U bevindt zich hier: Home » Blog » Twaalf top tips om een mailinglist op te bouwen

Twaalf top tips om een mailinglist op te bouwen

29/12/2011

Mailinglist uitbreidenVolgens kenners is een e-mailbestand van mensen die jou toestemming hebben gegeven om ze te mailen, veel waardevoller dan volgers of fans op sociale media. Een e-mailbericht openen en lezen vergt immers veel meer aandacht dan een tweet lezen of een berichtje op je Facebook wall bekijken. Als je volgers en fans die laatste berichten überhaupt al onder ogen krijgen, want tweets en status updates sneeuwen al snel onder in een druk gebruikt social media account.

Een mailingbestand opbouwen, is dus het devies. Maar hoe laat je een mailinglist groeien? In dit artikel vind je twaalf tips om je e-mailbestand te vergroten. Wat je hier niet leest, is hoe je aan zinvolle content komt om te mailen. Niet omdat dat niet belangrijk is, want dat is het namelijk wel! Maar dat is stof voor een heel ander artikel…

Regelgeving en aanpak

Was het in Nederland al verboden om consumenten ongevraagde berichten te e-mailen, per 1 januari 2012 wordt ook de regelgeving voor zakelijke e-mailadressen strenger. Ook om mail te sturen aan een zakelijk adres, heeft u straks toestemming, een opt-in nodig. En dat mag niet met een sneaky vooraf aangekruiste checkbox, maar de ontvanger moet zich actief aanmelden. Daarbij moet duidelijk zijn waarvoor hij of zij zich precies aanmeldt: hoe vaak wordt er een mailing verstuurd en over welk onderwerp? Wil je een e-mailbestand aankopen van een ander bedrijf, dan moeten de ontvangers expliciet hebben aangegeven dat ze e-mail willen ontvangen van externe partijen. Een uitzondering op deze regels zijn de e-mailadressen van klanten. Klanten mag u ook zonder opt-in mailen, mits u ze wel een makkelijke optie biedt om zich af te melden.

Kortom: we mogen alleen nog maar mensen mailen die onze berichten ook echt willen ontvangen. Alsof je iets anders zou willen… De tips hieronder gaan er van uit dat je ook een nette marketeer bent en altijd duidelijk maakt aan je ontvangers wat ze precies van je kunnen verwachten.

1) Aanmeldformulier op je website

Om maar even een open deur in te trappen: natuurlijk bied je de bezoekers van je website de mogelijkheid om zich aan te melden voor je nieuwsbrief! Dat doe je bij voorkeur met een kort formulier: vraag alleen om een e-mailadres en/of naam, niet om iemands complete doopceel. Plaats het formulier op een duidelijk zichtbare plaats op je website, en maak duidelijk wat mensen van je kunnen verwachten: een wekelijkse, maandelijkse, of sporadische nieuwsbrief? Productaanbiedingen? Het laatste nieuws uit jouw branche? Maak het aantrekkelijk om een e-mailadres achter te laten! Een link met voorbeelden naar de meest recente edities kan mensen ook over de streep helpen, net zoals de mededeling dat je je abonnees beschermt tegen spam en hun adressen niet met derden deelt.

2) Aanmeldformulier op je website – Chuck Norris versie

Met een gewoon aanmeldformulier heb je wellicht minder succes dan met wat ik een ‘Chuck Norris’ formulier noem. Niemand zegt immers nee tegen Chuck Norris! Mijn e-mailprovider MailChimp noemt het de “evil popup mode” en veel mensen hebben er ook een hekel aan: een formuliertje dat als pop-up verschijnt zodra je een website bezoekt. Of, in een iets sympathiekere versie, een pop-up formulier dat pas tevoorschijn komt als je bijvoorbeeld minimaal 30 seconden naar een pagina kijkt. Bekijk hier een voorbeeldje. Een tweede inschrijfmethode die soms meer abonnees oplevert dan een gewoon formulier is het gebruik van een message bar die altijd boven in beeld staat. Bekijk het voorbeeld van Hello Bar.

3) Maak gebruik van andere nieuwsbrieven

Ken je bedrijven die producten of diensten leveren die complementair zijn aan die van jou? Of die een ander, niet-concurrerend aanbod hebben voor jouw doelgroep? Vraag dan of ze jouw nieuwsbrief promoten in die van hun, in ruil voor het omgekeerde in jouw nieuwsbrief. Dat kan door middel van een advertentie, maar ook door het schrijven van een gastartikel in de nieuwsbrief. Je weet in ieder geval dat je op die manier een groep mensen in de juiste markt bereikt, die kennelijk meer e-mail nieuwsbrieven lezen.

4) Gebruik je e-mail handtekening

Hoeveel e-mailberichten stuur je per dag? Veel? En wat staat er op dit moment in je e-mailhandtekening behalve je contactinformatie? Gooi die suffe mededeling over ‘alleen printen als het echt nodig is’ eruit en promoot je nieuwsbrief.

5) Gebruik sociale media

Nog maar weer even een open deur: je kunt natuurlijk ook je social media accounts gebruiken om je nieuwsbrief te promoten en zo je lezerskring uit te breiden. Probeer wat werkt voor jou: een link naar een leuk artikel uit je laatste nieuwsbrief met een aanmeldformulier op de pagina levert waarschijnlijk meer nieuwe abonnees op dan “de nieuwsbrief is uit, abonneer je hier!”

6) Werf tijdens netwerkbijeenkomsten, congressen, evenementen, enz.

Niet geschikt voor mensen die verlegen zijn (maar dan zijn netwerkbijeenkomsten ook geen feest voor je), maar als je dan toch iemand spreekt die interesse lijkt te hebben in jouw business, vraag die persoon dan direct of ze zich willen abonneren op je nieuwsbrief. Ik weet in ieder geval van MailChimp en Aweber dat ze iPhone apps hebben waarmee je iemand ter plekke kunt optekenen.

7) Geef iets weg

Laten we er geen doekjes om winden: soms zijn abonnees te koop. Bied ze korting aan op hun volgende bestelling als ze zich inschrijven of laat ze een kortingsbon printen, geef een gratis e-book weg of andere goodies, al dan niet digitaal. Voor sommige mensen is dat een mooie aanleiding om zich aan te melden. Je loopt het risico dat deze groep mensen zich ook snel weer afmeldt of je mails niet opent, maar het is het proberen waard!

8) Word of Mouse

Maak het makkelijk voor bestaande abonnees om de nieuwsbrief te forwarden naar hun relaties. Geen aanbeveling is immers zo krachtig als die van een bekende! De meeste emailproviders bieden wel een ‘forward to a friend’ functionaliteit. Wil je het nog listiger doen, combineer dan deze tip met de vorige en bied mensen een cadeau of korting aan voor iedere nieuwe abonnee die zich via hen aanmeldt.

9) Organiseer een webinar

Webinars of online seminars zijn een prima methode om geïnteresseerde lezers te vinden. Mensen die zich aanmelden voor een webinar zijn sowieso al bereid om jou 30 tot 45 minuten van hun tijd te geven! Vraag ze direct of ze ook jouw nieuwsbrief willen ontvangen…

10) Promoot de nieuwsbrief bij niet-klanten

Natuurlijk hoop ik voor je dat 100% van de offertes of vragen om informatie die je krijgt tot een order leidt. Maar voor het geval dat niet zo is, kun je mensen die (op dit moment) voor een andere leverancier kiezen, prima vragen of ze wel interesse hebben in je e-mail nieuwsbrief. Omdat ze je al ‘nee’ hebben verkocht zullen ze maar al te graag ‘ja’ zeggen tegen dit kleinere commitment. Dan voelen zij zich minder naar, en wie weet waar het in de toekomst tot kan leiden – als je een interessante nieuwsbrief hebt, natuurlijk!

11) Mail je oude contacten (eenmalig!)

Als je al wat langer zaken doet, heb je vast een hele trits e-mailadressen van relaties. Die kun je natuurlijk niet ongevraagd aan je mailinglist toevoegen! Maar een enkel mailtje sturen, met de mededeling dat je nu een regelmatige nieuwsbrief hebt en een aanmeldlink kan natuurlijk geen kwaad! Als je deze mails persoonlijk maakt, komt er misschien nog wel meer uit dan alleen maar een nieuwe abonnee.

12) Koop abonnees

Nee, daarmee bedoel ik niet dat je e-mailbestanden moet aankopen. Want dat levert je op zijn best abonnees van twijfelachtige kwaliteit op! Maar als je bereid bent om te betalen voor abonnees, kun je online advertenties inzetten om je nieuwsbrief te promoten. Bijvoorbeeld Google Adwords of Facebook advertenties. Dat gaat je natuurlijk alleen lukken als je daadwerkelijk iets van waarde mailt!

Afhankelijk van de markt waarin je je begeeft kunnen dergelijke advertenties voordelig of duur zijn. Het is handig als je een inschatting kunt maken van de waarde van een e-mailabonnee, zodat je weet hoeveel je maximaal aan een nieuwe abonnee kunt uitgeven. Bijvoorbeeld: 1 op de 20 abonnees koopt wel een keer een product van je met een marge van 250 euro. Dan wil je per abonnee niet meer uitgeven dan 250/20 = 12,50 euro.

Heb je zelf nog tips om je mailinglist uit te breiden die je mist in dit artikel? Laat een reactie achter en deel je kennis!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 5 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

pieter februari 9, 2012 om 09:46

Je moet juist dat suffe van alleen printen als het echt nodig is’ in je handtekening zo denkt diegene juist hij denkt aan het milieu! Tenslotte zie je ook elke reclame die auto is hybride alles draait tegenwoordig ook om het milieu en mensen vinden dat tegenwoordig belangrijk ;). Maaar staat verder wel nuttige info in 😉

Beantwoorden

annemieke februari 9, 2012 om 10:28

Je hebt wel een punt, Pieter! Ik denk dat milieuliefhebbers zeker iets zien in een boomloze, elektronische e-mailnieuwsbrief… :-)

Beantwoorden

Bench Craft Company buyer savings januari 31, 2015 om 08:31

Fantastic site you have here but I was curious if you knew of any forums that cover
the same topics talked about in this article? I’d really love to be a part of
group where I can get feed-back from other knowledgeable people that share the same interest.
If you have any recommendations, please let me
know. Appreciate it!

Beantwoorden

hardwarehouse augustus 24, 2015 om 07:23

Right now it appears like Movable Type is the top blogging
platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

Beantwoorden

Appliance augustus 25, 2015 om 05:36

I just like the valuable information you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and check once more here frequently.
I am relatively sure I’ll learn many new stuff right here!
Good luck for the following!

Beantwoorden

Geef een reactie