U bevindt zich hier: Home » Blog » Goochem Googelen: 10 slimme tips om meer uit Google te halen

Goochem Googelen: 10 slimme tips om meer uit Google te halen

02/12/2009

Post image for Goochem Googelen: 10 slimme tips om meer uit Google te halen

Als je iets zoekt, kan Google het voor je vinden, dat is één ding dat zeker is. Maar Google kan veel meer dan alleen jouw zoektermen terugvinden in de miljarden webpagina’s die het heeft opgeslagen. ’s Werelds meest gebruikte zoekmachine levert niet alleen speurwerk, hij verricht ook denkwerk voor je. Hieronder staan tien tips om Google nog harder voor je te laten werken.

1. Omrekenen

Hoeveel meters gaan er in een nautische mijl? En hoeveel gram weegt een ounce? Google weet het.
Zoek naar: maateenheid in andere maateenheid, bijvoorbeeld: gram in ounce. Google kent niet alle maateenheden in het Nederlands, dus probeer bij uitblijven van een antwoord de opdracht in het Engels: nautical mile in kilometers leert bijvoorbeeld dat 1 nautische mijl 1,852 kilometer is.

2. Rekenmachine

Wie heeft er nog een rekenmachine nodig met Google als startpagina? Gebruikelijke rekenfuncties zoals optellen (+), aftrekken (), vermenigvuldigen (*), delen (/) en machtverheffen (^) kunt u rechtstreeks in het tekstvak intikken. Hoeveel is (2 *(2+2)-2/2)^2? Juist ja, negenenveertig.

3. Weerbericht

Gaat het morgen weer regenen? Schijnt de zon in mijn vakantiebestemming? Tik weather plaatsnaam in en het bovenste resultaat laat je een weersverwachting voor vandaag en de komende drie dagen zien. Het werkt alleen met plaatsnamen die Google kent, dus het weer voor Tytsjerksteradiel zul je op deze manier waarschijnlijk niet vinden.

4. Wisselkoersen

En als u dan toch met vakantie gaat, wilt u misschien wel weten of 2000 Renminbi per nacht een koopje is voor dat hotel in Beijing of juist heel duur. De opdracht munteenheid in munteenheid biedt uitkomst. De zoekopdracht 2000 Renminbi in euro leert dat uw kamer bijna 196 euro per nacht kost; aan de prijzige kant dus.

5. Definities

Tik in Google define: zoekwoord om een definitie te vinden van een begrip. Het maakt niet uit of het betreffende zoekwoord Nederlands of Engels is. Probeer bijvoorbeeld: define: sesquipedalofobie om er achter te komen waar sesquipedalofoben bang voor zijn.

6. Uitsluiten

Google vindt meestal veel meer dan u nodig heeft. Om resultaten uit te sluiten die een bepaalde term bevatten die niet relevant is voor wat u zoekt, gebruikt u het minteken direct voor het uit te sluiten woord, dus zonder spaties. Wilt u iets weten over het oude Egypte maar bent u niet geïnteresseerd in een reisje er naar toe? Zoek dan op Egypte vakantie reizen travel en de top tien resultaten zien er anders uit dan wanneer u uitsluitend naar Egypte zoekt.

7. Gerelateerde pagina’s

U heeft een mooie site gevonden over klassieke auto’s. Zo zou u er nog wel een paar willen bekijken! Dat kan door Google te laten zoeken naar gerelateerde pagina’s. Gebruik: related:urlvandepaginadieubevalt (dus weer zonder spatie). Bijvoorbeeld: related:www.carrelation.nl voor een aantal sites die lijken op www.carrelation.nl.

8. Bestandsformaten

Op zoek naar een spreadsheetje om de boekhouding in bij te houden? Een presentatie over dinosaurussen om “inspiratie op te doen” voor een spreekbeurt? Makkelijk zat. Zoek op dinosaurussen filetype:ppt of boekhouding filetype:xls en Google vindt specifieke bestandsformaten over de gevraagde zoekwoorden.

9. Experimenteren

Google voegt voortdurend nieuwe functionaliteit toe om zijn zoekmachine verder te verbeteren. Wilt u als eerste op kantoor de nieuwste snufjes gebruiken? Kijk dan op google.nl/experimental welke veranderingen in de maak zijn en test ze zelf. U kunt maar aan één experiment tegelijk meedoen, maar zo blijft u wel op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

10. Zoekmachine optimalisatie

Als laatste tip eentje die van belang is voor wie zich bezig houdt met zoekmachine-optimalisatie. Als u gaat optimaliseren voor een bepaalde term, is het handig om te weten hoeveel concurrentie u heeft. Zijn er pas 200 of al 2 miljard andere pagina’s over het betreffende onderwerp? Google laat het aantal gevonden resultaten altijd zien. Dat zegt iets over het aantal concurrenten, maar nog niets
over de kwaliteit.

Met de opdracht inanchor:“een of meer zoekwoorden” intitle:“een of meer zoekwoorden” ziet u hoeveel pagina’s de betreffende zoekwoorden in de titel van de pagina gebruiken, én in de ankertekst van inkomende links naar de pagina. Als dat allebei het geval is, is er bijna zeker sprake van een bewuste inspanning om goed te scoren in de zoekmachines. Geeft de inanchor/intitle zoekopdracht erg veel resultaten voor uw zoektermen, stroop dan uw mouwen maar op als u voor deze woorden wilt optimaliseren.

Volgend artikel:

Geef een reactie