U bevindt zich hier: Home » Blog » Mijn linkbuilding blunder… en vijf eenvoudige strategieën die wél werken

Mijn linkbuilding blunder… en vijf eenvoudige strategieën die wél werken

24/02/2012

Post image for Mijn linkbuilding blunder… en vijf eenvoudige strategieën die wél werken

Voor een goede vindbaarheid van je website is het van cruciaal belang dat er veel andere websites zijn die naar die van jou linken. Linkbuilding is dan ook een belangrijke tactiek in het arsenaal van iedere zoekmachine optimalisatie specialist.

Het is belangrijk om een goede mix van links te krijgen: je wilt niet alleen maar links hebben van startpagina-achtige overzichtspagina’s, maar je wilt ook kwalitatief hoogwaardige links. Die afkomstig zijn van een bekende blog of mediawebsite bijvoorbeeld, en waarbij de link naar jouw website de enige link op de pagina is.

Het verkrijgen van dat soort kwaliteitslinks is niet makkelijk. Het vraagt denkwerk, tijd, en vooral: ijzersterke content. Uitdagend en leuk om aan te werken.

Aan de andere kant zijn er de ‘startpagina’ links. Kwalitatief niet geweldig, maar om aan een redelijke kwantiteit te komen toch nuttig. Het aanvragen van dit soort links is echter repetitief en saai werk.

Uitbesteden: if you pay peanuts…

Dus toen ik kennismaakte met een in zoekmachine optimalisatie (SEO) gespecialiseerd bureau, dat claimde een uitstekend proces voor linkbuilding te hebben en hun dienst ook als een soort white label dienst tegen een laag uurtarief aan andere bureaus te verkopen, leek het me een goed idee om dat stukje linkbuilding uit te besteden. Kennis gemaakt, voorbeeldrapportages gezien, overeenkomst gesloten: zo gezegd, zo gedaan. Op deze manier zou ik meer klanten kunnen bedienen en bovendien verlost zijn van een stuk saai werk!

Inmiddels zijn we ruim 5 maanden verder. In de totaal bijna honderd uur werk voor 6 verschillende klanten, is mijn ‘linkbuilding leverancier’  erin geslaagd om maar liefst 15 links binnen te harken. Vijftien! En daarvan is de helft dan ook nog eens geruild! Omgerekend heb ik ruim 150 euro per link betaald… voor lage kwaliteit flut linkjes. Reactie van het bureau? “Tja, bij 20-30% van onze klanten gaat het goed, bij ongeveer de helft gaat het zo-zo, en bij de overige 20-30% gaat het slecht. Toevallig zitten al jouw klanten in die laatste groep…”

Tja, lekker dan. Ik heb inmiddels het heft weer in eigen handen genomen en een aantal mails gezien die het bureau verstuurd had om links aan te vragen. Daar zaten wel wat missers tussen: “Ik heb al twee keer eerder gemaild maar helaas nog geen reactie ontvangen” aan iemand die dat niet alleen ontkende maar ook prompt zijn 3 maanden geleden verzonden antwoord meestuurde. En de mooiste: voor een incassobureau werd een link aangevraagd op een pagina over geldzorgen. Terechte opmerking van de webmaster: “mijn lezers hebben geldzorgen, die zitten echt niet te wachten op een link naar een incassobureau!”

Wat werkt wel?

Kortom: mijn plan om linkbuilding uit te besteden is behoorlijk mislukt. Dat wil niet zeggen dat uitbesteden geen optie is, alleen dat je heel, heel zorgvuldig moet selecteren met wie je samenwerkt en wat voor afspraken je maakt. Ik heb veel extra kosten gemaakt en moet nu veel tijd investeren om teleurgestelde klanten weer tevreden te stellen. Een dure les! De komende tijd ga ik in mijn blog wat extra aandacht besteden aan manieren om aan linkbuilding te doen die wel werken. Hieronder vind je alvast vijf strategieën die wél werken!

1) Gebroken links gebruiken

Webmasters zijn eerder geneigd om jou een link te geven, als ze er iets nuttigs voor terugkrijgen. Bijvoorbeeld een mailtje dat je op hun website een link hebt gevonden die niet werkt. Door ze daarop te wijzen en vriendelijk voor te stellen om de link te vervangen door een link naar jouw website, vergroot je de kans op succes. Past jouw link niet als vervanging van de gebroken link, dan suggereer je natuurlijk een passende plek om jouw link toe te voegen.

Om deze strategie toe te passen, moet je natuurlijk eerst bedenken van welke websites je een link wil krijgen. Bijvoorbeeld van bedrijven die in dezelfde branche werken als jij. Niet je concurrenten natuurlijk, maar bedrijven met een aanvullende dienst of product. Vervolgens moet je nagaan of die websites gebroken links bevatten, bijvoorbeeld met de gratis tool op Brokenlinkcheck.com, of met Xenu. Vind je dode links, dan ben je in business en kun je de webmaster aanschrijven! Een uitgebreide beschrijving van deze tactiek vind je ook op de website van Raven Tools.

2) ABC links

Zoals gezegd werkt het aanvragen van links vaak beter als je iets te ruilen hebt. Maar een link terugplaatsen op je eigen website is niet de beste aanpak. Google weet namelijk ook dat het makkelijker is om links te ruilen dan om éénrichtingslinks te krijgen, en waardeert dit soort ‘heen-en-weer’ links dan ook minder.

Maar als je zelf een of meer startpagina-achtige pagina’s beheert, bij voorkeur over een onderwerp dat iets te maken heeft met jouw business, dan kun je eenlink op die pagina’s als ruilmiddel aanbieden. Site A linkt dan naar jouw website (site B), en jouw startpagina (site C) linkt weer naar site A. De mooiste startpagina’s in Nederland zijn natuurlijk van Startpagina.nl, maar daar zijn de meeste onderwerpen al vergeven. Probeer het ook eens bij Startkabel.nl, Maakjestart.nl, Goedbegin.nl of Aangevinkt.nl. Of nog beter: start een miniblogje op Blogger.com van Google en gebruik die om links te ‘ruilen’. Links van een site met echte inhoud zijn voor webmasters namelijk interessanter dan links op een startpagina.

3) Gastblogs

Of je nu wel of niet zelf een blog hebt, er zijn vast andere weblogs die relevant zijn voor jouw branche. En neem het maar aan van deze blogster: die bloggers hebben niet altijd zin, tijd of inspiratie om te schrijven! En dus plaatsen veel bloggers af en toe artikelen van gastauteurs.

Hopelijk ken je de belangrijkste blogs in jouw branche al. En zo niet, dan kun je eenvoudig googelen naar ‘blog’ en ‘jouw branche’. Of klik in de linkerkolom op Google.nl eerst op ‘Meer’ en vervolgens op ‘Blogs’, dan zoekt Google automatisch naar blogs voor je. Vervolgens kun je de blogger polsen of hij of zij interesse heeft in een gastpost. Moet je natuurlijk wel een interessant artikel schrijven! Een snellere manier om te zoeken naar blogs die wel in zijn voor een gastauteur, is door te googelen naar jouw branche in combinatie met de term ‘gastbloggers gezocht‘. Probeer het maar eens!

4) Referenties

Een link vragen aan mensen die je persoonlijk kent, is natuurlijk altijd makkelijker dan een link vragen aan een wildvreemde. Een goede manier om aan passende links te komen, is door even na te gaan met welke leveranciers jij zaken doet, of met welke partners je samenwerkt. Vervolgens kun je die partijen aanbieden om een lovende recensie over hun aanbod te schrijven voor hun website. En zodat iedereen kan zien dat die referentie niet fake is, maar afkomstig van een echte klant, bevat zo’n referentie natuurlijk zeker een link naar jouw website!

5) Profielen

Een vijfde manier om succesvol meer links te verzamelen, is door op websites van sociale media, brancheverenigingen, beroepsverenigingen, hobbyclubs, enzovoort, een profiel aan te maken. Vaak mag zo’n profiel namelijk een link naar je website bevatten.

De bekende sociale media zoals Twitter en LinkedIn maken van dat soort profiellinks zogenaamde “no follow” links. Dat betekent dat ze geen waarde hebben voor je vindbaarheid. Maar er zijn ook organisaties waar je profiellinks wel waarde hebben. Bijvoorbeeld de Hallo community van de Kamer van Koophandel en in mijn geval, het ledenoverzicht van het Internet Advertising Bureau.

 

Dit zijn maar vijf tactieken van een veel groter arsenaal linkbuilding mogelijkheden. De komende weken zul je vaker posts over dit onderwerp zijn. Heb je zelf een linkbuilding techniek die voor jou goed werkt? Laat het weten via een reactie!

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 3 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Joris februari 24, 2012 om 13:07

Hee Webmaster,

Ligt het nou aan mij, of heb je een doodlopende link gezet onder ‘gastbloggers gezocht‘?

Zoja, dan weet je wat jou te doen staat ;-)

Groet, Joris

Beantwoorden

annemieke februari 24, 2012 om 17:33

Oeps! Dat is suf… Linkje is inmiddels gefixt. Dank voor je oplettendheid, Joris

Beantwoorden

De Linkbuilder maart 24, 2012 om 20:58

Annemieke, helaas zijn er veel van dit soort SEO bedrijven actief. Wat helpt is veel referenties checken en harde afspraken maken. Ik ben zelf linkbuilder en sta altijd open voor een no cure no pay basis. Iets wat volgens mij nodig is in deze branche om slechte linkbuilders aan te pakken. Natuurlijk moeten klanten wel erbovenop zitten en hier zelf ook om vragen. Verder goede taktiek gebruikt hoor, prima verspreid en natuurlijk linkbeeld!

Beantwoorden

Geef een reactie