U bevindt zich hier: Home » Blog » Mijn Twitter tiendaagse: de resultaten

Mijn Twitter tiendaagse: de resultaten

16/08/2012

Een tijdje geleden schreef ik een artikel over hoe weinig extra webbezoekers social media eigenlijk opleveren voor het MKB. Gemiddeld maar een procentje of twee. Nu lees je overal dat je marketingcontent zoals blogartikelen best af en toe kunt herkauwen – eh, repurposen – en het is komkommertijd, dus dat leek me een goede reden voor een klein experiment.

De afgelopen tien dagen heb ik iedere dag vier tweets verstuurd met daarin een link naar een van de blogartikelen op deze site. Soms zelfs naar oude artikelen, van het begin van dit jaar. In internetjaren zijn die dus echt wel bejaard. Ik verspreidde de tweets netjes over de dag: eentje om een uur of acht ’s ochtends, een rond lunchtijd, eentje rond een uur of vijf een een tussen tien en elf ’s avonds. Ik wilde zien of dat iets zou opleveren. En zie daar! Hoewel de resultaten niet wereldschokkend zijn, vallen ze me best mee.

Meer bezoek

Onderstaand grafiekje geeft het gemiddelde aantal bezoekers van deze site weer, gemeten in de tien dagen voor de Twitter tiendaagse en gemeten in de tien dagen tijdens de Twitter tiendaagse:

Webbezoekers via Twitter

Het lijkt misschien niet alsof er veel meer bezoekers zijn geweest in de laatste tien dagen, maar het gaat op een paar mensen na over een verdubbeling van het aantal bezoekers! Het is wel een beetje oneerlijke vergelijking, want de periode voor de Twitter tiendaagse bevat twee weekeinden in plaats van een. En dat zijn altijd slappe dagen voor deze website.

Ik was natuurlijk wel benieuwd waardoor de piek van de laatste twee dagen werd veroorzaakt. Dat was even zoeken, maar het blijkt dat er via een campagne van Eduvision ineens 33 bezoekers op de site zijn beland, kennelijk via hun eigen Twittercampagne over mijn artikelen. Bedankt, jongens! En gek genoeg zijn er de afgelopen twee dagen niet alleen meer bezoekers via Twitter langsgekomen, maar krijg ik ook meer bezoekers binnen via de gewone zoekresultaten van Google. Toeval? Of zouden Twitter en andere sociale media echt zo direct effect hebben op je positie bij Google?

Los van de bezoekers op mijn website merk ik ook dat het aantal Twittervolgers dat ik heb sneller groeit dan voorheen: gemiddeld met een mannetje of 5, 6 per dag, ten opzichte van 1 a 2 in de weken ervoor. En mijn veertig tweets hebben een stuk of tien retweets opgeleverd en rond de vijftien ‘mentions’ of @replies. Ook best aardig.

Bottom line

40 tweets over al eerder verschenen artikelen, ruim 25 interacties, driehonderd extra bezoekers, in tien dagen tijd. Spectaculair? Misschien niet, maar voor mij bewijst het dat je inderdaad je “oude” blogartikelen af en toe mag afstoffen. Want klachten heb ik daar niet over ontvangen… en wie weet wat alle nieuwe kennismakingen nog eens gaan opleveren.

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat de extra bezoekers geen extra nieuwsbrief-abonnees hebben opgeleverd. Dus: beste lezer, als je het tot hier hebt volgehouden, dan weet ik zeker dat je die nieuwsbrief ook gaat waarderen! Schrijf je hier rechts dus even in en je blijft op de hoogte van het laatste online marketing nieuws en van mijn verdere experimenten.

Want al schrijvende kreeg ik een uitstekend idee: na deze Twitter tiendaagse ga ik aan een Google+ tiendaagse beginnen, en dan nog aan een LinkedIn tiendaagse. Zelfde concept: vier berichten per dag over eerder verschenen blogartikelen. Eens kijken wat dat oplevert, in vergelijking met Twitter! Mocht je me via al deze media volgen, dan bied ik je bij voorbaat mijn excuses aan voor de herhalingen die je gaat tegenkomen…

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 3 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Christian september 3, 2012 om 15:08

Leuk artikel Annemieke en goed dat je hier een experiment voor hebt gehouden, het geeft je altijd weer nieuwe inzichten. Zelf heb ik ook een experimentje gedaan, namelijk artikelen plaatsen en promoten terwijl ik op vakantie ben, waarbij ik alles al van te voren had klaargezet. Voor de resultaten zie http://www.slagtermedia.nl/werken-tijdens-vakantie/.

Mijn conclusie was onder meer dat het aantal bezoekers er niet onder heeft geleden terwijl ik weg was, wat perspectief geeft voor de toekomst.

Beantwoorden

annemieke september 3, 2012 om 16:12

Hi Christian,

Wat grappig, dat is inderdaad een vergelijkbaar experiment – met vergelijkbare resultaten. Ga ik bij mijn volgende vakantie ook uitproberen! Of misschien ga ik dan wel eens een virtual assistant uitproberen die mijn mails en telefoontjes beantwoordt. Kan ik vast nog langer weg… :-)
Dank voor je reactie!!

Beantwoorden

Christian september 4, 2012 om 12:12

Ik ken mensen die dat doen, een virtual assistent, maar ik ben er geen fan van. Het is vaak onpersoonlijk en helpt potentiële klanten niet verder. uiteraard kan het jou de nodige tijdbesparing opleveren :).

Beantwoorden

Geef een reactie