U bevindt zich hier: Home » Blog » Adverteren bij Bing: zo doe je dat

Adverteren bij Bing: zo doe je dat

06/01/2012

Post image for Adverteren bij Bing: zo doe je dat

Als ik de webstatistieken van een aantal van mijn klanten naast elkaar leg, dan heeft Bing in Nederland op dit moment een marktaandeel van ongeveer 3 à 4 % ten opzichte van Google (de metingen lopen uiteen van 1,5 tot 8%). Dat is weinig, maar het aandeel is wel gegroeid sinds vorig jaar en lijkt nog steeds te groeien.

Dat betekent dat het voor grote Google Adwords adverteerders interessant aan het worden is om hun campagnes ook naar Bing uit te rollen. Helaas is het uitgebreide advertentieprogramma van Microsoft, Microsoft adCenter, nog niet beschikbaar voor de Nederlandse markt. Wil je nu al bij Bing adverteren, dan zul je aan de slag moeten met het Yahoo Search Marketing netwerk. Dat biedt minder mogelijkheden dan adCenter en is bovendien niet erg gebruikersvriendelijk. Het is niet duidelijk wanneer adCenter ook in Nederland beschikbaar wordt: Microsoft zegt al jarenlang “binnenkort”.

Net als bij Google Adwords moet je eerst een hele eenvoudige campagne aanmaken, met 1 advertentiegroep en 1 advertentietekst. Als je dat hele proces achter de rug hebt en je account is aangemaakt, dan kun je je campagne verder uitbreiden en aanpassen. Houd het bij het aanmaken van je account dus lekker eenvoudig!

Dit zijn de stappen die je achtereenvolgens moet ondernemen om je campagne bij Bing te starten.

Aanmelden en gebied kiezen

Meld je aan bij het Yahoo Search Marketing netwerk via deze link. De interface van dit advertentienetwerk is alleen beschikbaar in het Engels, dus als je gewend bent om Adwords in het Nederlands te gebruiken, is het even wennen.

Op het eerste scherm kies je de markt waarin je wilt adverteren en jouw tijdzone. Ik zou kiezen voor Nederland en GMT+1. Bij het tweede scherm geef je aan of je in het hele land wil adverteren, of alleen in één of meer provincies. De geografische targeting mogelijkheden zijn dus een stuk minder verfijnd dan bij Google Adwords, waar je desgewenst in een straal van 1 kilometer rond je kantoor, of alleen in specifieke steden kunt adverteren.

Zoekwoorden

De volgende stap is het kiezen van de zoekwoorden waarbij je advertentie vertoond moet worden. Je kunt hier maximaal 50 woorden of termen ingeven. In eerste instantie kun je geen verschillende opties kiezen voor de manier waarop de zoekwoorden worden gebruikt. De standaard instelling is advanced match en dat betekent dat je advertenties worden vertoond wanneer iemand zoekt naar de door jou aangegeven zoekwoorden, of termen die daar op lijken of verband mee houden. Na het aanmaken van je campagne kun je deze optie veranderen en eventueel kiezen voor een standard match. Dan worden je advertenties minder vaak vertoond, namelijk bij je zoekwoorden, enkel- en meervoudsvormen daarvan en veel voorkomende foutspellingen. Je hebt dus minder controle over je zoekwoorden dan bij Adwords, waar je een derde optie hebt, de exact match. Je advertenties worden dan alleen vertoond als mensen zoeken naar termen die exact overeenkomen met de door jou opgegeven zoekwoorden.

Budget en biedingen kiezen

De derde stap is het aangeven van het advertentiebudget. Hoeveel wil je maximaal per dag besteden? Geef het bedrag aan in hele euro’s, klik op ‘Estimate’ en Yahoo laat je zien hoeveel je dan maximaal per maand kwijt bent. Handig voor wie zelf niet kan uitrekenen hoeveel dertig keer het dagbudget is…

Ook geef je hier aan hoeveel je maximaal bereid bent om per klik te betalen. Gebruik de Amerikaanse notering, met een punt in het bedrag in plaats van een komma. Vijftig cent schrijf je dus als 0.50 en niet als 0,50.

Let vooral niet op het aanbevolen bod dat je krijgt van Yahoo: in mijn ervaring is die vaak belachelijk hoog. Bedenk zelf wat een klik jou waard is! Als je al weet wat je voor vergelijkbare klikken betaalt bij Google Adwords, begin dan met een iets lager bedrag: klikken bij Bing zijn meestal iets goedkoper doordat er nog minder concurrentie is.

Advertentieteksten

De vierde stap is het schrijven van een advertentietekst. Je hebt hiervoor 60 karakters de ruimte voor de kopregel en 71 karakters voor de beschrijvende tekst eronder. De zichtbare url maakt Yahoo in eerste instantie gelijk aan de homepage van je website, maar dit kun je later, wanneer de campagne af is, eventueel veranderen.

Wat enorm belangrijk is, is het aangeven van de juiste bestemmingsurl. Je wilt immers in je webstatistieken goed kunnen zien welke bezoekers afkomstig zijn van je advertentiecampagne. Google Adwords voegt automatisch de juiste parameters aan je urls toe om dat te meten, maar Yahoo doet dat niet. Dat zul je dus handmatig moeten doen, anders ziet je webstatistieksoftware alle campagne klikken als gewoon verwijziginsverkeer. Gebruik je Google Analytics, dan kun je de handige URL builder tool gebruiken om de juiste parameters aan je bestemmingsurls toe te voegen.

Betalen

In de laatste stap maak je een gebruikersnaam en wachtwoord aan, zodat je later kunt terugkeren naar je advertentieaccount. Door op de ‘Activate Now’ button te klikken kom je terecht in het scherm waar je je betalingsinformatie kunt invullen.

Je hebt twee keuzes: een bankoverschrijving en betaling via creditcard. Ideal betalingen zijn helaas niet mogelijk. Je wordt gevraagd om een initiële betaling te doen van minimaal 30 euro. Als je kiest voor creditcard betalingen (alleen Visa en Mastercard worden geaccepteerd) kun je een bedrag aangeven dat daarna telkens wordt afgeschreven elke keer als je saldo laag is. Zo voorkom je dat je advertenties tijdelijk niet vertoond worden omdat je tegoed op is, maar houd wel in de gaten dat je je campagnes tijdig stop zet als je niet wilt dat er nog meer afschrijvingen plaatsvinden.

Tadaa…!

Mijn Bing Advertentie

Zodra je betaald hebt, worden je advertenties vertoond. Maar denk niet dat je er nu bent: wil je je campagne goed beheren, dan zul je conversiemetingen moeten instellen. Dat kan met het menu item Analytics onder de Administration tab. En waarschijnlijk zul je extra advertentieteksten willen testen, biedingen per zoekwoord aanpassen, extra advertentiegroepen toevoegen, enzovoorts. Al die dingen om de resultaten van je campagne te optimaliseren.

Adverteren bij Bing?

Ehh... ik dacht dat ik bij Bing ging adverteren?

Als je in de tussentijd benieuwd bent naar de resultaten van je Bing campagne, zul je in eerste instantie misschien schrikken. Want je advertenties worden niet alleen maar vertoond bij Bing, maar ook bij een heleboel andere zoekpartners van Microsoft / Yahoo. In mijn geval kreeg ik zelfs nauwelijks vertoningen en klikken via Bing, maar kwam bijna alle verkeer van websites waar ik zelfs nog nooit van had gehoord… zie hiernaast. Wil je niet dat jouw advertenties op dit soort websites in het zoeknetwerk van Microsoft terecht komen, dan zul je ze handmatig moeten uitsluiten. Klik daarvoor op de Administration tab, en klik op de link ‘Submit Domains’achter het item Blocked Domains. Nu kun je handmatig de webdomeinen aangeven waar jouw advertenties niet langer vertoond moeten worden.

Conclusie

Als je gewend bent aan Google Adwords, dan is het lastig om je weg te vinden in Yahoo Search Marketing. De navigatie en rapportages zien er compleet anders uit, en je lijkt minder controle te hebben over het hele proces. Aan de andere kant: mijn eerste ervaring is dat de klikken ook wel substantieel goedkoper zijn, en dat maakt het misschien toch de moeite waard. Ik vind het in ieder geval interessant genoeg om dit experiment uit te breiden.

En mocht je een ervaren Yahoo Search Marketing gebruiker zijn en tips voor me hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie