U bevindt zich hier: Home » Blog » Fun met Facebook Feiten

Fun met Facebook Feiten

20/10/2011

Post image for Fun met Facebook Feiten

Facebook als tool voor marktonderzoek.

Wist je dat 5.244.580 Nederlanders een Facebook account hebben? En dat van die groep 11.360 personen van uitslapen houden? En dat er 85.020 vrijgezelle mannen in Nederland zijn die tussen de 30 en 40 jaar oud zijn, en geïnteresseerd in vrouwen? Hoop voor mijn single vriendinnen! Al wordt het beeld wel een tikje somberder als je kijkt hoeveel van die mannen van seks houden: dat zijn er maar 120! Dat wordt lastig zoeken…

Doelgroep bepalen: Facebook adverteren

Waar komen al deze cijfers vandaan? Uit de advertentiemodule van Facebook. Want wie dat wil, kan Facebook inzetten om heel gericht een specifieke doelgroep te benaderen. Bijvoorbeeld alle personen die van mountainbiken houden (3000 personen). Da’s handig als je je fietswinkel wilt promoten, bijvoorbeeld.

En als je het nog beter wilt doen, schotel je deze doelgroep verschillende advertenties voor: Bijvoorbeeld een advertentie met een foto van een leuke, jonge , fietsende dame voor de mannen onder de 40 met deze interesse (2240), en één met een afbeelding van een kwieke vijftiger op een fiets voor de 40 plussers met deze hobby (980 personen).

Facebook factsRepresentatief of niet?

Natuurlijk leveren de voorbeelden hierboven niet per sé cijfers op die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Met ruim 5 miljoen accounts mag je er best van uitgaan dat de gemiddelde Facebooker lijkt op de gemiddelde Nederlander, maar iemands Facebook profiel zegt natuurlijk niet alles over een persoon. Facebook haalt demografische gegevens en gegevens over interesses uit je profiel, de interesses, activiteiten, opleiding en professionele titels die je daar hebt weergegeven, en uit de pagina’s die je leuk vindt en groepen waar je lid van bent. Maar lang niet iedereen vult zijn profiel compleet – of eerlijk! – in.

Kortom: je moet de cijfers met een korreltje zout nemen. Maar het kan best aardig zijn om te vergelijken dat er 29.860 personen van Heineken en alles daaromheen houden, en 29.900 van Grolsch! Waarvan er ruim 9.000 vrouw zijn…

Zelf aan de slag met Facebook doelgroepen

Vind je het leuk om zelf met data en doelgroepen te spelen? Doe dan net alsof je een Facebook advertentie wilt gaan plaatsen, zodat je toegang krijgt tot de doelgroepen tool. Dat is heel eenvoudig:

  1. Ga naar http://www.facebook.com/ads/create/
  2. Tik een willekeurige url in het daarvoor bestemde vak. Als je een Facebook bedrijfspagina hebt, kun je in het vak “Destination” ook de naam van je Facebookpagina selecteren, mits je bent ingelogd. In beide gevallen klik je nu op “Een advertentie voorstellen”.
  3. Negeer het voorstel waar Facebook mee komt. We gaan niet echt adverteren, we willen alleen maar door naar de doelgroepselectie! Klik dus op de knop “Doorgaan”.
    Et voila! Je zit nu in het scherm doelgroepenselectie. Rechts zie je telkens een blokje met de keuzes die je hebt gemaakt, en de grootte van de doelgroep die aan die keuzes voldoet.
    Het vak “Precieze interesses” vind ik zelf het leukst om mee te spelen. Als je begint om hier iets in te tikken, probeert Facebook je omschrijving af te maken, en zie je welke onderwerpen beschikbaar zijn voor selectie. Helaas kun je telkens maar één onderwerp selecteren, dus je bent wel Probeer altijd ook de Engelstalige term voor jouw trefwoorden in te geven, want veel Nederlanders hebben een Engels Facebook-profiel.

Veel plezier met je Facebook doelgroepen! Mocht je op een hele bijzondere, opvallende of vreemde doelgroep stuiten: ik vind het leuk om daar een mailtje over te krijgen…

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 2 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Jeroen juni 22, 2012 om 21:16

Leuk artikel. Probeer nu al tijden die ‘Doelgroepbepaling op basis van precieze interesses’ in te stellen, maar het werkt simpelweg niet in het Nederlands (wel engels). Meer gehoord over dit probleem?

Beantwoorden

annemieke juni 24, 2012 om 14:32

Hi Jeroen,
Het is mij eerder wel gelukt maar dat was wel voor de interesse “hockey”, dat woord is natuurlijk zowel Engels als Nederlands. Maar de doelgroep die Facebook daarmee vond was wel Nederlands! Ik zou het graag nog eens proberen met andere interesses, maar ik zit de komende 2 weken achter de grote Chinese firewall, en ik kan dus even niets met Facebook…

Beantwoorden

Geef een reactie