U bevindt zich hier: Home » Blog » Google zoekwoordplanner versus hulpprogramma voor zoekwoorden

Google zoekwoordplanner versus hulpprogramma voor zoekwoorden

19/07/2013

Post image for Google zoekwoordplanner versus hulpprogramma voor zoekwoorden

Google stopt met het Hulpprogramma voor zoekwoorden. Wanneer precies is onduidelijk. In Adwords zegt Google: “Het Hulpprogramma voor zoekwoorden is vanaf de komende maanden niet meer beschikbaar.”

Slecht nieuws voor iedereen die iets met zoekmachine marketing doet. Want het hulpprogramma is een superhandige tool waarmee je kunt achterhalen hoe vaak er naar bepaalde woorden wordt gezocht. Dat is belangrijk om te weten voor je gaat investeren in zoekmachine optimalisatie. Want om je website te optimaliseren voor een term waar bijna niemand naar zoekt, is natuurlijk interessant. De tool helpt je bovendien om nieuwe zoekwoorden te vinden: als je zelf een zoekwoord ingeeft, komt Google met tientallen suggesties die met dat woord te maken hebben.

Gelukkig komt er wel iets voor in de plaats: de zoekwoordplanner. Anders dan de andere tool, moet je ingelogd zijn in Adwords om hem te kunnen gebruiken. Geen zorgen: een Adwords account maken kost niets, en je bent niet verplicht om te adverteren. De tool heeft een heel andere look en feel, en voor gebruikers van de oude tool is het flink wennen. Dit zijn de belangrijkste verschillen:

De telmethode voor het aantal zoekopdrachten. De oude tool liet je kiezen of je het zoekvolume wilde zien voor een brede of exacte interpretatie van je ingegeven zoekwoord, of iets er tussenin (woordgroep). Dat wekte nogal eens verwarring: zoeken er nu 5400, 2900 of 1000 mensen per maand naar “vakantie boeken”? Dat hangt er vanaf of je als optie breed, woordgroep of exact instelt. De nieuwe tool toont uitsluitend exacte zoekvolumes.

Mobiele zoekopdrachten.  De oude tool toonde standaard het aantal zoekopdrachten via desktops en laptops. De nieuwe tool telt ook de zoekopdrachten van mobiele apparaten en tablets mee. Dat is tegenwoordig een substantieel percentage, dus relevant.

Berekening kosten per klik. De oude tool gaf je een (onnauwkeurige) schatting van de kosten per klik als je zou gaan adverteren. De nieuwe tool geeft je de gemiddelde kosten per klik van alle advertentieposities. Hoe nauwkeurig deze gemiddelden zijn, moet ik in de praktijk nog testen.

Woordcombinaties genereren. De nieuwe tool biedt de mogelijkheid om twee woordenlijsten met suggesties te vermenigvuldigen. In de ene lijst kun je bijvoorbeeld plaatsnamen zetten, in de andere lijst de producten die je verkoopt. Google komt dan zelf terug met de zoekvolumes voor verschillende woordcombinaties: ‘rubberboot Amsterdam’ ‘opblaaspomp Amstelveen’, Ouderkerk tent’, enzovoort. Handig.

Zoekvolumes per plaats en provincie. Met de nieuwe tool kun je niet alleen zoekwoordvolumes voor heel Nederland opvragen, maar ook voor een bepaalde plaats of provincie. Dat kon eerst niet en is heel nuttig voor lokale bedrijven.

Budgetplanning. De nieuwe tool maakt het een stuk makkelijker om vooraf je optimale advertentiebudget in te stellen. Je voegt eenvoudig alle zoekwoorden die je interessant vindt toe aan je campagneplan, geeft aan wat je bereid bent per woord te bieden en wat je maximaal op een dag wil uitgeven, en Google geeft aan wat je per dag aan vertoningen, klikken en kosten kunt verwachten. Speel een beetje met biedingen en budget om tot een optimale mix te komen.

Al met al tel ik toch meer verbeteringen dan verslechteringen. Tijd om mijn weerstand tegen verandering op te geven en te gaan wennen aan de nieuwe tool. Zelf ook aan de slag? Klik hier om de zoekwoordplanner te openen.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 8 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Eric juli 29, 2013 om 21:41

Het is gewoon even een kwestie van wennen, net zoals bij elke andere verandering. Dit zal ook heus wel een goede tool zijn om mee te werken.

Beantwoorden

sjors augustus 12, 2013 om 14:13

Ik heb ook het volste vertrouwen in deze tool!

Beantwoorden

Wallstreet augustus 27, 2013 om 14:07

Voorheen kreeg je ook veel meer zoekopdrachten die gerelateerd waren. Nu krijg je veel minder inspiratie. Voor sommige zoekopdrachten is dat niet erg (als je weet wat je zoekt). Maar als je niet precies weet welke trefwoorden je zoekt (nieuwe branche) dan werkt de nieuwe tool een stuk minder.

Verder eens met bovenstaande punten.

Beantwoorden

Annemieke van Herk augustus 27, 2013 om 14:36

Hi Wallstreet,

Dat idee had ik ook al! Dacht dat het aan mij lag… jammer hoor. Ik hoop dat Google flink wat feedback krijgt en er iets mee doet!

Beantwoorden

Erwin Roks oktober 16, 2013 om 09:29

Volgens mij kreeg je inderdaad eerst de exacte data van het zoekwoord. Maar als ik nu mijn zoekwoorden download naar excel zie ik ‘Broad’ zoekwoorden staan. In de zoekwoordplanner is dit ook niet meer aan te passen.
Dus toont de zoekwoordplanner nu brede of exacte zoekvolumes? Ik denk zelf brede!

Beantwoorden

annemieke oktober 16, 2013 om 10:13

Hi Erwin,
Volgens mij zijn de aantallen die je ziet exacte volumes. Als je je zoekwoorden downloadt worden ze automatisch breed getoond (maar met exacte volumes dus). Als je de zoekwoorden aan een campagne wilt toevoegen heb je rechts onder het kopje ‘Uw plan’ de mogelijkheid om aan te geven of je ze breed, exact, of als woordgroep wilt toevoegen. Ik vind het ook onduidelijk allemaal…

Beantwoorden

Alain BMC november 20, 2013 om 23:16

Ja broad of exact dat is de vraag… Ik denk dat “broad” in de gedownloade spreadsheet foutief is. Ik heb namelijk oude zoekwoordvolumes vergeleken met de nieuwe volume resultaten. Deze resultaten komen overeen met “exact”

Beantwoorden

Andrea maart 20, 2014 om 10:05

Persoonlijk vind ik de zoekwoordenplanner veel handiger werken! (Ze zouden tenslotte ook geen nieuwe tool introduceren als deze geen verbeteringen zou bevatten). De zoekwoordenplanner is essentieel voor het maken van een zoekwoordenonderzoek.

Beantwoorden

Geef een reactie