U bevindt zich hier: Home » Blog » Waarom is een meta description belangrijk?

Waarom is een meta description belangrijk?

27/09/2012

Post image for Waarom is een meta description belangrijk?

Een meta description is een stukje html-code op een webpagina dat beschrijft waar de betreffende pagina over gaat. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

<meta name=”description” content=”Dit is een artikel over meta descriptions.” />

Een gewone webbezoeker die op je site komt, krijgt de inhoud van zo’n meta description niet te zien. Hij zou er speciaal de broncode voor moeten kijken (via de rechter muisknop en dan ‘paginabron weergeven’), en gewone gebruikers doen dat niet. Waarom is het dan toch belangrijk om je webpagina’s een meta description te geven? Daar zijn een aantal redenen voor.

Waarom gebruik je een meta description, en hoe?

Mits je een meta description goed gebruikt, gebruiken zoekmachines ze als “snippet” op de resultatenpagina’s. Dat is de tweeregelige toelichting die je onder de link ziet. Tenminste: dat is heel vaak het geval, want een zoekmachine kan er ook voor kiezen om een stukje tekst te tonen van de webpagina zelf. Bijvoorbeeld net dat ene stukje tekst dat het trefwoord bevat waar de gebruiker van de zoekmachine naar op zoek was.

Hebben je pagina’s geen meta description, dan kiest Google sowieso zelf een stukje tekst uit je webpagina. En dat kan lelijk uitpakken, zoals ik voor mijn eigen website ontdekte. Yup – ik was vergeten om een meta description op mijn homepage te plaatsen. Dom! Want dit was het resultaat bij Google als je zocht naar ‘inbound marketing’:

wat er zonder meta description getoond kan worden

Zou je daar op willen klikken? Nee, waarschijnlijk niet. Dus toen ik er achter kwam (dank je wel, Marjolein!) dat mijn meta description ontbrak, heb ik er snel eentje toegevoegd. Na twee dagen was dit het resultaat bij Google: 

Beter, niet? Maar nog net niet goed genoeg! Aan het einde van de tweede zin zie je drie puntjes. Eigenlijk hoorde daar nog het woord ‘rendement’ te staan, maar daardoor werd de meta description te lang. Als je een meta description schrijft, maak hem dan niet langer dan 155 karakters inclusief spaties. Dan weet je zeker dat je hele tekst getoond wordt. Dit heb ik uiteindelijk voor mijn website geschreven:

Inboundmarketing.nl huidige meta description

Hopelijk verleidt dit meer mensen om juist naar mijn website door te klikken dan de eerste twee versies! Want dat is de belangrijkste functie van een meta description: zoekmachine gebruikers die jouw website als zoekresultaat voorgeschoteld krijgen, overhalen om juist naar jouw site door te klikken. En niet naar een van de andere negen sites op de resultatenpagina. Zo helpt een aantrekkelijke meta description je aan meer bezoekers op je website.

Goed voor je vindbaarheid?

Veel mensen denken ook dat een meta description ook helpt om je positie bij Google te verbeteren. Soms zie je dan ook meta descriptions die beroerd geschreven zijn voor normale mensen, omdat ze helemaal volgestopt zijn met trefwoorden om beter gevonden te worden door zoekmachines. Dat heeft geen enkele zin. Zoekmachines kijken namelijk niet naar de inhoud van je meta description om je positie op de resultatenpagina te bepalen.

Toch heeft een goede meta description waarschijnlijk wel een indirect effect op je vindbaarheid. Wamt een goede meta description vergroot het percentage zoekmachinegebruikers dat op jouw website klikt. Je doorklikpercentage of click through rate wordt dus hoger. En van Bing is bekend dat die click through rate, of CTR, een van de factoren is die je positie bij deze zoekmachine bepaalt. Of Google de CTR ook gebruikt in zijn ranking algoritme is niet bekend, maar SEO experts vermoeden van wel. En zo kan een goede meta description op twee manieren zorgen voor meer bezoekers naar je site.

Do’s en don’ts

Nog even een korte samenvatting voor als je aan de slag wilt om al je webpagina’s van meta descriptions te voorzien:

  • Maak ze niet langer dan 155 karakters inclusief spaties. Met de functie ‘woorden tellen’ op het tabblad ‘Controleren’ in Word 2010 kun je dat makkelijk checken.
  • Geef niet al je pagina’s dezelfde meta description! Geheid dat ze dan niet gebruikt worden door Google. Elke webpagina heeft een unieke meta description nodig die betrekking heeft op de inhoud van die pagina.
  • Gebruik bij voorkeur geen aanhalingstekens of andere vreemde karakters in je meta description: soms worden ze daardoor op die plek afgebroken op de resultatenpagina’s.
  • Gebruik de zoekwoorden waarop de pagina goed gevonden wordt / moet worden in de meta description. Wordt je pagina getoond als resultaat voor dat zoekwoord, dan wordt het ook in je meta description getoond. In de voorbeelden hierboven kun je zien dat het woord ‘marketing’ in mijn meta description vet gedrukt wordt wanneer deze getoond wordt na een zoekopdracht naar ‘inbound marketing’.

Heb je recent ook een verbazingwekkend onaantrekkelijke meta description gezien? Of juist een hele goede? Laat het me weten in een reactie op dit bericht!

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie