U bevindt zich hier: Home » Blog » Adwords scripts: Adwords op de automatische piloot

Adwords scripts: Adwords op de automatische piloot

28/02/2013

Post image for Adwords scripts: Adwords op de automatische piloot

Een kleine Adwords campagne kun je prima beheren via de Adwords interface op het web. Voor ietsje grotere campagnes kan het af en toe handig zijn om Adwords Editor te gebruiken, waarmee je ook offline kunt werken en waarmee je iets handiger campagne-onderdelen kunt knippen, plakken en kopiëren. Voor de hele grote campagnes zijn er allerhande geautomatiseerde tools, die gebruikmaken van de Adwords API (application programming interface). Bureaus hebben soms hun eigen tools gebouwd, en anders zijn ze voor veel geld gewoon te koop.

Maar wat moet je als beheerder van middelgrote accounts, met onvoldoende programmeerkennis om je eigen geautomatiseerde tool te bouwen en te weinig cash om zo’n tool te kopen? Heel hard werken, natuurlijk! En daar is niets op tegen, maar ik heb altijd geleerd dat je beter slim kunt werken dan hard.

Adwords ScriptsEn dat blijkt ook met Adwords gewoon mogelijk te zijn! Enter Adwords Scripts, een functie die al in de zomer van 2012 door Google is toegevoegd, maar die ik tot mijn schande pas deze maand heb ontdekt. Met Adwords Scripts kun je bepaalde taken automatiseren door “eenvoudige” javascripts aan je account toe te voegen. Nu weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik heb van het boekje ‘javascript voor dummies’ niet voldoende kennis over gehouden om zelf functionele scripts te schrijven. Hoeft ook niet! Want op internet vind je een fors aantal kant-en-klare scripts die je(met toestemming van de auteurs) gewoon kunt overnemen. Meestal hoef je er weinig tot niets aan aan te passen, hooguit je campagnenaam invullen, of de url van het Google-spreadsheet waar je de resultaten naar toe wilt exporteren. En hoe dat moet, wordt meestal uitgelegd.

Moet je alleen nog even weten waar je Adwords Scripts kunt vinden. In je Adwords omgeving, menu aan de linkerkant, onder Bulkbewerkingen. Ben je er klaar voor om wat scripts uit te proberen?

Adwords Scripts voorbeelden

Google levert zelf vijftien complete scripts op hun developers blog. Ik zie niet overal het nut van in (waarom zou ik een nieuwe advertentietekst met een script willen toevoegen…?) maar sommige zijn handig. Er zijn bijvoorbeeld scripts om:

  • In een keer alle bestemmingsurls aan te passen. Handig als je een nieuwe site(-structuur) gaat gebruiken
  • Van alle campagnes het totale aantal klikken en de kosten van de afgelopen maand
  • Automatisch de biedingen op goed presterende zoekwoorden met x% te verhogen

 
Ook van Google, met een uitgebreide toelichting: een script om een overzichtelijk rapport te maken van de prestaties van je zoekwoorden. Je ziet hoeveel zoekwoorden je hebt met een bepaalde kwaliteitsscore, en hoeveel vertoningen, klikken en kosten deze zoekwoorden hebben gehaald. Ook zie je hoeveel zoekwoorden een bepaalde gemiddelde kwaliteitsscore hadden. Ik leg het wat rot uit, maar dit is echt een mooi rapport om te zien of de prestaties van je Adwords campagne beter worden!

PPC Epiphany heeft een vrij complex script gepubliceerd waarmee je de kwaliteitsscore van zoekwoorden gedurende een langere periode kunt volgen. In Adwords zelf zie je uitsluitend momentopnames en geen historie, dus dit is nuttig. Het script werkt voor zoekwoorden die je een bepaald label meegeeft.

De website Free Adwords Scripts biedt – je verwacht het al – een groot aantal gratis scripts. Onder andere scripts om:

  • Jaartallen in advertentieteksten te veranderen; handig als je ‘seizoen 2012’ wilt wijzigen in ‘seizoen 2013’
  • Automatisch alle zoekwoorden te pauseren of te verwijderen die nog nooit tot een vertoning hebben geleid
  • Een script om de kwaliteitsscore op accountniveau te berekenen: zo kun je de prestaties van je account volgen, samengevat in een enkel getal.

En nu ik

Ik heb nog geen tijd gehad om alle scripts uit te proberen, maar ik ben al helemaal enthousiast over de mogelijkheden. Ik maak nu voor klanten handmatig maandelijkse rapportages, en dat is best veel werk. Ik zie nu dat veel van dat werk geautomatiseerd kan worden, en netjes geëxporteerd naar een spreadsheet. Hoef ik alleen nog maar de toelichting bij de rapportages te maken en aanbevelingen op basis van de data. Als ik er een knappe programmeur bij haal kunnen we de progressie in de accounts vast ook nog wel laten weergeven in wat knappe grafiekjes. Hmm… kent iemand nog een goede javascript expert?

En nu jij

Als je meer  dan een paar Adwords accounts beheert zoals ik, kunnen scripts het leven een stukje makkelijker maken. Maar als je alleen je eigen account beheert, heb je er dan iets aan? Zie jij mogelijkheden voor jouw account? Laat het me weten in een reactie hieronder als je een idee hebt voor een script, kan mijn javascripter vast meteen even meepakken als hij toch bezig is…

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie