U bevindt zich hier: Home » Blog » What’s new, Google?

What’s new, Google?

25/10/2013

Post image for What’s new, Google?

Matt Cutts is hoofd van het webspam team bij Google. Het is zijn baan om te voorkomen dat mensen die zich bezig houden met zoekmachine optimalisatie (SEO), de kwaliteit van de zoekresultaten verminderen door websites die het niet waard zijn toch hoog te laten scoren. Op Pubcon Las Vegas, het jaarlijkse search en social media congres, is hij een vaste keynote spreker. Want als iemand weet hoe de zoekmachine werkt en welke ontwikkelingen er spelen, dan is hij het wel.

Afgelopen woensdag gaf hij weer een keynote presentatie, waarin hij aangaf wat we de komende tijd van Google kunnen verwachten. Om beter te begrijpen waar Google in de toekomst heen gaat, moet je volgens hem beginnen met de grote wijzigingen die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.

“Moonshot changes” in het afgelopen jaar

Dergelijke grote wijzigingen noemt hij “moonshot changes”: grote projecten waarvan iedereen denkt dat ze eigenlijk niet haalbaar zijn, zoals de maanlanding in de jaren zestig. Afgelopen jaar waren dat:

  • De introductie van de Knowledge Graph. Als je nu zoekt naar persoon of ding, is de kans groot dat je op de resultatenpagina al een heel blok met informatie te zijn krijgt. Google maar eens naar Mona Lisa of Gravity. Dit past bij Google’s missie om alle informatie ter wereld te ontsluiten en nuttig te maken. Website eigenaren klagen wel eens dat het een manier is voor Google om bezoekers op hun eigen site te houden, in plaats van ze door te sturen naar websites van derden. Maar handig is het wel.
  • Spraakgestuurd zoeken. Met je smartphone of Google Glass kun je nu ook zoeken met je stem in plaats van met je toetsenbord. En Google is Siri-achtig slim met de antwoorden. Dus als je vraagt: “Gaat het morgen regenen?”, dan krijg je het weerbericht van de plaats waar je dan bent als antwoord.
  • Conversational search. Dit gaat nog een stap verder dan alleen maar spraakgestuurd zoeken. Want krijg je dat weerbericht voor Amsterdam, dan kun je vervolgens vragen: “ en dit weekend”? Of “en in Parijs?”. Google snapt dan dat je nog steeds wilt weten of het gaat regenen, zonder dat je de vraag expliciet herhaalt.
  • Google now. Siri voor Android. Een “intelligente persoonlijke assistent” in de Google Search app voor Android, die net als Siri van Apple vragen kan beantwoorden.
  • Deep learning. Achter de schermen is Google heel druk bezig met het leren interpreteren van taal. Zodat de zoekmachine verbanden kan snappen zoals “Obama verhoudt zich tot de VS zoals Putin zich verhoudt tot Rusland”.

In de rij voor Matt Cutts

Een van de bekendste veranderingen in het zoekmachine algoritme van de afgelopen tijd, de zogenaamde Hummingbird update, ligt ook in de lijn van deze Google-activiteiten. Hummingbird zou de zoekmachine beter gemaakt hebben in het interpreteren van langere zoekopdrachten. Dit was nodig volgens Google omdat steeds meer mensen zoeken naar complete zinnen, zoals : “kan ik kaas die over de houdbaarheidsdatum heen is nog wel eten?”. De verwachting is dat dit soort zoekopdrachten steeds vaker voorkomt, zeker als meer mensen spraak gaan gebruiken om te zoeken. (Op de foto: Lange rijen mensen wilden na afloop met search rockstar Matt op de foto.)

Overigens, wist je dat zo’n 15% van alle zoekopdrachten die Google dagelijks verwerkt compleet nieuw zijn? Probeer daar nog maar eens een advertentiecampagne bij te verzinnen…

De zoekmachine van de toekomst

De komende maanden en jaren kunnen we volgens Matt Cutts vooral vernieuwingen gaan verwachten op deze drie gebieden:

