U bevindt zich hier: Home » Blog » Google+ lessen van een chocolademerk

Google+ lessen van een chocolademerk

15/03/2012

Post image for Google+ lessen van een chocolademerk

Er wordt wel gezegd dat het publiek op Google+ voornamelijk uit mannen, met name techneuten en social media professionals bestaat. Als dat echt zo is, dan is het succes van het Engelse merk Cadbury chocolade des te opmerkelijker.

Het merk telt inmiddels 650.000 personen in zijn Google+ Circles. Tegen de tijd dat je dit leest zullen dat er al wel meer zijn, want op 19 januari van dit jaar, een week of 8 geleden, begonnen ze met slechts 6000 volgers! Zelfs als je niet van chocolade houdt, is dit een leuke case study. Cadbury doet namelijk een aantal heel slimme dingen om volgers aan te trekken en de interactie met deze volgers gaande te houden.

Het begint al heel eenvoudig met de profielafbeeldingen van Cadbury. Zoals je op hun Google+ pagina kunt zien, bevat de rechterafbeelding een pijl naar de knop waarmee je Cadbury aan je circles kunt toevoegen, als je dat nog niet hebt gedaan.

Verder post Cadbury regelmatig nieuwe content: 1 a 2 keer per dag. De posts bevatten veel video en foto’s en gaan vaak over andere marketingacties die Cadbury doet. De chocoladefabrikant combineert online en offline op een knappe manier om de resultaten te verbeteren. Wat dacht je van een straatactie met een gigantisch chocolade-ei met cremevulling, dat explodeert (“egg-splodes”) wanneer er voldoende tweets en Facebook commentaren binnen zijn? Daar kun je een leuk filmpje van maken, en dat scoort dan online weer heel goed.

Ook een briljante actie: nodig mensen uit om chocoladeproever te worden. Laat ze motiveren waarom zij dat zouden moeten worden en stel als voorwaarde dat mensen je merk volgen. Wie wil er nu geen kans maken op gratis chocolade proeven? Of er ook echt gratis chocolade wordt uitgedeeld valt nog te bezien, overigens. Maar Cadbury volgt de actie wel op met een hangout op 19 maart a.s., voor alle “chocoladeproevers” die zich hebben aangemeld. Je moet je eigen chocolade meenemen, maar dan krijg je een door een chocolade-expert begeleide proeverij. En Cadbury zoekt een aantal vrijwilligers die in de hangout willen verschijnen.

Cadbury viert bijzondere gelegenheden met leuke acties. Een miljoen Facebook fans? Dan maken ze een gigantische “like” duim van chocolade om de fans te bedanken. Het filmpje dat daarvan wordt gemaakt, wordt vervolgens in no time 100.000 keer bekeken. 500.000 Google+ volgers? Dat wordt reusachtige een Google+ pagina van chocola – met bijbehorende fotoserie en een hangout waarin in live de finishing touches werden aangebracht.

Al deze activiteiten vinden minder dan drie maanden na de eerste grote Google+ actie van Cadbury plaats: de lancering van een nieuw product op Google+. Daarmee waren ze een van de eerste bedrijven die Google+ daarvoor inzette: productintroducties op Facebook komen al veel vaker voor. Het leverde ze veel publiciteit op en een goede relatie met Google, dat wel wat zakelijke succesverhalen over Google+ kon gebruiken. En dan te bedenken dat Cadbury bij die lancering, begin januari, nog maar 2000 volgers had…

Grote vraag is natuurlijk of al die Google+ volgers ook gaan leiden tot een grotere chocoladeomzet. Bij mij gaat ze dat niet lukken: ik houd meer van bittere chocola. Maar mijn sympathie hebben ze wel! En ik ben vast niet de enige. Mocht iemand inzicht hebben in de cijfers van Cadbury en een update hebben: plaats alsjeblieft een reactie!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie