U bevindt zich hier: Home » Blog » 7 Geavanceerde Adwords opties om je ROI te vergroten

7 Geavanceerde Adwords opties om je ROI te vergroten

02/08/2013

Post image for 7 Geavanceerde Adwords opties om je ROI te vergroten

Geld verdienen met een Adwords campagne is niet zo eenvoudig als het lijkt. Omdat “iedereen” tegenwoordig Adwords gebruikt zijn de kosten per klik fors. Om een positief rendement te halen op je advertentiekosten moet je niet alleen over een goed converterende website beschikken. Je moet ook echt alle mogelijkheden van Adwords benutten om de laatste druppels rendement uit je campagne te persen.

En die mogelijkheden van Adwords nemen bijna maandelijks toe. Hieronder vind je zeven geavanceerde opties in Adwords die je kunnen helpen om net wat effectiever te adverteren dan je concurrenten. Wedden dat je de meeste van deze opties nog niet kende, laat staan gebruikt? (en mocht dat wel zo zijn, dan ontvang ik graag je open sollicitatie per mail…)

1) Remarketing in het zoeknetwerk

Remarketing of retargeting is het tonen van advertenties aan bezoekers die eerder op je website zijn geweest. Remarketing is een optie die al lang bestaat voor het displaynetwerk van Google. Dat zijn alle websites van derden die Google-advertenties tonen. Sinds kort is het ook mogelijk om remarketing te gebruiken wanneer mensen een gewone zoekopdracht plaatsen bij Google! Deze ‘remarketing voor search’ mogelijkheid is het meest effectief wanneer je hem gebruikt om je biedingen aan te passen.

Stel, je adverteert op de term ‘adwords training’. Voor ‘gewone’ zoekers bied je 50 cent per klik voor dit zoekwoord. Je kunt nu uitsluitend voor mensen die al eens eerder op je website zijn geweest, je bod aanpassen en bijvoorbeeld met 30% verhogen. Zo weet je zeker dat je advertentie goed zichtbaar is bij die mensen die al eens eerder op je website zijn geweest: waarschijnlijk maak je bij die mensen ook het meeste kans om iets te verkopen, dus zo’n bodaanpassing is zinvol.

Hoe gebruik je deze optie: om te beginnen, moet je een remarketing tag op je website plaatsen. Dit moet een Adwords remarketing tag zijn, de remarketing methode via Analytics werkt (nog) niet. Ga naar de Gedeelde bibliotheek, kies Advertenties en vervolgens Doelgroepen om een doelgroep te maken op basis van een nieuwe tag. Maak de duur van het lidmaatschap langer dan bij een normale remarketing campagne, bijvoorbeeld 180 dagen.

Ga nu terug naar Alle online campagnes, kies een campagne of advertentiegroep en ga naar de nieuwe tab Doelgroepen. Klik op de knop Remarketing toevoegen. Wil je alleen je biedingen aanpassen voor de mensen die al eens op je website zijn geweest, selecteer dan onderaan het venster Alleen bieden.

2) Biedingen aanpassen per stad of provincie

Op 22 juli heeft Google alle campagnes die nog niet handmatig geüpgraded waren, automatisch omgezet naar ‘Geoptimaliseerde campagnes’. Deze geoptimaliseerde campagnes hebben een paar slimmigheidjes waarmee je beter inzicht krijgt in je doelgroep.

Stel dat je een campagne hebt die in heel Nederland getoond moet worden. Normaal staat er dan bij de locatie-instellingen van je campagne ‘Nederland (land)’. Als je nu behalve die ene regel ook alle provincies, of desnoods alle grote steden in Nederland, toevoegt, dan laat Google je zien uit welke provincies je klikken komen. En dat niet alleen, je kunt dan ook per provincie, of per stad, je biedingen aanpassen. Blijkt bijvoorbeeld dat mensen uit Utrecht minder converteren dan mensen uit de rest van Nederland, dan kun je de biedingen voor klikken van Utrechtenaren met een bepaald percentage verlagen.

Hoe gebruik je deze optie: selecteer een campagne en klik op de tab Instellingen. Klik op Locaties en Locaties bewerken om bijvoorbeeld alle Nederlandse provincies toe te voegen. Na een paar dagen kun je op de tab Instellingen kiezen voor Locatiegegevens weergeven en zie je de resultaten per provincie. Vervolgens kun je op deze plek ook de biedingen per provincie aanpassen als je wilt.

3) Meer informatie uit gedetailleerde advertentieplanning

Op een vergelijkbare manier als de biedingen per stad of provincie, kun je gaan spelen met de advertentieplanning. Als je nu zeven dagen per week, 24 uur per dag adverteert, loont het toch de moeite om bij de instellingen van de advertentieplanning  alle dagen apart op te geven. En misschien wil je zelfs wel een splitsing maken naar bijvoorbeeld kantooruren, avonden en nachten. Google houdt dan namelijk in Adwords voor je bij hoe de resultaten per aangegeven tijdvak zijn. En op basis daarvan, kun je ook weer je biedingen aanpassen. Wie weet blijken mensen op zondagavond boven verwachting goed te converteren: dan bied je op dat tijdstip wat meer dan anders.

Hoe gebruik je deze optie: selecteer een campagne en klik op de tab Instellingen. Open de sectie Planning: startdatum, einddatum, advertentieplanning en kies Advertentieplanning weergeven. Je kunt nu de planning wijzigen en alle dagen van de week apart ingeven. Als er na een tijdje voldoende data is verzameld, kun je op deze plek ook je biedingen wijzigen als je wilt.

4) Met je webbezoekers vergelijkbare doelgroepen targeten

Wie een remarketing tag gebruikt op zijn website, kan gebruik maken van de nieuwe functie ‘vergelijkbare doelgroepen’ voor het displaynetwerk. De tag is het stukje code dat je aan je webpagina’s toevoegt, zodat Google de mensen kan herkennen die je website al eens bezocht hebben. Google leert op basis van je remarketing tag de bezoekers van je website kennen: zijn het vooral mannen of vrouwen, hoe ziet hun surfgedrag er uit, wat is hun leeftijd, enzovoort. En vervolgens zoekt Google daar mensen bij die een vergelijkbaar profiel hebben. Deze ‘vergelijkbare doelgroep’ kun je dan weer benaderen met een displaycampagne.

Super interessant natuurlijk, want zo kun je onder ogen komen van mensen die lijken op de bezoekers van je huidige website! Je kunt je display campagne uitsluitend richten op deze ‘vergelijkbare doelgroep’, maar je kunt ook een bredere displaycampagne inzetten en je biedingen verhogen als je advertenties getoond worden aan iemand uit de vergelijkbare doelgroep.

Hoe gebruik je deze optie: deze optie is alleen beschikbaar als je al remarketing gebruikt, en dan nog heeft Google niet voor iedere remarketing doelgroep een vergelijkbare doelgroep. Het is dus mogelijk dat deze optie niet beschikbaar voor je is. Selecteer een displaycampagne, klik op de tab Display Netwerk en klik op Displaytargeting wijzigen. Selecteer een advertentiegroep, en kies onder Interesses en remarketing voor Bewerken. Zorg dat het vinkje Vergelijkbare doelgroepen weergeven aan staat en kijk of Google een vergelijkbare doelgroep laat zien. Zo ja, dan kun je deze selecteren en gebruiken als nieuwe doelgroep (Targeten en bieden) of je kunt je biedingen voor deze doelgroep aanpassen (Alleen bieden).

5) Doelgroepen verfijnen op basis van leeftijd en geslacht

Als je weet dat je doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestaat, of juist uit mannen, als je doelgroep met name heel jong is of juist heel oud, dan zou het fijn zijn als je juist aan die doelgroep displayadvertenties kon vertonen. En dat kan!

En niet alleen dat, als je nu al een displaycampagne hebt lopen, dan houdt Google nu al het geslacht en de leeftijdscategorie van je publiek bij. Je kunt nu dus al zien wie er vooral op je advertenties klikken en vervolgens converteren, en op basis daarvan kun je je biedingen variëren. Zijn oudere mannen slechte kopers? Prima, dan bied je gewoon minder op klikken van die doelgroep. Zijn vrouwen tussen de 18 en 24 juist koopgraag? Dan biedt je meer op klikken van deze dames. Handig, handig, handig…

Hoe gebruik je deze optie: selecteer een display campagne of advertentiegroep en klik op de tab Display Netwerk. Daaronder zie je een knoppenbalk met de targeting mogelijkheden, waaronder helemaal rechts Geslacht en Leeftijd. Selecteer een van deze opties om te kijken wat Google nu al voor data voor je heeft verzameld, en of het de moeite waard is om je biedingen aan te passen op basis van leeftijd of geslacht. Zo ja, dan kun je via dezelfde knop Displaytargeting wijzigen als hierboven omschreven de biedingen aanpassen.