  • Machine learning. Zoals hierboven omschreven is Google daar al langer mee bezig en ook de komende tijd blijft dit een topprioriteit.
  • Mobiel. Het is al vaker gezegd en het begint al saai te worden, maar het aandeel internetverkeer dat afkomstig is van mobiele apparaten stijgt enorm snel. In 2011 was bijvoorbeeld 6% van al het YouTube verkeer afkomstig van mobiel. In 2012 was dat al 25 % en dit jaar verwacht Google op 40% uit te komen! Ook in andere sessies tijdens het congres werd duidelijk dat als je niet zorgt voor een goede mobiele ervaring op je website, dat dat je positie bij de zoekresultaten negatief gaat beïnvloeden. Kijk wat dat betreft ook eens op de Pagespeed tool van Google: de eerste tab die je daar op de resultatenpagina ziet is mobiel, niet desktop…
  • Identiteit en auteurschap. Wie jij bent en wat voor reputatie je hebt, wordt uiteindelijk belangrijker dan wat voor website je precies hebt. Voor Google is het niet ingewikkeld om namen, e-mailadressen en social media accounts te koppelen. Dus krijgt een webpagina die geschreven is door iemand die veel schrijft over hetzelfde onderwerp, veel volgers heeft op Twitter, af en toe eens een commentaar achterlaat op gerespecteerde blogs, enzovoort, een betere positie bij de zoekresultaten dan een webpagina die geschreven is door een “nobody”.  Aan de ene kant vind ik dat nogal eng, want Google wordt daarmee wel erg een Big Brother. Maar aan de andere kant: echte interactie tussen mensen is moeilijk te faken, dus misschien komt het de kwaliteit van de zoekresultaten wel ten goede.

Advies

De grote Google man had ook nog een aantal adviezen voor het Pubcon publiek. Terwijl ik ze aan het opschrijven was, bedacht ik dat de helft van de adviezen die naam eigenlijk niet mag hebben, het zijn eerder waarschuwingen over wat komen gaat. Dit was Matt’s lijst:

  • Bereid je voor op mobiel. Als je nu nog geen responsive website (een website die zich automatisch aanpast aan het soort apparaat waarmee je hem bekijkt) hebt of een aparte mobiele website, ga daar dan nu voor zorgen.
  • Stel jezelf op de hoogte van RequestAutocomplete. Dit is een nieuwe functie in Chrome die later dit jaar wordt geïntroduceerd. Mensen kunnen daarmee automatisch formulieren laten invullen met hun gegevens, maar alleen als de formulieren in kwestie op de juiste manier gecodeerd zijn. Zorg dus dat je te zijner tijd je formulieren even onder handen neemt. Als bezoekers ze met 1 klik kunnen invullen, komt dat wellicht je conversie ten goede.
  • Advertenties op je site. Heb je veel advertenties op de bovenste helft van je webpagina’s, hou er dan rekening mee dat je positie bij Google binnenkort danig gaat verslechteren.
  • De meta authorship tag. Authorship wordt aangepast, zodat je ongeveer 15% minder vaak een zoekresultaat zult zien van iemand die zich in je Google+ kringen bevindt. Dit omdat er nu zoveel gebruik wordt gemaakt van de tag, dat ook kwalitatief mindere auteurs vaak getoond worden en een lift in vindbaarheid krijgen.
  • Rich snippets. Ook zogenaamde ‘rich snippets’ worden erg veel gebruikt om gestructureerde content zoals adressen en productinformatie duidelijker te tonen in de zoekresultaten. Google gaat dat daarom ook minder vaak doen, en alleen rich snippets tonen van kwalitatieve websites.
  • Interpretatie van javascript. Javascript was altijd zo goed als onzichtbaar voor Google, dus met links in javascript in plaats van html kon je je positie bij de zoekmachine compleet torpederen. Maar er wordt aan gewerkt om javascript te kunnen interpreteren, zodat het gebruik ervan op je website minder nadelige gevolgen heeft voor je rankings.

Kortom…

Helaas geen grote aankondigingen dit jaar. Maar wel een helder beeld van de richtingen waarin de zoekmachine zich ontwikkelt. Die wordt ten eerste steeds beter in staat om natuurlijke taal te begrijpen. Gaat websites bevoordelen die ook mobiele bezoekers een goede gebruikerservaring bieden. En gaat de bekendheid, reputatie en reacties van personen steeds meer gebruiken als ranking signaal. Doet er allen uw voordeel mee! (En kun je daar hulp bij gebruiken, neem dan even contact op).

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie