U bevindt zich hier: Home » Blog » Is HTML5 goed voor zoekmachine optimalisatie?

Is HTML5 goed voor zoekmachine optimalisatie?

15/02/2012

Post image for Is HTML5 goed voor zoekmachine optimalisatie?

Sinds 2005 wordt er gewerkt aan een nieuwe standaardtaal om webpagina’s op te maken: HTML 5. Inmiddels zijn we al bij de 5e draft, maar de standaard is nog altijd niet definitief. Wel zijn veel moderne webbrowsers al in staat om webpagina’s die in de voorlopige versie van HTML 5 zijn gebouwd, goed weer te geven.

Veranderingen in HTML5

HTML is tot nu toe vooral een opmaaktaal geweest: het vertelt aan browsers hoe elementen moeten worden weergegeven: Tekst tussen <strong></strong> tags moet je vet tonen, elementen tussen <ol></ol> tags moet je weergeven in een genummerd lijstje, enzovoort.

De huidige standaarden, XHTML1.1 en HTML4, zijn maar gedeeltelijk in staat om aan te geven wat voor soort informatie een document bevat. Tekst tussen <h1></h1> tags is een kopje, wat tussen <table></table> tags staat is een tabel en alles tussen <div></div> tags is een bepaalde sectie van het complete document. Maar wat er dan in die tabel of sectie staat, dat is niet duidelijk.

HTML5 is er veel beter in om niet alleen aan te geven hoe een element moet worden getoond, maar ook wat de betekenis is van een bepaald element. Zo krijgt HTML 5 een <video> tag, die aangeeft dat wat volgt een filmpje is. (En die video tag maakt het ook mogelijk om eenvoudig video af te spelen zonder Flash, iets waar alle iPad-gebruikers blij mee zijn). In plaats van het generieke <div> om een bepaalde sectie van het document aan te duiden, krijgt HTML5 <header>, <article>, <section>, <aside> en <footer> tags. Daarmee geef je aan wat de kop van een document is (inclusief tagline of onderkop als je wilt), wat een artikel is, wat bijvoorbeeld een paragraaf is binnen een artikel, wat een sidebar of apart kader is, en wat de footer is van een pagina of artikel.

En ten derde hebben de drie grote zoekmachines, Google, Microsoft en Yahoo, samengewerkt om een vocabulaire te maken van nadere aanduidingen in HTML5 die alle zoekmachines gaan begrijpen, het zogenaamde schema.org. Met behulp van deze woordenlijst kun je nog specifieker aangeven wat voor soort informatie bepaalde elementen bevatten. Bijvoorbeeld: deze tekst is een recept, dit is een prijslijst, dit is informatie over de auteur van dit artikel, die is een review van een product, enzovoorts. Met behulp van deze semantische informatie, kunnen de zoekmachines vervolgens zogenaamde “rich snippets” tonen bij bepaalde zoekopdrachten. Zoals bijvoorbeeld hieronder: ik zoek naar een recept, en krijg niet alleen een recept in de zoekresultaten, maar zie meteen de reviews en zelfs het aantal calorieën.

Rich snippet voor een lasagne recept

Is HTML goed voor SEO?

Nu steeds meer browsers HTML5 kunnen tonen en de datum dat het een officiële standaard wordt dichterbij komt, rijst de vraag of het een SEO-voordeel oplevert door nu al je website in HTML5 te bouwen. Krijg je daardoor betere posities bij de zoekmachines?

Het korte antwoord op die vraag is “nee”. Het gebruik van HTML-5 zal je geen betere positie opleveren bij zoekmachines. Dat antwoord is gebaseerd op twee uitspraken van John Mueller (JohnMu in formums), Webmaster Trends Analyst bij Google in Zwitserland. Die dateren weliswaar van eind 2010, maar sindsdien zijn er geen andere uitspraken verschenen (of althans niet te vinden) waaruit blijkt dat Google’s standpunt is veranderd. Het komt er op neer dat Google een afwachtende houding heeft als het gaat om het verwerken van nieuwe standaarden in hun zoekalgoritmes. Onder meer omdat ze in het begin vaak niet goed gebruikt worden door webmasters. Hij zegt dat je daarom heen speciale behandeling van je website hoeft te verwachten als je hem in HTML 5 bouwt. Je leest zijn originele uitspraken hier en hier.

Sommige mensen verwachten dat ze betere posities kunnen krijgen door hun content in de juiste nieuwe tags te verpakken. Immers, tekst die in een <header> staat zal door Google toch wel heel belangrijk gevonden worden, en als het in een <article> staat is het ook vast belangrijker dan wanneer het in een <footer> staat? Ik denk dat dit wel zal meevallen, omdat Google in het verleden al vaker heeft laten zien heel goed in staat te zijn om misbruik van bepaalde html-tags te negeren of te straffen. Herinnert iemand zich nog de meta keywords tag? Omdat die zo makkelijk te misbruiken was voor zoekmachine optimalisatie en dus zo veel misbruikt werd, heeft Google hem uit zijn ranking algoritme verwijderd.

Dus HTML 5 heeft geen effect op SEO?

Nou… dat wil ik ook weer niet zeggen! Voor snelle implementeerders en Flash-fans zijn er drie SEO voordelen te behalen:

  1. De rich snippets. Zoals in het lasagnevoorbeeld hierboven, is het mogelijk dat Google je een veel uitgebreidere vermelding geeft bij de zoekresultaten voor content die van de juiste semantische markup is voorzien. En een grotere vermelding betekent dat meer mensen op jouw vermelding zullen klikken. Je positie verbetert er niet direct door, maar je doorklikpercentage wel. En dat zorgt voor meer bezoekers, maar zou er ook aan kunnen bijdragen dat je daardoor juist weer stijgt in de rankings.
  2. HTML5 is cool! Er zijn hele bijzondere effecten mee te bereiken, zoals Google zelf al ooit liet zien met zijn Pacman Doodle die in HTML5 is gebouwd. Bouw je een ‘sexy’ HTML5-website, dan kun je daar op dit moment extra social media buzz en inkomende links mee genereren. En die hebben wel degelijk een positief effect op je vindbaarheid.
  3. Voor mensen die nu hun hele website in Flash hebben gebouwd en daardoor praktisch onvindbaar zijn bij de zoekmachines, maakt HTML5 wel degelijk een forse verbetering van de vindbaarheid mogelijk. Je kunt met HTML5 praktisch dezelfde effecten bereiken als met Flash, maar dan op een manier die zoekmachines kunnen begrijpen. Ben je gehecht aan de animaties en dynamische overgangen op je website maar baal je er van dat Google je niet weet te vinden en dat iPad gebruikers niet kunnen zien hoe mooi je site is? Dan is HTML dé oplossing voor je.

Kortom

Een website ombouwen naar HTML5 kan zinvol zijn. Vooral als je veel audio, video en/of flash gebruikt. Maar voor je positie bij zoekmachines hoef je het niet te doen. Tenzij je natuurlijk een webbouwer bent en met je briljante HTML5 showcase een hele stapel verse links binnenhaalt…

Met dank aan Nikaj Eijk van Webcontent voor de inspiratie voor dit artikel!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 4 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Joep Hendrix februari 17, 2012 om 13:14

Leuk en informatief artikel, we waren net bezig met het implementeren van deze microformats voor een site.

Beantwoorden

Annemieke van Herk februari 17, 2012 om 13:56

Dank je wel! Ik ben benieuwd naar het resultaat; laat je het weten als de site live is?

Beantwoorden

Wouter Mellaart februari 17, 2012 om 14:22

prima verhaal, dank je Annemieke!

Beantwoorden

annemieke februari 17, 2012 om 15:16

*bloos* Thanks & goed weekend, Wouter!

Beantwoorden

Geef een reactie