U bevindt zich hier: Home » Blog » E-mailmarketing & me: makkelijk is anders.

E-mailmarketing & me: makkelijk is anders.

31/08/2012

Ik geloof heilig in e-mailmarketing. En ik ben niet alleen: ik google zo een stuk of wat guru’s bij elkaar die hetzelfde vinden. Een mailtje in je mailbox is persoonlijker dan een tweet of Facebook bericht, er is meer kans dat je het ëberhaupt te zien krijgt, en als je het eenmaal opent, besteed je er ook meer tijd aan dan aan een online advertentie of social media bericht. Kortom: een prima marketinginstrument om met je doelgroep te communiceren.

Dus geef ik een wekelijkse nieuwsbrief uit. (Ben je nog geen abonnee? Meld je aan met het formulier hiernaast; je mist iets!). Ik verstuur geen verkoopverhalen, maar schrijf over nieuws, onderzoeken en dingen die me opvallen op het gebied van online marketing, in de hoop om relevant te zijn voor mijn doelgroep. Met als idee erachter: als ik mensen informeer en entertain, als ik overkom als iemand die weet waar ze het over heeft, dan denken mij lezers vast wel aan me mochten ze eens hulp nodig hebben op het gebied van online marketing.

Volgens de theorieën die ik lees, is dat de juiste aanpak. En ik doe vast iets goed, want gemiddeld worden mijn nieuwsbrieven door meer dan 40% van de ontvangers geopend. En dat is bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde. Klikpercentages liggen boven de 10%, ook veel beter dan gemiddeld.

open rates van mijn nieuwsbrief

Maar ik doe ook iets verschrikkelijk fout. Want bijna een jaar na het versturen van de eerste nieuwsbrief, blijft de teller steken op 89 abonnees. 89? Ik had gedacht dat dat er nu toch minstens wel een paar honderd zouden zijn! En het is niet dat ik niet weet hoe je een e-mail abonneebestand moet opbouwen. OK, ik weet het wel, maar ik doe het niet. Geen tijd. Prioriteit. Te druk en zo. Of te ongeorganiseerd, daar wil ik van af zijn. Of gewoon niet goed genoeg! Ik hou nog even alle opties open, maar ga er vooralsnog van uit dat de aanhouder wint. En dat ik bijna bij de knik in de hockeystick zit. Like so:

Voorspelde groei e-maillijst

En zo niet: ik schrijf nog even lekker door. Ik vind het leuk, en bovendien: het levert ook artikelen voor deze website op. En het aantal bezoekers van deze website is meer dan vertienvoudigd sinds de eerste nieuwsbrief van vorig jaar. De eerste opdrachten zijn daar ook al uit voortgekomen.

Kortom…

Het internet staat bol van de succesverhalen van mensen die enorme klappers maken met hun briljante marketingactiviteiten. En ja, ook ik kijk uit naar het moment dat ik een artikel kan schrijven over ‘hoe ik mijn eerste miljoen online verdiende’. Maar soms is het ook een kwestie van proberen, ploeteren, en babystapjes zetten. Zonder garantie dat het goed afloopt. Zit je ook in die fase? Dan ben je zeker niet alleen! Hou vol, de knik in de hockeystick is vast dichtbij…

P.s. Plaats je peptalk voor mij en alle andere hardwerkende marketeers hieronder in een reactie. Alvast bedankt namens ons allemaal!

 

 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie