U bevindt zich hier: Home » Blog » Vijf fantastische tools om je website te verbeteren

Vijf fantastische tools om je website te verbeteren

01/02/2013

Als je website 1000 bezoekers per maand heeft, en hij levert 10 orders of leads op, is dat dan veel of weinig? Het antwoord is natuurlijk, dat het er helemaal van afhangt wat je aanbiedt. Verkoop je tien auto’s? Dan doe je het waarschijnlijk goed. Wordt je gratis en zwaar gepromote e-book tien keer gedownload? Niet zo goed.

Wat je business ook is, veel mensen vragen zich af of de resultaten van hun website wel optimaal zijn. Want als je van die 10 orders er 20 weet te maken, dan leveren die zelfde duizend bezoekers ineens het dubbele op.

Conversie optimalisatie is het proces dat je inzet om een groter deel van je webbezoekers te veranderen in klanten. Maar hoe weet je of er nog wel iets te optimaliseren valt aan je website, of dat je al het maximale er uit haalt dat er in zit? (Hint: het juiste antwoord is dat er altijd wel iets te verbeteren valt). Of waar je het beste kunt beginnen met verbeteren?

Je kunt een duur gebruikersonderzoek laten uitvoeren. Daarbij zet je vijf tot tien mensen in een ruimte met een camera en een begeleider, en die laat je bepaalde taken op je website uitvoeren. Daarbij laat je ze vertellen wat ze doen en waarom. En zo kom je er achter welke onderdelen van je website goed werken, en welke delen je bezoekers misschien in verwarring brengen. Dergelijk onderzoek is echter prijzig.

Gelukkig zijn er goedkopere alternatieven! Hieronder vind je vijf geweldige online tools waarmee je snel (en vaak gratis) kunt achterhalen hoe bezoekers jouw website gebruiken en wat ze er van vinden. Wedden dat je op die manier talloze punten ter verbetering vindt? Klik op de namen van de tools om naar de betreffende website te gaan.

1) ClickTale

De dure manier om uit te vinden waar bezoekers van je website naar kijken, is met een eye tracking studie. Maar sinds iemand onderzocht dat er een hoge correlatie is tussen muis- en oogbewegingen, is er een goedkoper, online alternatief. ClickTale vertaalt de muisbewegingen van je bezoekers in een zogenaamde heatmap die je vertelt welke onderdelen van je webpagina’s de meeste aandacht krijgen. Zo kom je er achter of bezoekers je mooie inschrijfformuliertje of aanbieding überhaupt wel zien…

Je kunt met een gratis account tot 400 pageviews per maand opnemen en vertalen in een heatmap. Om het te laten werken hoef je alleen een klein stukje code toe te voegen aan je webpagina’s. Op de site wordt duidelijk uitgelegd hoe je dat moet doen. Ik ga het in ieder geval proberen voor mijn site, ik plaats een link naar mijn eigen heatmap zodra hij af is.

2) SurveyMonkey

Wat vinden de bezoekers van je website? Vraag het ze! Met SurveyMonkey maak je eenvoudig korte vragenlijsten die als pop-up op je website verschijnen. Er is een gratis versie met beperkte mogelijkheden en het SurveyMonkey logo, maar voor 25 euro heb je een versie die je zelf kunt ‘branden’ en die je wat intelligenter kunt inzetten: bijvoorbeeld een vragenlijst die alleen verschijnt als iemand minimaal 3 pagina’s van je website heeft gezien, of die alleen op een bepaalde pagina naar boven komt.

Houd rekening met 1 a 2 procent respons als je een dergelijke enquête op je website plaatst, dus als je weinig bezoekers hebt moet je lang wachten tot je een behoorlijke hoeveelheid antwoorden hebt. Een kortere vragenlijst betekent ook hier meestal een hogere respons!

3) OptimalSort

Dit is een handige tool als je bezig bent met het uitdenken van een nieuwe of vernieuwde website en je bent er nog niet uit wat de handigste menustructuur is. Met OptimalSort kun je online een aantal indexkaarten maken, en aan respondenten vragen om die in logische groepen, die ze zelf een naam geven, te sorteren.

Vooral als je veel verschillende onderwerpen of producten hebt die je wilt onderbrengen onder logische noemers, kan het handig zijn om een aantal gebruikers uit je doelgroep mee te laten denken over wat logisch is. Want het is best mogelijk dat de indeling op basis van business units die je zelf in gedachten had, voor gebruikers helemaal niet handig is.

Voor OptimalSort betaal je 109 dollar per maand, maar je mag gratis een test doen met 30 kaarten die je door tien mensen laat sorteren.

4) Treejack

Van dezelfde onderneming als OptimalSort, is ook Treejack afkomstig. Dit programma werkt eigenlijk andersom: je voert je menustructuur in zoals je die nu op je website gebruikt (of zoals je van plan bent om op je nieuwe website in te zetten). Vervolgens vraag je mensen om aan te geven onder welk menu item ze bepaalde dingen op je website kunnen vinden. Bijvoorbeeld: zoek ons beleid met betrekking tot retouren. Waar kun je onze verzendkosten vinden? Of: waar vind je onze aanstaande evenementen?

De software houdt voor je bij hoe lang mensen er over doen om het juiste menu-item aan te klikken, en of ze in een keer op de juiste plek uitkomen, of eerst verschillende submenu’s moeten uitklappen en bekijken voor ze uiteindelijk de juiste keuze maken. Een goede controle om te zien of de informatie-architectuur die je bedacht had, voor je bezoekers ook helder is.

Ook Treejack kost 109 dollar per maand, maar je kunt gratis 10 mensen drie verschillende taken laten uitvoeren om het systeem te testen.

5) Usertesting.com

Kunnen gebruikers op je website vinden wat ze zoeken? Zijn ze in staat om contactgegevens te localiseren, een maattabel te raadplegen, een winkelmandje te vullen? Je kunt het ze vragen, maar veel beter is het om het ze te laten doen, en dan over hun schouder mee te kijken.

Via usertesting.com kun je een aantal eenvoudige opdrachten definiëren, en die laten uitvoeren door mensen die thuis achter hun pc zitten. Zij geven hardop commentaar bij alles wat ze doen, en dat wordt samen met de activiteiten op het scherm opgenomen. In een aantal landen kun je gebruikmaken van de mensen in het panel van usertesting.com, maar dat bevat helaas geen Nederlanders. Je zult dus je eigen testers moeten recruteren uit je doelgroep, maar dan kun je ook vanaf 29 dollar per tester een mooie video ontvangen waarin je precies kunt zien en horen hoe mensen door je site navigeren. Het schijnt een ontluisterende ervaring te zijn voor veel website-eigenaren om die video’s te bekijken… of, zoals Avinash Kaushik zegt: “Set out the tasks, identify your audience, test happens, you watch the video and read comments, you cry, you fix things, you become rich.”

Aan de slag

Ben je enthousiast over de mogelijkheden en wil je zelf aan de slag met het verbeteren van je website? Ik help je graag. Stuur een mail aan annemieke@inboundmarketing.nl en we maken samen een doortimmerd test- en verbeterplan.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 1 reactie… lees hem hieronder of geef je eigen reactie }

Haans mei 31, 2013 om 09:33

Surveymonkey vind ik inderdaad ook altijd handig om te gebruiken, net als usertesting, de anderen heb ik nog nooit gebruikt; maar eens bekijken!

Beantwoorden

Geef een reactie