U bevindt zich hier: Home » Blog » Hoe social media de vindbaarheid van je site beïnvloeden

Hoe social media de vindbaarheid van je site beïnvloeden

09/11/2012

Post image for Hoe social media de vindbaarheid van je site beïnvloeden

De vindbaarheid van een website bij Google hangt af van drie groepen factoren:

  • Techniek – zijn er technische belemmeringen waarom zoekmachines jouw website niet goed kunnen indexeren?
  • Inhoud – komen de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden voor op je website, op de juiste manier en met de juiste frequentie
  • Populariteit – vroeger werd deze in hoge mate bepaald door het aantal, diversiteit en kwaliteit van inkomende links naar je website toe. De laatste twee jaar spelen ook sociale signalen een rol. Welke signalen en welke rol precies? Daar gaat dit artikel over.

Links versus social media

Matt Cutts, zeg maar de Alan Greenspan of het zoekmachine-orakel van Google, heeft al in 2010 aangegeven dat sociale signalen een rol spelen in het algoritme dat de volgorde van zoekresultaten bepaalt. De rol moet echter niet overschat worden. In een interview deze zomer zei hij dat links nog steeds een veel grotere rol spelen dan sociale signalen. “Over tien jaar is dat misschien anders, maar voorlopig zijn links belangrijker.” Echter, je positie op de resultatenpagina van Google is een optelsom van tientallen, zo niet honderden factoren. En hoe meer druppeltjes in de emmer, hoe groter de kans op een pagina-1 positie. Het is dus zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan sociale signalen.

Directe invloed van social media

Er zijn verschillende onderzoeken naar gedaan de invloed van social media op je vindbaarheid. Wat nu precies wel meetelt en wat niet is niet helemaal bekend, maar de SEO-specialisten zijn het in ieder geval eens dat de volgende zaken je positie bij Google direct en positief beïnvloeden:

  • Het aantal vind-ik-leuks van je Facebook pagina
  • Het aantal keren dat content van je website via Facebook is gedeeld
  • Het aantal Twitter volgers
  • Het aantal Tweets waarin  je bedrijfsnaam voorkomt of dat een link naar je website bevat
  • Het aantal personen dat jou in hun Google+ cirkels heeft

Kortom: tijd om actief te worden op verschillende platformen! Want waar mensen nog wel over jou of over je websitecontent kunnen tweeten zonder dat je zelf aanwezig bent op Twitter, kunnen ze je Facebook pagina alleen liken als je er een hebt; en kunnen ze je alleen opnemen in hun Google+ cirkels als je daar een account hebt.

Indirecte invloed van social media

Behalve een directe invloed op je vindbaarheid, hebben social media ook indirecte invloed:

Meer sociale signalen betekent vaak meer links. Als je content deelt via sociale media, vergroot je ook de kans dat mensen naar je website gaan linken. Ik zet zo meteen een linkje naar dit bericht op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn. Hopelijk wordt het artikel door iemand gelezen die het interessant genoeg vindt om er op zijn of haar website naar te linken. (hint…)

Meer positieve reviews dankzij tevredener klanten. Klanten dia via social media contact hebben met een bedrijf, bijvoorbeeld met de klantenservice, voelen zich vaak meer verbonden met dat bedrijf. En zijn dan eerder geneigd om positieve reviews achter te laten op plaatsen zoals Google Places of bij Kieskeurig.nl. En positieve reviews zijn een enorm krachtig instrument om nieuwe klanten te werven.

Lager bouncepercentage, langere tijd op de site en meer terugkerende bezoekers. Er is wat onenigheid over, maar er is een behoorlijke groep SEO-specialisten die denken dat dit factoren zijn die een rol spelen in Google’s algoritme. En weer geldt dat klanten die via social media contact hebben met een bedrijf, vaker terugkerende bezoekers worden en meer tijd doorbrengen op een site. Zo worden ook deze ‘ranking factors’ positief beïnvloed.

Dus wat nu?

Tja, dat hangt er van af. Volgens dit SEOMoz artikel, waar deze tekst op is gebaseerd, moet je als de bliksem alle social media accounts aanmaken die je nog niet hebt, een blog beginnen, heel veel content (laten) produceren en je social media accounts gebruiken om die content te publiceren.

Op zich goed advies, maar wel tijdrovend. Is het je dat waard? Hoe belangrijk is jouw website, en hoe belangrijk zijn bezoekers via Google voor jouw omzet? Voldoende om de investering in een intensievere social media strategie te rechtvaardigen? Als je daar eens vrijblijvend over van gedachten wilt wisselen: bel me om een afspraak te maken. Dan vertel ik je in ieder geval wat mijn blog en social media mij gebracht hebben!

 

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie