U bevindt zich hier: Home » Blog » Who are you? Who who, who who

Who are you? Who who, who who

06/12/2013

Als je deze titel een beetje raar vindt, kijk je vast nooit CSI Las Vegas. En als je dat wel doet, loop je nu de rest van de dag rond met de openingstune in je hoofd…

Eind oktober introduceerde Google demografische gegevens in Google Analytics. In de praktijk komt het er op neer dat je van ongeveer 40% van je webbezoekers kunt zien of het mannen of vrouwen zijn, in welke leeftijdscategorie ze vallen en wat hun interesses zijn.

Heel interessant! Je kunt deze informatie onder andere gebruiken om:

  • Je doelgroep te leren kennen en je boodschap beter op ze af te stemmen.
  • Te onderzoeken of mannen en vrouwen en verschillende leeftijdsgroepen verschillend gedrag vertonen op je website, of verschillen in connversie laten zien.
  • Advertenties te targeten. Converteren muziekliefhebbers of 65-plussers extra goed? Benader deze groepen dan ook elders op het web me advertenties

Demografische informatie instellen

Om de demografische gegevens te zien te krijgen, moet je drie dingen doen:

  1. Je moet 1 regel wijzigen in de analytics code op je website. Gebruik je een plugin die de Analytics code op je website plaatst, dan moet je wachten tot er een nieuwe versie van die plugin beschikbaar is, of zelf in de code van de plugin gaan lopen hacken (Dat heb ik gedaan). Google vertelt je wat je precies moet aanpassen.
  2. Je moet de functie aanzetten in Analytics. Open Google Analytics, en ga naar Doelgroep > Demografie > Overzicht. Je kunt de demografische informatie hier eerst inschakelen. Vervolgens moet je op een knop klikken om je aangepaste Analytics code te valideren.
  3. In principe gaat Google vanaf nu demografische data laten zien, maar als je netjes wilt zijn (en dat wil je), moet je het privacybeleid op je website nog even aanpassen.

Voorbeeldrapporten

Heb je eenmaal alles netjes ingesteld, dan kun je de volgende rapporten verwachten. De voorbeelden hieronder zijn de overzichten van deze website. Daarnaast zie je per soort informatie uitgebreide grafieken en tabellen met cijfers als aantallen bezoeken, bouncepercentage, gemiddelde tijd op de site en conversiepercentages.

Leeftijd in Google Analytics

Kijk, dat wist ik niet, dat een derde van mijn lezers tussen de 25 en 34 is. En dat ik niet heel hard mijn best hoef te doen om aantrekkelijk te zijn voor 65-plussers. Of juist extra hard, natuurlijk…

M/v in Google Analytics

Aha. Dus meer mannen dan vrouwen bezoeken deze site. Saillant detail uit de statistieken: mannen bekijken gemiddeld net zo veel pagina’s als vrouwen, maar ze verblijven gemiddeld 50% langer op de site! Lezen ze dan zoveel langzamer…?

affiniteit

Deze affiniteitscategorieën vind ik minder bruikbaar. Heb je een site met honderdduizenden bezoekers dan is dit vast heel interessant, maar voor kleine websites is het aantal categorieën zo groot en dus het aantal personen per categorie zo klein, dat je er niet echt iets aan hebt. Want zie je hier slechts 10 categorieën, in het uitgebreide rapport vind je rond de honderd verschillende interesses. Maar hé, als je toevallig een perfect aanbod hebt voor Music Lovers/Metalheads of Fast Food Cravers, dan is dit zeker interessant voor je.

andere-categorie

Het verschil tussen affiniteitscategorieën en overige categorieën is vrij onduidelijk. Er is veel overlap, maar het aantal andere categorieën is veel groter dan het aantal affiniteitscategorieën. Wat je er aan hebt om te weten dat een deel van je bezoekers van People & Society/Family & Relationships/Family/Baby & Pet Names houdt? Of van Reference/General Reference/Dictionaries & Encyclopedias? Ik weet het niet….

Behalve deze twee rapporten over interesses bestaat er ook nog een rapport Marktsegmenten. Volgens Google zijn bezoekers in deze segmenten eerder bereid om producten of services in de opgegeven categorie te kopen. Het marktsegmentrapport van deze site is niet zo spannend: mijn bezoekers zijn kennelijk alleen geïnteresseerd in de aanschaf van Consumer Electronics/Mobile Phones en verder niets.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie