U bevindt zich hier: Home » Blog » Universal Analytics: de spannendste Analytics update ever

Universal Analytics: de spannendste Analytics update ever

29/03/2013

Post image for Universal Analytics: de spannendste Analytics update ever

Sinds een paar dagen biedt Google een compleet nieuwe versie aan van zijn Analytics product: Universal Analytics (UA). Nu sleutelt Google wel vaker aan zijn producten, maar dit wordt toch echt gezien als een “major” upgrade. Wat verandert er, en wat heb je daar aan als website bezitter?

De veranderingen zijn aardig ingewikkeld om te begrijpen, vind ik zelf. Maar wel gaaf! De analytics code zelf is volledig veranderd, dus als je wilt migreren naar Universal Analytics, zul je nieuwe code op je site moeten installeren. De manier waar e-commerce transacties worden gemeten, gebeurtenissen, de manier waarop je statistieken over meerdere (sub-)domeinen verzamelt: dat verandert allemaal. Dat is nog niet zo spannend.

Universal, dus ook offline gegevens worden gemeten

Wat wel spannend is, is dat je met UA ook informatie kunt verzamelen uit mobiele apps, en zelfs van offline transacties! Door vanuit je app, je kassasysteem, toegangsbadges, of wat je ook maar bedenkt, een ‘hit’ naar de Google-servers te sturen, kun je bijhouden dat iemand vanuit je app een reis heeft geboekt, aan de kassa zijn op het web geprinte kortingsbon heeft ingeleverd, of elke ochtend pas om vijf over negen op kantoor is. Deze informatie komt vervolgens gewoon in je Analytics rapporten terecht als omzet, een gebeurtenis, of een bezoek: net hoe je het inricht. Het gloednieuwe protocol dat je moet gebruiken om het juiste soort hits naar Google te sturen heet Measurement protocol.

Informatie over bezoekers, in plaats van bezoeken

Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de zogenaamde ‘unique identifier’, waarmee je individuele bezoekers kunt volgen, ongeacht met wel apparaat of vanaf welke plek ze je website (of winkel, of app) bezoeken. Google Analytics maakt per bezoek zo’n identifier aan, je kunt bezoekers ook zelf een unieke identifier meegeven. Als je bezoekers vraagt om in te loggen op je site, beschik je in ieder geval over eigen identifiers. Gebruik je een crm-systeem of e-mailmarketing systeem, dan kun je van daaruit identifiers creëren. En dan kun je je klanten en bezoekers precies volgen! Let wel op hoe je dat doet, want het is streng verboden om identifiers te gebruiken waarmee Google in staat zou zijn om individuele personen te identificeren. Dus geen e-mailadressen, burgerservicenummers, telefoonnummers, enzovoorts.

Maatwerk dimensies

Kon je vroeger al maatwerk variabelen toevoegen aan je webstatistieken (zoals bijvoorbeeld: het wel of niet ingelogd zijn als gebruiker), in UA heet deze functie nu maatwerk dimensies. En die bieden meer mogelijkheden dan de oude variabelen.  Want je kunt dimensies koppelen aan je bezoekers-ID’s, en deze informatie importeren in Analytics. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven of je bezoekers man of vrouw zijn, of in welke leeftijdsgroep ze vallen. Maar je kunt ook kosten importeren van bijvoorbeeld online campagnes die je doet en die bezoekers naar je website brengen. Zo kun je binnen Analytics het rendement van je campagnes meten. En er zijn nog veel meer mogelijkheden: je kunt de productinformatie in je e-commerce rapporten uitbreiden (was het product een uitverkoopje of niet?), je kunt klanten op alle mogelijke manieren segmenteren  (klanten die meer dan x keer iets gekocht hebben, klanten die die wel of niet je catalogus ontvangen, etc).

Wel of niet migreren?

Kortom: er Universal Analytics heeft een boel interessante nieuwe mogelijkheden. Dus is het een goed idee om nu al te migreren? Voor nieuwe websites kun je net zo makkelijk direct de UA code installeren.

Voor bestaande sites ligt dat iets anders. Persoonlijk ga ik nog even wachten. Ik heb toch geen offline data die ik graag wil meten, en ik heb Google Analytics geïnstalleerd via een WordPress-plugin: ik wacht liever tot er een plugin verschijnt die Universal Analytics ondersteunt.

Gebruik je de remarketing feature in Google Analytics of doe je conversietests met contente experiments dan kun je ook beter wachten met de migratie, want deze functies worden nog niet ondersteund door UA.

Zie je echter kansen om je CRM-, e-mailmarketing of offline data te integreren, dan is het nu tijd om een Analytics specialist in te schakelen en overstappen. Er ligt een wereld aan beter inzicht in het gedrag van je klanten te wachten!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 2 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Sandra mei 15, 2013 om 18:56

Ben erg benieuwd en ga het sowieso bekijken! Fijn artikel!

Beantwoorden

Tim mei 22, 2013 om 11:09

Naar aanleiding van je informatie denk ik dat ik hier ook nog maar even mee wacht.

Beantwoorden

Geef een reactie