U bevindt zich hier: Home » Blog » When in doubt, test!

When in doubt, test!

28/10/2011

Post image for When in doubt, test!

Jaren geleden, toen het world wide web nog nieuw was en mensen er mee kennis maakten, demonstreerde ik dit fenomeen wel eens. “Zeg maar over welk onderwerp je iets wil weten, dan laat ik zien hoeveel je daarover kunt vinden op het web”. Als ik mensen dan had overdonderd met een stortvloed aan Altavista zoekresultaten voor hun obscure hobby, waren ze diep onder de indruk. “En hoe kom ik nu weer terug bij het begin?” was dan negen van de tien keer de vraag die ze stelden. Zo gewend waren we toen nog aan lineair denken, aan boeken die je van voor naar achter doorleest, aan videobanden die je van kop tot staart bekijkt (en dan ook weer terugspoelt naar het begin), dat het concept van een “webvormig” web niet werd begrepen.

Die tijd hebben we wel zo’n beetje achter de rug. Maar nog steeds zijn er aspecten van het web waar mensen – inclusief marketeers, inclusief ondernemers – moeite mee hebben. Zoals het feit dat webdesigners de waarheid niet in pacht hebben. En jou dus nooit zonder te liegen kunnen beloven dat juist hun ontwerp de meeste klanten gaat opleveren. Want ook zij weten niet hoe jouw bezoekers reageren. Alleen jouw bezoekers weten dat!

Webdesigner’s wil is geen wet

Hoe goed jouw webdesigner is en hoe fantastisch het werk dat hij oplevert eruit ziet, hij kan jou niet vertellen of je die bestelknop nu beter rood kunt maken of groen. Of dat je beter een foto van je product kunt tonen of een foto van een medewerker. Jouw bezoekers weten het wel. Die laten namelijk door hun gedrag zien wat ze wel of niet bevalt. Ze haken misschien sneller af tijdens het bestelproces als ze een knop over het hoofd zien. Of ze schrijven zich minder vaak in voor een nieuwsbrief als jouw productfoto ze niet aanspreekt.

Er zijn natuurlijk wel vuistregels. De vuistregel voor knoppen is dat een opvallende kleur die afsteekt bij de rest van je website, beter werkt dan een onopvallende knop. Dat grote knoppen beter werken dan kleine, en dat ze beter hoog op de pagina kunnen staan dan onderaan. En dat afbeeldingen van mensen beter werken dan van producten. Vooral knappe, lachende vrouwen.

Testing, one, two…

Maar. In de praktijk blijkt keer op keer dat er voor iedere vuistregel talloze uitzonderingen bestaan. En dat wat op de ene website goed werkt, op een andere website juist niet goed werkt!

De enige manier om er achter te komen wat voor jouw website en voor jouw publiek goed werkt, is door te testen! En dat geldt niet alleen voor webpagina’s, dat geldt ook voor e-mailings en voor online advertenties. Gelukkig zijn er talloze tools waarmee je die testen kunt uitvoeren. Zoals het gratis Google Optimizer.

Testen is niet ingewikkeld: maak een pagina met een rode knop, dezelfde pagina met een groene knop, en laat de testsoftware jouw bezoekers random één van die twee versies voorschotelen. Na een tijdje kun je zien of het percentage bezoekers dat op de rode knop klikt en vervolgens iets koopt groter is dan het percentage bezoekers dat op de groene knop klikt en iets koopt. Of dat het misschien wel andersom is. En dan weet je wat de beste kleur is voor die knop. En vergis je niet: een verschil tussen 2 % kopers of 2,5 % kopers lijkt klein, maar kan in de praktijk het verschil betekenen tussen 100 orders of 125 orders! En dan heb je alleen nog maar die ene knop getest, laat staan dat je andere elementen op je webpagina ook gaat testen.

Overwin je weerstand

Toch merk ik bij klanten verschrikkelijk veel weerstand tegen testen. Het is kennelijk lastig om te snappen dat wat ik zeg, of wat een webbouwer zegt, er niet toe doet. “Jij bent toch de expert”, is het dan. Nee, jouw eigen bezoekers en klanten zijn de experts. En dan is het niet belangrijk wat zij vinden of zeggen. Alleen wat zij doen, is van belang. Want uiteindelijk gaat het er om dat zo veel mogelijk bezoekers de eindstreep halen, in de vorm van het plaatsen van een bestelling. Of van het ondernemen van een andere actie, voor wie geen e-commerce site heeft. Want zonder acties van klanten geen brood op de plank!

Een ander bezwaar zit hem in de investering. Iemand die net veel geld heeft uitgegeven aan een website, wil niet horen dat hij nog meer geld moet uitgeven om varianten te testen die mogelijk meer omzet opleveren. Maar als je website niet oplevert wat je er van verwacht had, moet je onderzoeken hoe dat komt. Een website zou geen kostenpost moeten zijn, maar een investering. En investeringen wil je terugverdienen, het liefst met dikke winst.
Overtuig jezelf

Nog niet overtuigd van het nut van testen? Bezoek dan onmiddellijk de website Which Test Won en abonneer je zelf op de wekelijkse nieuwsbrief. Dan ontvang je iedere week een voorbeeld van een A/B test en zie je hoe kleine verschillen soms kunnen leiden tot grote veranderingen in het conversiepercentage. Het leuke van de site is dat ze je laten raden welke variant het beste scoorde, voor ze het antwoord geven. En je zult zien: het is moeilijker dan je denkt om de winnende versie goed te raden!

Ik kan het niet genoeg benadrukken: testen is de enige manier om er achter te komen wat op jouw website, voor jouw doelgroep goed werkt. Zodra mijn nieuwe website live is, ga ik zelf een aantal dingen testen en over de resultaten schrijven. Heb je zelf een goed voorbeeld van een geslaagde test die je onder de aandacht wil brengen? Stuur een mailtje, ik schrijf er graag over!

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie