U bevindt zich hier: Home » Blog » Het beste van PubCon Las Vegas 2010

Het beste van PubCon Las Vegas 2010

15/11/2010

Post image for Het beste van PubCon Las Vegas 2010

Met meer zo’n 150 verschillende sessies in drie dagen tijd biedt PubCon een schat aan informatie over search en social media – meer dan 1 congresbezoeker kan verwerken! Het gemiddelde niveau van de presentaties is hoog. Veel vernieuwing op het gebied van zoekmachine optimalisatie en social media komt uit de VS, dus ik heb een boel nieuwe dingen geleerd. Hieronder volgt een kort overzicht van de interessantste presentaties die ik heb gevolgd.

Video optimalisatie

De kans dat een videofilmpje de eerste pagina van Google haalt, is 50 keer groter dan de kans dat een “gewone” html-pagina bovenaan komt bij Google. Om daar terecht te komen, is een goede optimalisatie van de video echter van het grootste belang. De belangrijkste tips:

  • Gebruik je zoekwoorden in de titel van de video en zorg voor de juiste tags, captions en beschrijving.
  • Plaats een video sitemap op je website. Google legt uit hoe je een video sitemap maakt.
  • Maak de video’s niet te lang: 44% van de kijkers is na 60 seconden weg.
  • Zorg dat je een opvallende thumbnail kiest: gezichten werken het best.
  • Gebruik overlays en klikbare gebieden in je video om een call to action toe te voegen. Of zorg dat het laatste beeld in je video een call to action bevat.

Invloed telt

Een van de sprekers vertelde dat de portier in haar hotel haar vroeg naar haar Klout score. Klout geeft een indicatie van de invloed die een twitteraar heeft, gebaseerd op de volgers van die persoon en het aantal en de aard van zijn tweets. Voor bedrijven is het natuurlijk extra belangrijk om mensen met veel invloed online happy te houden, want als zij gaan klagen… maar een beetje creepy is het wel. Krijg je als consument straks geen service meer als je niet in staat bent om online veel ophef te maken? En andersom: krijg je een VIP-behandeling omdat je online iets in te brengen hebt? Hmm… dan mag ik aan mijn Klout score nog wel het een en ander verbeteren.

De Flowtown tool die hiernaast ook wordt besproken helpt bedrijven om uit te vinden wie van hun klanten of prospects invloedrijk zijn online, middels een rapportage over hun participatie in verschillende sociale media. Als je nog enige illusies had over je privacy in de ‘web 3.0′ wereld, dan kun je die nu laten varen… dat heb ik na deze week in ieder geval wel gedaan! Maar ik kan niet wachten tot ik een klant met een goede e-mailinglist vind om Flowtown uit te proberen. Iemand interesse?

Linkbuilding tips

Wie een beetje wil scoren bij Google, zal een brede verzameling kwalitatief goede links naar zijn website moeten verzamelen. Maar hoe doe je dat, anders dan door je aan te melden bij de startpagina’s en telefoongidsen van deze wereld? De sprekers bij PubCon weten het wel:

  • Hou de faillissementen in de gaten. Ten eerste kun je in de boedel wellicht het domein van het failliete bedrijf aanschaffen – inclusief de links daar naartoe, maar je kunt ook websites benaderen die naar het failliete bedrijf linken: “he, weet je dat Bust BV failliet is? Waarom link je niet naar mij in plaats van naar hen?”
  • Als je een potentiële linkpartner hebt gevonden, kijk dan of er gebroken links staan op die site. Als je de webmaster helpt om een gebroken link te spotten, krijg je er misschien een linkje voor in de plaats.
  • Bied je leveranciers aan om een testimonial of referentie voor ze te schrijven – die natuurlijk met een link naar jouw site geplaatst moet worden.
  • Organiseer bijeenkomsten van bloggers in jouw markt
  • Organiseer een wedstrijd
  • Schrijf “linkbait”. Onderzoek bij Alexa What’s Hot of Digg welke linkbait voor anderen goed gewerkt heeft, en maak daar je eigen variant op.
  • Word spreker op congressen… en de links komen naar je toe!

Vijf Top Tools

De experts in search en social media maken volop gebruik van de (gratis) tools die op internet te vinden zijn. Dit zijn de vijf interessbeantste tools die ik nog niet kende:

1) Tube Toolbox zoekt mensen die commentaar hebben gegeven op vergelijkbare YouTube videos als de jouwe, en laat ze je automatisch benaderen om ook jouw video te bekijken.

2) ManageFlitter is een handige tool om te kijken welke inactieve Twitteraars je volgt, en welke mensen je volgt die jou niet terugvolgen.

3) Widget Logic is een WordPress Pluging waarmee je widgets alleen op bepaalde pagina’s kunt tonen, bijv. bij posts over een bepaald onderwerp.

4) SEOTips 101 Hub Finder is een van de gratis tools om zogenaamde link hubs te vinden: sites die naar verschillende concurrerende websites linken, en daarmee een goede kandidaat zijn om ook naar jouw website te linken. Een jaar na dato blijkt deze tool echter al niet meer te bestaan!

5) Flowtown is een betaalde (maar gratis te testen) tool die aangeeft van welke social media je e-mailabonnees gebruik maken, en hoeveel invloed ze daar hebben. Het bedrijf is inmiddels overgenomen door Demandforce, het product zal waarschijnlijk geïntegreerd worden.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie