmaakt wil niet zeggen dat Google ze altijd zal tonen! Dit gebeurt af en toe, wanneer je bij de top 3 advertenties wordt getoond.

3) Conversies meten

Conversies meten is noodzakelijk om inzicht te krijgen in het rendement van je campagnes. Je kunt die doen op twee verschillende manieren. Je kunt een aparte Adwords-conversiecode te plaatsen op de webpagina’s die als conversie gemeten moeten worden, bijvoorbeeld de bedankpagina die je ziet na het plaatsen van een bestelling. Een andere manier is om de doelen of conversies die je in Google Analytics hebt ingesteld, te importeren in je Adwords campagne. Daarvoor is het wel nodig dat je Analytics en je Adwords accounts gekoppeld zijn.

Wat je vooral niet moet doen, is beide methoden door elkaar gebruiken: dan meet je namelijk dubbel, en reken je jezelf dus onterecht rijk. Google raadt aan om doelen in Analytics in te stellen en die te importeren in Adwords. Dat heeft als voordeel dat je in beide systemen dezelfde cijfers ziet. Bovendien is de Analytics code iets nauwkeuriger: deze hoort in desectie van je pagina’s te staan en wordt daardoor eerder (en vaker) uitgevoerd dan de Afwords-code, die meestal onderin devan je html-document staat.

Hoe doe je dit?

Ik ga er van uit dat Adwords en Analytics al gekoppeld zijn. Zo niet, ga dan in Adwords eerst naar Google Analytics, onder de groene tab Hulpprogramma’s en Analyse, om dit te doen. Vervolgens kies je onder dezelfde tab voor Conversies, en Importeren uit Google Analytics.

4) Verbeterde CPC ipv richten op conversies

Binnen Adwords kun je op verschilende manieren bieden op je zoekwoorden. Heb je veel conversies, dan is één van de mogelijkheden om je biedingen te richten op conversies – je geeft dan aan hoeveel je bereid bent voor een conversie te betalen, en Adwords past daar automatisch je biedingen op aan.

Volgens Google is het gebruik van ‘verbeterde CPC’ echter een betere strategie voor campagnes met minimaal 30 tot 40 conversies per maand. Wanneer je je richt op conversies, gaat Adwords zoekwoorden bevoordelen die gemiddeld vaker tot een conversie leiden. Dat zou kunnen betekenen dat er extra wordt geboden op zoektermen met je merknaam erin, want die leiden vaak tot relatief goedkope conversies. Terwijl het voor jou misschien interessanter is om nieuwe klanten binnen te halen die nog niet op je merknaam zoeken. Met verbeterde CPC voorkom je een dergelijke ‘scheefgroei’ van je campagne. Je stelt dan nog steeds handmatig je biedingen per zoekwoord in, maar geeft Google een bandbreedte van 30% om de biedingen bij te stellen, afhankelijk hoe het systeem de kansen op een conversie inschat.

Hoe doe je dit?

Selecteer in Adwords de juiste campagne, klik op het grijze tabblad Instellingen, ga naar Bieden en Budget en vink onder Biedoptie het vakje onder Verbeterde CPC aan.

5) Slimmere targeting van display advertenties

Wanneer je adverteert in het contentnetwerk van Google, kun je verschillende methoden gebruiken om te bepalen wanneer je advertenties vertoond moeten worden. Je kunt bijvoorbeeld handmatig websites selecteren waar je advertenties vertoond moeten worden (via de tab Netwerken), of je kunt trefwoorden aangeven zodat je advertenties worden vertoond op webpagina’s die die trefwoorden bevatten.

Sinds een aantal maanden kun je echter ook kiezen voor bepaalde doelgroepen en onderwerpen. En het wordt pas echt interessant, wanneer je die onderwerpen met elkaar gaat kruisen om nog gerichter te adverteren. Onderwerpen zijn labels die Google hangt aan de verschillende websites in het netwerk waar je advertenties kunt plaatsen. Als aanbieder van tuingereedschap wil je misschien liever adverteren op websites die over tuinieren gaan, dan op een algemene website waar toevallig een keer iemand over een grasmaaier schrijft. Met doelgroepen kun je mensen selecteren op basis van hun interesses – eigenlijk: op basis van de websites die ze eerder hebben bezocht en zoekopdrachten die ze eerder hebben gebruikt. Zo kun je je advertenties tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld horloges, ook als ze nu even de Telegraaf aan het lezen zijn, om maar iets te noemen.

Nog interessanter wordt het om die mogelijkheden te kruisen, en je advertenties bijvoorbeeld alleen te tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in horloges, op websites met winkelen als onderwerp.

Hoe doe je dit?

Selecteer een advertentiegroep binnen een campagne die waar ook het contentnetwerk voor is ingeschakeld. Kies de gewenste doelgroepen en onderwerpen op de betreffende grijze tabbladen. Zie je die tabs niet? Klik op het pijltje rechts naast de laatste grijze tab om meer tabbladen zichtbaar te maken.

Wil je zorgen dat je advertenties alleen getoond worden wanneer zowel de doelgroep als het onderwerp overeenkomen, ga dan naar het tabblad Instellingen, kies voor Netwerken, en vink onder het Display Netwerk de optie Specifiek bereik: advertenties alleen weergeven op pagina’s die overeenkomen met alle geselecteerde targetingmethoden aan.

6) Remarketing

Sinds vorig jaar is het mogelijk om je advertenties in het displaynetwerk te tonen aan mensen die jouw website al eens eerder hebben bezocht. Daartoe moet je een stukje code op je website plaatsen. Het is mogelijk om verschillende codes op verschillende webpagina’s te plaatsen, zodat je mensen die alleen maar je homepage hebben gezien, een andere advertentie kan voorschotelen dan mensen die naar een bepaalde productcategorie hebben gekeken. Nog interessanter: je kunt een aparte advertentie maken voor mensen die je winkelmandje of een andere pagina in het bestelproces hebben gezien.

Binnen Adwords kun je vervolgens een combinatie maken van mensen die het winkelmandje hebben bekeken, maar die niet hebben geleid tot een conversie. Misschien kun je die met een aanbod van extra kortings of gratis verzending in je advertentie, alsnog over de streep trekken? Of misschien kun je de mensen die juist wel iets gekocht hebben, een aanvullend product laten zien dat ze wellicht ook willen hebben? De mogelijkheden zijn legio.

Hoe doe je dit?

In Adwords, selecteer het item Gedeelde Bibliotheek in het menu aan de linkerkant van de pagina. Kies voor Doelgroepen, en vervolgens voor Nieuwe doelgroep, Lijst voor remarketing. Vervolgens kun je de kenmerken van de doelgroep ingeven (bijvoorbeeld: homepage bezoekers) en kun je de code downloaden die je op je website moet plaatsen.

Als je vervolgens een campagne selecteert die zich richt op het contentnetwerk, kun je via het tabblad Doelgroepen deze remarketing lijst selecteren als doelgroep voor een bepaalde advertentiegroep.

Aan de slag

Zo zie je maar weer: er blijven altijd nieuwe mogelijkheden om te testen en verdere verbeteringen aan je campagnes mogelijk om ze nog effectiever te maken. Lijkt het je toch wat ingewikkeld om dit allemaal zelf toe te passen? Adwords uitbesteden is natuurlijk ook een optie. Of vraag een gratis review van je Adwords campagne aan om te kijken of deze al optimaal is ingericht!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie