U bevindt zich hier: Home » Blog » De Facebook facelift. Wat betekent het voor jou?

De Facebook facelift. Wat betekent het voor jou?

15/03/2013

Ruim een week geleden kondigde Facebook weer een grote facelift aan van de newsfeed pagina’s, en kort daarop volgend ook een update van het uiterlijk van de timeline. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen die zijn aangekondigd:

  • De newsfeed wordt minder rommelig en afbeeldingen worden veel groter vertoond. Alle overbodige elementen op de pagina zijn weggehaald, en alle aandacht gaat nu echt naar de items in je newsfeed.
  • De lay-out gaat meer lijken op de lay-out van de mobiele app. In de app heb je een uitschuifbaar menu aan de linkerkant van de pagina, en dat zelfde menu zie je straks ook op het web.
  • Er komen verschillende newsfeeds, of eigenlijk kun je straks je newsfeed op verschillende manieren filteren. Zo kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld alleen de meeste recente berichten te tonen, de berichten van mensen/bedrijven die je volgt, of juist de berichten van al je vrienden, of alleen alle muziek, foto’s of spelletjes.

Facebook facelift

Op de website van Facebook zelf wordt een en ander nog eens mooi in beeld gebracht. Daar kun je jezelf ook op de wachtlijst laten zetten voor de nieuwe lay-out, want die gaat de komende weken pas langzaam uitgerold worden.

De timeline krijgt ook een facelift, werd op 13 maart aangekondigd. Deze wijzigingen kun je daar verwachten:

  • Er komt meer ruimte om je favoriete films en boeken te laten zien op je ‘About’ pagina, door middel van integratie van apps als Netflix en Goodreads. Nu worden die hier niet zoveel gebruikt, maar je krijgt ook de mogelijkheid om andere apps toe te voegen, zoals bijvoorbeeld Instragram. Dat maakt het wel weer grappig.
  • De lay-out van de timeline wordt duidelijker. Alle timeline berichten worden voortaan in de rechterkolom geplaatst, die ook breder wordt. Nu staan de berichten nog zowel links als rechts over twee kolommen verdeeld.

Wat betekenen deze wijzigingen voor bedrijven?

Heb je een Facebook pagina om jezelf of je bedrijf te promoten, hou dan rekening met het volgende:

Foto’s worden nog veel belangrijker! Als je tot nu toe voornamelijk tekst gebaseerde updates plaatste, ga dan nu maar heel hard nadenken over nieuwe content die gebaseerd is op foto’s of video. Want de kans dat je fans je tekstberichten überhaupt opmerken tussen al het visuele geweld wordt een stuk kleiner.

Het is al een tijd lang zo dat lang niet alle updates van bedrijven terecht komen in de news feeds van personen die het bedrijf ‘geliked’ hebben. Dat blijft zo. Maar als mensen de feed bekijken van personen/bedrijven die ze volgen, zien ze daarin wel alle updates van de bedrijven die ze liken. Je zichtbaarheid zou  kunnen verbeteren.

Video wordt belangrijker. Ook de video stills zullen een stuk prominenter in beeld komen dan nu het geval is. Als je toch je Facebook contentstrategie aan het heroverwegen bent, bouw dan meteen een prominentere plaats in voor video content.

YOLOEn als laatste een tip met dank aan Jamie Turner, de 60 Second Marketer: een slimme manier om in te spelen op de vernieuwingen én om populaire content te creëren, is door inspirerende quotes, tegeltjeswijsheden en sterke one liners op een grafische manier weer te geven en als afbeelding te publiceren. Dat soort spul scoort over het algemeen erg goed op Facebook, en is heel makkelijk zelf te maken voor wie een beetje handig is met Photoshop, of in te kopen bij een grafisch ontwerper voor wie een paar tientjes over heeft. (en zoals je hiernaast kunt zien, was dat laatste in mijn geval een beter idee geweest…)

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie