U bevindt zich hier: Home » Blog » Wie bezoekt mijn website?

Wie bezoekt mijn website?

28/03/2014

Post image for Wie bezoekt mijn website?

Een vraag die ik nogal eens krijg van klanten is: ‘Leuk dat ik in Google Analytics kan zien hoeveel mensen mijn website bezoeken, maar kan ik ook zien wie het zijn?’. En het antwoord is: nee, dat kan niet, want Analytics levert geen persoonlijk identificeerbare informatie over bezoekers.

Dat soort informatie bestaat wel: door bijvoorbeeld marketing automatiseringssystemen te koppelen aan je webstatistieken, kun je iedereen volgen die ooit een mailtje van je heeft geopend. En er zijn bedrijven die persoonlijke informatie van webbezoekers verzamelen en verkopen aan website-eigenaren – en dat kan heel ver gaan. Lees het griezelige artikel van Maurits Martijn daarover.

De marketingsystemen zijn duur, de persoonlijke informatie die je kunt kopen heeft juridisch een twijfelachtige status (privacy schending!), dus de meeste bedrijven stellen zich tevreden met de beperkte informatie uit Google Analytics.

Bedrijfsnamen vinden in Analytics

Heb je een business-to-business bedrijf, dan is daar wel iets nuttigs te vinden. Google laat zien via welk netwerk mensen online gaan. Consumenten doen dat meestal via internet service providers (IPS’s) zoals Online of XS4all, maar bedrijven hebben vaak hun eigen netwerk, met een makkelijk te herkennen naam.

Zo weet je in ieder geval van welk bedrijf je bezoeker afkomstig is. Het probleem is alleen, dat het normale Analytics netwerkrapport vol staat met de namen van gewone ISP’s, zodat het lastig is om tussen de honderden regels de interessante bedrijven te spotten.

Download aangepast rapport

Daar heb ik een oplossing voor: een maatwerk rapport dat je met 1 klik kunt downloaden en in je eigen Analytics-omgeving kunt importeren. Zo heb je een schoon overzicht van de bedrijven die jouw website bezoeken. Klik op de naam van een bedrijfsnetwerk en je ziet uit welke plaats(en) de bezoekers kwamen. Zo weet je welke vestiging je eventueel kunt nabellen. Het installeren van het rapport is heel eenvoudig. Zo doe je het:

  1. Log in bij Google Analytics via www.google.com/analytics
  2. Klik op deze link om het maatwerk rapport Zakelijke bezoekers te downloaden.
  3. Je ziet nu een melding Er is een aangepaste rapportconfiguratie met u gedeeld. Selecteer de dataweergave van het website profiel waarin je het rapport wilt gaan gebruiken en klik op Maken.
  4. Klaar! Het rapport wordt voor je geopend. Voortaan kun je het terugvinden via de link Aangepaste rapporten in je Analytics omgeving.

Verbeteringen

Internetaanbieders hebben de raarste namen. Dus het is goed mogelijk dat je in jouw versie van het aangepaste rapport soms toch nog namen vindt van internetaanbieders, in plaats van ‘echte’ bedrijven.

Die kun je zelf eenvoudig verwijderen. Dat doe je zo:

  1. Open het aangepaste rapport en klik op de link Bewerken, direct onder de naam van het rapport.
  2. Onder het kopje Filters zie je in een het invulveld een groot aantal (delen van) namen van internet providers staan. Zet daar de naam van het ongewenste bedrijf voor, en scheid de naam van de overige namen met een |. Bijvoorbeeld: ongewenste provider|nog een ongewenste naam|dit stond er al|enzovoort
  3. Let op dat je niet per ongeluk de rest van de regel verwijdert.  Sla je aanpassingen op en je rapport is aangepast.

filters

Succes met het opsporen en opvolgen van je webbezoekers!

Vorig artikel:

{ 6 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Niels augustus 20, 2014 om 10:07

Je kunt inderdaad niet zien wie het precies zijn, maar toch kun je met verschillende data wel een beetje achterhalen wat voor soort bezoekers het zijn.

Wanneer je webmaster tools koppelt kan je al heel wat keywords zien met daarachter de verschillende gedachtegangen.

Beantwoorden

Albert Mensinga juli 23, 2015 om 07:49

Met Analytics kon ik niet zoveel. En mijn klanten dus ook niet. Kwantiteit zegt niets over de waarde van je leads: je wilt weten wie het zijn. Met LeadSuite van Keyware kun je zien wie je klanten zijn. Heel eenvoudig via het dashboard op je laptop. Voor een paar tientjes per maand weet je welke leads je kunt opvolgen en hoe, want het bezoekgedrag staat keurig in een rapportje. Marketing Automation is voor de meeste ondernemers een stap te ver. De succesvolle gebruikers die ik ken zijn de grotere corporates die er de tijd- en geldinvestering in kunnen doen. En belangrijker: die het aandacht kunnen geven, want daar zitten leads op te wachten. Voor de kleinere ondernemingen (< 3M / jaar) is LeadSuite een uitkomst.

Beantwoorden

annemieke juli 23, 2015 om 09:20

Zoiets als Snoobi, dus? Ik ken het niet maar vind de informatie op hun website wel erg summier… jammer dat er geen enkele voorbeeldrapportage wordt gegeven. Ik denk dat het van je salesproces afhangt of je iets hebt aan dit soort tools. Doe je veel aan cold calling, dan kan het handig zijn om een heel klein tikkeltje minder ‘koud’ te bellen, omdat je iets beter weet welke bedrijven je site bezocht hebben (je weet nog steeds niet welke personen). Doe je veel aan online marketing, dan heb je voor een paar tientjes per maand (of iets meer) ook een leuk marketing automation systeem.

Beantwoorden

Clement Keyzer september 2, 2015 om 10:26

Hoi Annemieke,
Ik realiseer me dat we inderdaad vrij sumier zijn over de functionaliteiten en rapportage-mogelijkheden vanuit LeadSuite. Het liefst komen we in contact met geïnteresseerden, zodat we kunnen kijken of en hoe we hun specifieke wensen kunnen ondersteunen.
Is er iets wat je op dit moment zou willen weten?

Beantwoorden

Albert Mensinga juli 23, 2015 om 15:22

Eh, dit is geen marketing automation tool Annemieke. MA is veel veelomvattender. Het gaat bij LeadSuit om ‘weten wie je bezoekers zijn’. De acties zijn voor eigen creatieve rekening 😉 Erg handig om te zien waar je bestaande klanten en concurrenten naar kijken. Ik adviseur organisaties op sales en de gouden tip en eyeopener is: wanneer heb je voor het laatst contact met je klant gehad / weet je wat er NU speelt? Via LS zie je waar je klanten naar kijken. Met die info is het prettig warm te bellen.

Misschien dat dit artikel iets meer licht in de duisternis geeft: http://www.websitemarketing.nl/maar-wij-hebben-google-analytics/

Beantwoorden

Natasja augustus 15, 2016 om 12:39

Helaas werkt je link niet meer 😉

Beantwoorden

Geef een reactie