U bevindt zich hier: Home » Blog » Social media onbelangrijk voor MKB

Social media onbelangrijk voor MKB

05/04/2012

Post image for Social media onbelangrijk voor MKB

Als je zelf veel tijd verspilt met besteedt aan social media, dan kun je je bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die dat niet doen. Bovendien struikel je op internet over social media experts en de artikelen met nuttige adviezen over Twitter, Facebook, LinkedIn, en wat het social snoepje van de week dan ook is. Pinterest, bijvoorbeeld. Social media is hot, hot hot!

Dus toen ik een goede handleiding tegenkwam over hoe je het social media verkeer op je website in kaart kunt brengen, dacht ik: dat is een goed onderwerp voor mijn blog. Totdat ik eens ging kijken naar de webstatistieken van mijn klanten. Dat zijn Nederlandse MKB bedrijven. Meer Klein dan Midden overigens, maar zo is de verdeling in heel Nederland ook.

Als ik alle webbezoeken bij elkaar optel die één van de ‘big four’ social media als bron hebben (Facebook, Twitter, Google Plus en LinkedIn in dit geval, sorry Hyves), dan zijn al die social media netwerken verantwoordelijk voor maar 2,1% van alle webbezoekers. Dit beeld wordt nog eens vertekend door twee websites die uitzonderlijk veel bezoekers via social media krijgen. Dat zijn mijn eigen website (10,5%), en een andere zakelijke website met een prominente weblog (13%). Laat ik die twee websites buiten beschouwing, dan zakt het gemiddelde percentage webbezoekers dat via social media op een website komt naar 1,5%.

Maken we daar nu al die drukte over, met zijn allen…?

B2B versus B2C

Tegen mijn verwachting in krijgen business-to-business websites gemiddeld veel meer bezoekers via social media dan bedrijven die zich richten op consumenten: precies 2% ten opzichte van 1%, namelijk. Grappig, want juist van B2B bedrijven hoor je vaker dat niemand in hun branche social media gebruikt en hun klanten al helemaal niet. Dat lijkt dus wel mee te vallen.

Waar B2B en B2C websites niet in verschillen, is de kwaliteit van het social media verkeer. Idealiter vergelijk je natuurlijk de conversiepercentages van de verschillende soorten bezoekers. Maar lang niet al mijn klanten meten conversies (hoe vaak ik ook uitleg hoe belangrijk dat is!). Daarom heb ik twee andere maatstaven voor de kwaliteit van de bezoekers gemeten: de gemiddelde duur van het websitebezoek, en het bouncepercentage. Dat laatste is het percentage bezoekers dat op je website komt en bij de eerste pagina alweer wegklikt naar een andere website. Dat percentage wil je in de regel zo laag mogelijk hebben.

Social media bezoeken blijken zowel op B2B als op B2c websites van mindere kwaliteit dan een gemiddeld bezoek: in ongeveer twee derde van de gevallen duren social media bezoeken korter dan gemiddeld kennen ze een hoger bouncepercentage.

Dus wat doen we nu?

Het bovenstaande wil niet zeggen dat ik bedrijven aanraadt om niets met social media te doen. Maar zoals met alle resources, is het wel verstandig om te kijken waar je je beperkte hoeveelheid tijd en geld het beste in kunt stoppen. Social media is niet het antwoord op alle vragen, net zoals een hamer niet het juiste gereedschap is voor alle doe-het-zelf klussen…

Voor je reageert…

Ik weet het: mijn steekproef van 35 MKB websites is veel te klein om statistisch relevant te zijn. Mogelijk geeft het helemaal geen goed beeld van de situatie in Nederland. En natuurlijk: de rol van social media is veel groter dan alleen maar bezoekers naar je website sturen – je kunt juist op de platformen van de sociale netwerken zelf contact hebben met (potentiële) klanten. Maar toch. Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden, en ga eens kijken hoeveel van deze bedrijven eigenlijk zelf actief zijn op social media, en wat bijvoorbeeld het gemiddeld aantal Twitter volgers is. Overigens: mijn gegevens vind je in dit Google Spreadsheet als je ze wilt nakijken.

Al met al sta ik na mijn mini-onderzoek wel weer even met beide voeten stevig op de grond. En dan ga ik nu dit artikel even promoten op LinkedIn, Twitter, Facebook en GooglePlus…

Reacties zijn zeer welkom!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 4 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Jeroen Bakker april 10, 2012 om 07:21

Je hebt gelukkig in je eindconclusie al een kwinkslag gemaakt, dat je cijfers niet representatief zullen zijn voor heel NL. Daarbij is alleen social media als communicatie tool natuurlijk ook niet zaligmakend. En ik geloof niet dat de doelstelling van social media is om bezoekers naar je website te krijgen. Doelstelling moet zijn om op diverse platforms kontakt te hebben met je doelgroep en daar community creeren. Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst meer en meer met communicatie via social media gevoerd gaat worden. De impact is nu al groot en zal alleen maar groeien. Daarnaast zal communicatie via andere media, zoals print en RTV etc. ook blijven bestaan. Bedrijven die nu niets doen met deze nieuwe vormen van communiceren, zullen achterstand op lopen tegenover concurenten. Het is ook een leerschool en een voortschrijdend inzicht instrument. Ieder bedrijf hanteert andere instellingen om te communiceren, zo ook via social media.

Beantwoorden

Annemieke van Herk april 10, 2012 om 09:01

Hi Jeroen,

Dank voor je reactie! Je hebt gelijk dat de imapct van social media groot is en voorlopig zeker niet minder gaat worden. Maar vooral voor kleine ondernemers is het niet zaligmakend, en vind ik soms wel eens dat social media buiten proportioneel veel aandacht krijgen. Er zijn heel veel andere dingen nodig om succesvol te zijn dan alleen een goede social media strategie! Dat was een beetje de achtergrond van dit artikel…

Beantwoorden

Tadek april 25, 2012 om 14:58

Annemieke, ik werd op jouw blog gewezen in verband met mijn onderzoekje op
http://tadeksolarz.blogspot.com/ ik ben op zoek naar succesvolle social media cases
in het MKB. Op mijn blogje probeer ik bovendien uit te leggen wat het belang van social media is
in relatie tot zoekresultaten op Google. De traffic op je site komt dan niet direct via de social media maar indirect zeker. Veel ZZPers maken met succes gebruik van twitter voor het vinden van werk en het maken van afspraken. Kleinere bedrijven hebben er geen tijd voor sat is ook mijn beeld of dat verstandig is denk ik niet. Communicatie via de social media is natuurlijk relatief goedkoop en het helpt bij je zoekresultaten
Maar het is goed om alles wat social media heet ook een beetje in perspectief te plaatsten het is inderdaad niet zaligmakend. Succes met je blog.

Beantwoorden

Annemieke van Herk april 25, 2012 om 15:11

Hi Tadek,

Dank voor je reactie! Als je een blog ook social media wilt noemen: de mijne heeft in ieder geval gezorgd voor flink meer webbezoekers (bijna een vertienvoudiging tov situatie voor de blog), en dat komt mede doordat ik social media inzet om artikelen te promoten.
Maar onder mijn klanten zijn er maar weinig die echt veel tijd stoppen in social media, en dus zijn er ook weinig die succes hebben. Maar er zijn er wel een paar; ik loop ze nog eens na om te kijken of ik een case study bij je kan indienen!

Beantwoorden

Geef een reactie