6) Flexibele biedstrategieën: verbeterde cpc en cpa op advertentiegroepniveau

Ook nieuw in Adwords: flexibele biedstrategieën die tot lagere kosten per conversie kunnen leiden. Bij een campagne die minimaal een stuk of 15 conversies per maand genereert, kon je al langer kiezen om niet per klik te bieden, maar per conversie: cost per action of cpa. Een tussenvorm, de verbeterde cost per click, was ook mogelijk. Daarbij bied je per klik, maar laat je Google dat bod automatisch naar boven of naar beneden aanpassen, afhankelijk van hoe Google de kans beoordeelt dat die klik tot een conversie gaat leiden.

Beide strategieën zijn de moeite waard om te testen als je redelijk wat conversies genereert, omdat ze vaak tot lagere kosten per conversie leiden. Niet altijd overigens, daarom moet je het ook testen. Sinds kort is het mogelijk om deze vormen van bieden toe te passen op advertentiegroepen, in plaats van alleen op hele campagnes. Zo kun je dus fijnmaziger te werk gaan en hopelijk net iets meer rendement maken.

Hoe gebruik je deze optie: Om een flexibele biedstrategie te kunnen gebruiken, moet je er eerst eentje aanmaken via de Gedeelde bibliotheek en dan Biedstrategieën. Vervolgens selecteer je een campagne of advertentiegroep en klik je op de knop Biedstrategie. Je kunt nu de biedstrategieën die je hebt aangemaakt toepassen op de betreffende campagne of advertentiegroep.

7) Flexibele biedstrategieën: locatie van doelzoekpagina

Tot april 2013 had je de mogelijkheid om bij je campagne-instellingen een bepaalde ‘positievoorkeur’ aan te geven. Als bijvoorbeeld bleek dat je conversie het hoogst was als je op de tweede positie stond, kon je dat als voorkeur aangeven en probeerde Google het zo te regelen dat je advertenties vooral op die posities terecht kwamen. Garanties waren er echter niet.

Die optie is uit Adwords verdwenen, maar er is iets beters voor teruggekomen: locatie van doelzoekpagina. Hiermee kun je weliswaar niet alle beschikbare advertentieposities targeten, maar kun je wel aangeven dat je een voorkeur hebt voor een advertentiepositie boven aan de pagina met zoekresultaten, in plaats van rechts er naast. Google past dan automatisch je biedingen aan om dit te bereiken. Wat deze optie beter maakt dan de oude, is dat je hem niet alleen op campagneniveau kunt gebruiken, maar ook op het niveau van advertentiegroepen en zelfs op het niveau van individuele zoekwoorden.

Hoe gebruik je deze optie: zoals hierboven omschreven, alleen kun je deze optie niet alleen op campagne- en advertentiegroepniveau toepassen, maar ook op zoekwoordniveau.

Blijf je Adwords lekker zelf doen?

De opsomming hierboven bevat een aantal geavanceerde opties waarvan negen van de tien adverteerders niet weten dat ze bestaan. En ik denk de helft van de Adwords bureaus ook niet… het is dan ook echt lastig om op de hoogte te blijven van alle vernieuwingen die Google doorvoert in Adwords. Maar ben je dat niet, dan loop je zeker rendement mis.

Beheer je nu nog je eigen Adwords campagne, dan daag ik je uit om een gratis Adwords check aan te vragen. Wedden om een fles bubbels dat ik mogelijkheden voor je vindt om het rendement op je campagnes te verbeteren?

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 1 reactie… lees hem hieronder of geef je eigen reactie }

sjors augustus 12, 2013 om 14:12

Je moet alles in eigen hand kunnen hebben!

Beantwoorden

Geef een reactie