U bevindt zich hier: Home » Blog » De grootste bedrijven van Nederland op Google+

De grootste bedrijven van Nederland op Google+

20/04/2012

Post image for De grootste bedrijven van Nederland op Google+

Deze week werd de Reputatie Award uitgereikt aan Philips, dat de beste reputatie heeft van de 30 grootste bedrijven in Nederland, gebaseerd op omzet. Dat leek me een leuke aanleiding om eens te kijken of deze bedrijven actief zijn op Google+, en of er een link te maken valt met hun reputatie.

Sinds november 2011 bestaat de mogelijkheid om Google+ bedrijvenpagina’s aan te maken, maar deze bieden minder marketingmogelijkheden dan bijvoorbeeld Facebook pagina’s. Dus hoeveel van de Nederlandse topbedrijven zouden er al in gedoken zijn? En met hoeveel succes?

Voor je verder leest, probeer voor de grap eens in gedachten de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoeveel bedrijven uit de top 30 hebben een Google+ pagina?
  • Hoeveel van die bedrijven hebben meer dan 100 volgers?
  • Hoeveel hebben er minder dan 25?
  • Hoeveel bedrijven hebben wel een pagina, maar geen content?

 

In de tabel hieronder vind je het overzicht van de 30 grootste bedrijven en hun activiteiten op Google+. Tussen haakjes achter de bedrijfsnaam staat telkens de positie van het bedrijf in het reputatieonderzoek.

Onder de tabel vind je de antwoorden op de vragen hierboven nog eens samengevat… ik was er best verbaasd over. En jij?

Bedrijf Opmerkingen Volgers
ABN Amro (20) ABN Amro bericht o.a. over hun sponsoractiviteiten. Dat doen ze actief, maar veel interactie is er niet. 358
Aegon (29) Aegon heeft twee Google+ pagina’s: een voor Aegon Bank en een voor Aegon Nederland. Beide pagina’s worden niet actief gebruikt: het laatste bericht van Aegon Nederland dateert van november 2011, en ook de Bank heeft al vier weken niets meer van zich laten horen. 38 / 9
Ahold (3) Ahold heeft zelf geen pagina, maar merk Albert Heijn wel. De 224 volgers wachten echter nog steeds op het eerste bericht, de pagina heeft geen content. 224
Air France-KLM (5) De absolute topper onder de Nederlandse bedrijven op Google+, en het enige bedrijf in deze lijst dat écht als positief voorbeeld dient! Onmiddellijk volgen als je een van de weinigen bent die dat nog niet heeft gedaan… 181.491
AkzoNobel (15) AkzoNobel plaatst bijna dagelijks berichten, en ze doen hun best om met interessante content te komen. Een goed initiatief. 116
ASR (28) Geen pagina -
Bam Groep (16) Geen pagina -
Coöperatie VGZ (23) Geen pagina -
CZ (9) Geen pagina -
Delta Lloyd Groep (26) Wel een pagina, geen content. 13
DSM (14) DSM plaatst bijna dagelijks berichten en doet dat leuk. Een beetje sneu dat ze nog maar 11 volgers hebben, dus sluit je aan. 11
Eneco (21) Geen content 7
Eureko/Achmea (24) Er staat één enkel berichtje, uit januari 2012. 14
FrieslandCampina (2) FrieslandCampina heeft zelf geen pagina, maar één van de merken van het bedrijf in ieder geval wel: Chocomel. Al heeft die pagina vooralsnog geen content. 1
Heineken (4) Er zijn wel Heineken onderdelen met een Google+ pagina, zoals de Italiaanse tak, maar er is geen Nederlandse of corporate pagina. -
ING Groep (13) Geen pagina -
KPN (18) Geen content. Toch knap om daarmee 187 volgers te scoren. Of zouden dat eigen werknemers zijn? 187
Menzis (11) Geen content 22
NS (30) Geen content 34
Nutreco (17) Geen pagina -
Philips (1) Philips doet goed zijn best met regelmatige berichten en pogingen om interactie te realiseren. Zo zoeken ze onder meer mensen die aan online onderzoek willen meewerken en houden ze live chats. 118
PostNL (22) De bedrijvenpagina bevat geen content. Daarnaast heeft PostNL verschillende pagina’s aangemaakt als persoon. Dat mag niet van Google! Overigens bevatten die pagina’s ook geen content, alleen een logo. 1
RabobankGroep (6) Enthousiast van start gegaan in November en sindsdien ook niets meer gepost. Jammer voor de 147 volgers. 147
Randstad (10) Er zijn wel buitendlandse Randstad onderdelen met een Google+ pagina, maar een bedrijfsbrede of Nederlandse pagina is er niet. -
Reed Elsevier (19) Geen content 4
Shell (25) Geen pagina -
SNS Reaal (27) Reaal heeft een profielfoto op zijn pagina, maar verder geen content. 4
Unilever (8) Unilever is kennelijk in Februari van dit jaar enthousiast begonnen, maar heeft sindsdien maar een paar berichten geplaatst. Inmiddels is het laatste bericht alweer meer dan een maand oud. Toch knap dat ze op die manier al 257 volgers hebben gevonden. 257
VolkerWessels (12) Geen pagina -
Wolters Kluwer (7) Alleen de Spaanse tak en het Financial Services onderdeel hebben een Google+ pagina, maar een bedrijfsbrede of Nederlandse pagina is er niet. -

