U bevindt zich hier: Home » Blog » Terugblik: de online marketing trends voor 2012

Terugblik: de online marketing trends voor 2012

29/11/2012

Post image for Terugblik: de online marketing trends voor 2012

Een jaartje geleden schreef ik een post met 101 online marketing trends voor 2012. De trends had ik verzameld uit een stuk of vijftien verschillende artikelen. Hoog tijd om te kijken wat daarvan is uitgekomen. Ik moet zeggen: met mijn eigen voorspelling zat ik er niet ver naast. Ik zei namelijk: “de helft van deze voorspellingen is nogal vaag, en de andere helft blijkt straks in 2013 helemaal geen trend te zijn geworden!” Eens kijken in hoeverre ik gelijk had.

Wat wel is uitgekomen

Mobiel

Een aantal voorspellingen ging over toenemende aandacht voor mobiele versies van websites en e-mails. Hoewel ik het niet met cijfers kan bewijzen, neem ik aan dat dit een correcte voorspelling was. Geen enkele marketeer kan het ontgaan zijn dat mobiele webverkeer explosief groeit, en dat het dus zinvol is om aandacht aan de online ervaring van deze groep te schenken. Volgens het CBS gingen in de afgelopen maanden 3 van de 5 internetgebruikers met een mobiel apparaat online, 3 keer meer dan in 2007.

Content marketing

Content marketing was ook een van de trends die men voor 2012 voorspelde. Een testje met Google Trends laat zien dat er ten opzichte van 2011 in ieder geval zo’n 150 % meer naar deze term wordt gezocht. Goed nieuws voor de mensheid: hoe meer marketeers zich realiseren dat je met waardevolle informatie meer klanten werft dan met platte promo’s, hoe prettiger dat is voor ons consumenten.

Social media op een hoger plan

Social media was het derde topic waarover veel voorspellingen werden gedaan. De lijn van die voorspellingen was: social media wordt meer volwassen, het wordt meer strategisch ingezet in plaats van alleen tactisch, het gaat om social commerce en social business in plaats van over alleen maar social media en de resultaten worden beter inzichtelijk gemaakt. Hoewel ik ook dit niet kan bewijzen, heb ik wel het idee dat steeds meer organisaties deze kant in gaan; de grote merken in ieder geval. Toch denk ik dat er op dit gebied nog heel veel werk te verrichten is en daarom denk ik dat dit onderwerp ook weer op de trendlijstjes voor 2013 voorkomt.

Wat niet is uitgekomen

Platformvoorspellingen

Hoe moeilijk het is om te voorzien welke social media platformen een hit worden en welke niet, blijkt uit het feit dat verschillende voorspellingen over individuele social media platformen er dik naast zaten. Tumblr breekt door als effectief marketingplatform? Dacht het niet. Google Plus gaat een belangrijke rol spelen als business collaboration platform? Misschien, maar in 2012 nog niet. En de snelle opkomst van Pinterest had niemand voorzien.

Bonuspunten zijn er overigens wel voor de persoon die voorspelde dat Facebook naar de beurs zou gaan en meer dan een miljard gebruikers zou krijgen. Maar goed dat er over de koers geen uitspraken werden gedaan…

Augmented reality

De voorspelling dat augmented reality een trend zou worden is wat mij betreft niet uitgekomen. Natuurlijk bestaan er apps zoals Layar waarmee je digitale content kunt toevoegen aan tijdschriftadvertenties of aan de weergave van de omgeving wanneer je door de camera van je smartphone kijkt, maar zeg eens eerlijk: gebruik jij ze? Hooguit een keertje leuk voor de gimmickwaarde maar verder is het niet gebruikersvriendelijk en wordt er vooralsnog weinig waarde toegevoegd.

Dat verandert misschien als Google zijn Google Glass uitbrengt, een bril met ingebouwd computerschermpje. Die staat op de planning voor 2013 – als het meezit. Deze trend zien we daarom in de voorspellingen voor volgend jaar vast weer terugkomen.

Social search

Ook de opkomst van social search werd voorzien voor 2012. En hoewel Google tegenwoordig zoekresultaten die een +1 hebben gekregen van iemand uit jouw Google+ cirkels een prominentere plek geeft, loopt het nog niet zo’n vaart met social search. Dat komt onder meer doordat Google (in Nederland met afstand nog steeds de belangrijkste zoekmachine) geen toegang heeft tot informatie over jouw Facebook, Twitter en LinkedIn netwerken. En dus is het lastig om de favoriete websites van jouw vrienden en relaties extra gewicht te geven in de zoekresultaten.

Hoewel social search op zich best voordelen biedt (ik koop liever bij een bedrijf dat volgens mijn vrienden goede service levert dan bij een bedrijf dat alleen maar zelf roept dat het goede service biedt), zijn er te veel technische, commerciële en privacy-gerelateerde bezwaren om dit nu al een hit te maken. Ik denk dat social search in 2015 een grote hit wordt, maar niet eerder.

2013

Tot zo ver een korte review van de voorspellingen die vorig jaar voor 2012 werden gedaan. Tijd om na te denken over 2013! Volgende week schrijf ik daar een artikel over, maar in de tussentijd vraag ik jou: wat wordt volgens jou in 2013 een belangrijke trend op online marketing gebied?

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie

{ 1 trackback }