U bevindt zich hier: Home » Blog » Google gaat overoptimalisatie straffen

Google gaat overoptimalisatie straffen

23/03/2012

Post image for Google gaat overoptimalisatie straffen

Wat Alan Greenspan vroeger was voor de rentestand in de Verenigde Staten, dat is Matt Cutts van Google als het gaat om aanpassingen aan de zoekmachine. Matt is bij Google verantwoordelijk voor het bestrijden van webspam. Elk woord dat hij uit wordt door de wereldwijde SEO-gemeenschap op een goudschaaltje gewogen, geïnterpreteerd, en gebruikt om voorspellingen te doen over op handen zijnde veranderingen.

Tijdens een groot zoekmachine congres in Austin vorige week, liet Matt vallen dat Google websites die “overgeoptimaliseerd” zijn, binnen nu en een paar maanden gaat straffen. De vraag is dan natuurlijk, wat “overoptimalisatie” precies is. Volgens Matt gaat het om “mensen die zoekmachine optimalisatie min of meer misbruiken, of ze nu teveel zoekwoorden op een pagina plaatsen, of veel te veel links uitwisselen, of wat dan ook doen dat verder gaat dan een normaal persoon op dat gebied zou verwachten.”

Dat is nogal vaag, dus. Zoals vaker het geval is, laat Google ons raden naar de exacte betekenis van overoptimalisatie. Over de aard van de strafmaatregelen liet Matt zich niet uit, maar meestal komt het er op neer dat je positie op de resultatenpagina’s een fors aantal plaatsen zakt, zodat je website effectief uit het beeld verdwijnt. Dit zijn mijn ideeën over wat binnenkort “gevaarlijk” gedrag is voor websites en waardoor je mogelijk een flink aantal plaatsen kunt zakken:

  1. Heel veel naar elkaar linkende websites in eigendom hebben. Google kan dat onder andere herkennen doordat de domeinnamen allemaal op naam van hetzelfde bedrijf geregistreerd zijn.
  2. Heel veel links ruilen met andere website, en bijna geen “eenrichtingslinks” naar je website hebben
  3. Een te groot percentage links waarin je belangrijkste zoekwoorden worden gebruikt in de linktekst. Normaal gesproken bevatten de meeste links naar je website je bedrijfsnaam.
  4. Heel veel interne links met geoptimaliseerde linktekst. Bijvoorbeeld een footer met kapper Amsterdam, kapper Amstelveen, kapper Ouderkerk, kapper Zaandam, etc. voor een kapper die voor al die plaatsnamen wil scoren.
  5. Een domeinnaam met daarin de exacte zoekterm. Bijvoorbeeld: online-koekjes-kopen.nl. Zo’n domeinnaam helpt je op dit moment nog heel erg, maar dat zou straks wel eens fors minder kunnen worden.

We zullen de veranderingen moeten afwachten om een betere inschatting te kunnen maken van wat nu wel en niet als overoptimalisatie wordt gezien. In de tussentijd geldt de algemene regel: gewoon je best doen om goede content te schrijven en een website te maken die nuttig is voor je menselijke bezoekers. Op de lange termijn is dat altijd de winnende strategie!

Wil je meer lezen over Google’s plannen om overoptimalisatie tegen te gaan, dan zijn dit aardige artikelen (in het Engels):
Artikel op SearchEnineLand met een geluidsopname van Matt Cutts
Artikel van Practical eCommerce met voorbeelden van overoptimalisatie

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 2 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Joris maart 23, 2012 om 14:19

Weer een duidelijk en zeer nuttig verhaal! Volhouden die abonneejacht. Geef wat gratis zonnestralen weg. Succes!

Beantwoorden

annemieke maart 23, 2012 om 14:27

Dank! Zo’n reactie is in ieder geval een extra zonnestraal voor mij. Wat een topdag! Geniet van het weekend…

Beantwoorden

Geef een reactie

{ 1 trackback }