 

Je ziet het: er zijn maar erg weinig bedrijven enthousiast aan de slag gegaan met Google+! De meeste bedrijven komen niet verder dan het aanmaken van het account, en doen er dan weinig of niets meer mee:

  • 19 bedrijven hebben in ieder geval een Google+ pagina
  • 8 bedrijven hebben meer dan 100 volgers
  • 9 bedrijven hebben minder dan 25 volgers
  • 8 van de 19 bedrijven hebben wel een pagina, maar geen content

 

Overigens: ik ben er heel trots op dat ik de allereerste (en vooralsnog enige) volger ben van Chocomel en PostNL! Bedankjes in de vorm van chocolademelk en postzegels zijn welkom, mensen… ;-)

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende maanden verder gaat met Google+. Aan de ene kant denk ik dat het netwerk een bijna niet in te halen achterstand heeft op Facebook, aan de andere kant zie ik zelf wel heel veel activiteit op Google+ en zet Google er heel veel resources op. De tijd zal het leren.

Ik heb in ieder geval vast een reminder in mijn agenda gezet om dit blogartikel over een jaar te updaten. Zien we dan meer of minder Google+ gebruik bij de Nederlandse top 30? Place your bets in de reacties hieronder. En volg vast even de Inboundmarketing.nl Google+ pagina!
 

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 5 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Sebastian april 20, 2012 om 10:29

Google steekt er veel energie in en door G+ een rol te laten spelen in zoekresultaten proberen ze succes te forceren. De duidelijke meerwaarde van G+ zie ik zelf nog niet echt. Ik denk zelf dat G+ nog wel succes kan hebben, maar dan als DE standaard voor online visitekaartje/profiel. Als ze zich daarop hadden geconcentreerd en later social eraan toegevoegd had je nu een hele interessante situatie gehad. Was voor google ook makkelijker verkoopbaar geweest.

Beantwoorden

annemieke april 20, 2012 om 10:40

Hi Sebastian, dank voor je reactie, ook op Twitter! Ik denk zelf dat Google voldoende power heeft om van Google+ een succes te maken, juist ook vanwege die link met de zoekmachine. Ze kunnen inderdaad het gebruik forceren, of in ieder geval de aanmeldingen. En Facebook moet straks wennen aan het beursgenoteerd zijn en de druk van kwartaalprestaties. Het zou me niets verbazen als zij daardoor nog wel eens domme beslissingen nemen en een deel van hun voorsprong verspelen…

Beantwoorden

Sergei december 12, 2012 om 11:35

Een solide artikel met nauwkeurige analyse. Google is te machtig om te negeren, ook in zijn misstappen. Als een aanvulling met wat nieuwe cijfers over Google+ activiteiten van grote Nederlandse bedrijven kun u zien in het artikel
http://addtosense.blogspot.nl/2012/11/google-is-onderschat-door-de-grote.html

Beantwoorden

annemieke december 12, 2012 om 12:03

Hi Sergei, dank je wel voor je aanvulling! Ik las van de week ook dat Google+ inmiddels 135 miljoen actieve gebruikers heeft, dus je zou zeggen dat het tijd wordt voor grote NL ondernemingen om er eens in te duiken…

Beantwoorden

Sergei december 12, 2012 om 12:57

Meer dan dat! Waarom? Pure pragmatische overweging – tot nu toe biedt Google een “welkom bonus” voor Google+ activiteiten, en die heet een hogere positie in de SERPs. Vervolgens, in de strategische zien, zal een hogere positie in de SERPs mogelijk zijn alleen rond content, die niet op “spammy keywords” gebaseerd is, en intensieve “sociale signalen”. In feit, Google+ is niet alleen een sociale platform, maar ook de graadmeter “hoe goed een content is”. Kortom, wil je jouwe SEO investering reden stap nu in Google+ gedoe :)

Beantwoorden

Geef een reactie