U bevindt zich hier: Home » Blog » Guerillamarketing 2012: Wow! werkt

Guerillamarketing 2012: Wow! werkt

18/05/2012

Post image for Guerillamarketing 2012: Wow! werkt

In 1984 verscheen het boek ‘Guerilla Marketing’ van Jay Conrad Levinson. En ja, ik draai alweer lang genoeg mee om dat gelezen te hebben… In dat boek werd guerillamarketing gedefinieerd als low-budget marketing met onconventionele middelen. Originele, makkelijk uit te voeren trucjes zoals: verstuur je direct marketing brieven vanuit het buitenland met exotische postzegels erop. Dan worden ze zeker geopend!

Een kleine twintig jaar later is guerillamarketing die ietwat naïeve kinderfase allang ontgroeit. Onconventioneel zijn is nog steeds key, maar low-budget is allang geen voorwaarde meer- integendeel bijna. Cor Hospes definieert het fenomeen in zijn nieuwste boek, de Guerillamarketingrevolutie, als volgt: “een strategisch doordachte reclameoverval die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste ogenblik bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauweffect opwekt voor een mening, dienst of product.”

De Guerillamarketingrevolutie

Dat is een hele mond vol, maar daarna volgen een kleine driehonderd mooi vormgegeven pagina’s met talloze voorbeelden en case studies van guerillamarketing. Soms hele bekende, zoals de Bavaria babes met hun oranje jurkjes tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2010.  Maar het gros van de case studies kende ik nog niet, ook al staan er vooral Nederlandse voorbeelden in het boek.

En o, wat zijn die leuk om te lezen, en te bekijken! Wat zijn er veel originele marketeers! Wat is reclame eigenlijk een mooi vak! Als je nog dacht dat guerillamarketing een onbeduidend randverschijnsel is, dan doe je dat na het lezen van dit boek niet meer. Het kan niet makkelijk geweest zijn om informatie en foto’s van zoveel verschillende guerilla-acties te verzamelen. Jammer is dat er niet altijd terug te vinden is wat een actie gekost heeft en wat het heeft opgeleverd, maar ja: die informatie moeten adverteerders ook maar net kwijt willen. Een completer overzicht van guerillamarketing zul je nergens anders vinden, en alleen daarom al is dit boek interessant.

Er zijn wel een paar kanttekeningen te maken. Het boek is zwaar, dus leest niet echt lekker in bad of in bed. En het stinkt! Inhoudelijk doet de indeling van de case studies in ‘de tien o’s van guerillamarketing’ een beetje geforceerd aan. Doet u mij maar een modelletje met vier p’s of drie c’s: dat kan ik misschien nog onthouden. Tien o’s van het soort opleuken, opfokken en oplossen: too much. Ten slotte is Cor Hospes wel heel erg nadrukkelijk aanwezig als verteller, daar moet je van houden. Bij mij ligt het boek in de woonkamer, en als ik even tijd heb sla ik het op een random plek open en lees een aantal bladzijden. Zo komt het lekker gedoseerd binnen en raak ik telkens weer enthousiast van de knappe vondsten.

Net niet

Overigens: aan de uitgebreide definitie die Hospes hanteert, kun je al zien dat er ook een hoop manieren zijn waarop guerillamarketing kan mislukken of verkeerd kan worden toegepast. Zo zijn sommige acties die in het boek worden geschreven helemaal niet sympathiek (je gewicht op een bushokje, anyone?). Veel vaker zijn acties helemaal niet relevant voor het merk, waardoor ze niet aanslaan. Of zijn de beschreven guerilla-acties eerder korte-termijn stuntjes om wat media-aandacht mee te trekken. Naast heel veel positieve case studies, vind je in het boek ook een aantal voorbeelden van hoe het niet moet. Die zijn bijna nog leuker en leerzamer…

Van noodgreep naar noodzaak

De ondertitel van het boek is ‘van noodgreep naar noodzaak’. Guerillamarketing is nodig om op te vallen tussen het advertentiegeweld om ons heen. Dat zet je wel aan het denken: wat wordt de overtreffende trap van guerillamarketing? Wat moeten merken straks nog verzinnen om niet alleen gehoord te worden, maar om mensen echt te raken? Hoe komt de wereld er dan uit te zien?

Wat dat betreft hink ik na het lezen van dit boek een beetje op twee gedachten. Want ja, een goed uitgevoerde guerillamarketingactie is gewoon leuk. Maar aan de andere kant: kunnen al die fabrikanten nou niet gewoon fatsoenlijke producten maken en mij in alle rust zelf laten kiezen of ik iets wil kopen, laat staan wat? Zou de wereld mooier zijn als er minder reclame was en als we met zijn alle minder gingen kopen? En wat zegt dat eigenlijk over mijn beroep?

Pff… werd het toch nog zware kost! Mocht je zelf willen proeven: De guerillamarketingrevolutie is voor 29,95 te koop bij o.a. bol.com (affiliate link).

 In het kader van full disclosure: ik heb van de uitgever een recensie-examplaar ontvangen van dit boek.

 

 

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie