U bevindt zich hier: Home » Blog » De wetenschap achter marketing: 6 bijzondere onderzoeken

De wetenschap achter marketing: 6 bijzondere onderzoeken

16/11/2012

Post image for De wetenschap achter marketing: 6 bijzondere onderzoeken

Verschillende wetenschappelijke disciplines brengen soms onderzoek voort dat goed kan worden toegepast in marketing. Ik vind zelf het verschijnsel neuromarketing heel interessant: hersenonderzoek gebruiken om te kijken hoe je consumenten tot aankoop kunt verleiden. Zo lekker op het randje van wat ethisch aanvaardbaar is…

Ander interessant onderzoek komt uit de hoek van de gedragswetenschappen. Hieronder lees je de bevindingen uit zes wetenschappelijke onderzoeken die relevant zijn voor marketeers.

Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Bezoekers van je website zich in 50 milliseconden (0,05 seconde) een oordeel vormen over je website? (Onderzoek van Taylor & Francis Online)
  • De mate waarin webbezoekers jouw  website als betrouwbaar ervaren, voor 94% wordt bepaald door het ontwerp en maar voor 6% door de content? (Onderzoek van Northumbria en Sheffield Universiteiten naar vertrouwen in gezondheidssites)
  • Lezers artikelen geloofwaardiger vinden als daar een foto bij staat – zelfs als de foto niets met het artikel te maken heeft! (Onderzoek Victoria Universiteit Nieuw-Zeeland)
  • Mensen liever een product kopen waarbij de verpakking 50% meer inhoud heeft, dan hetzelfde product met 33% korting? Dat komt op exact hetzelfde neer, maar omdat wij met zijn allen slecht kunnen rekenen, lijk het hogere percentage een betere deal. (Artikel in Journal of Marketing)
  • Minder meer is: je kunt beter minder positieve dingen noemen die allemaal ongeveer even krachtig zijn, dan meer positieve dingen waarvan een aantal minder krachtig is. Geldt ook voor productbundels. (Artikel met gave voorbeelden over onderzoek van psychologen Kimberlee Weaver, Stephen Garcia, en Norbert Schwarz)
  • Je gedrags- en neurowetenschap effectief kunt inzetten om meer te verkopen? Bijvoorbeeld door reframing: het is makkelijker om een service van € 84 euro per maand te verkopen dan een service van € 1000 per jaar. Al komt het op hetzelfde neer! (Meer aansprekende voorbeelden n.a.v. diverse onderzoeken op Shopify.com)

Volg de links om meer resultaten te lezen uit de onderzoeken hierboven. Ze zijn de moeite waard!

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie