U bevindt zich hier: Home » Blog » 5 sociale media om kennis mee te maken

5 sociale media om kennis mee te maken

27/01/2012

Post image for 5 sociale media om kennis mee te maken

Je zit op Facebook, hebt ergens nog een oud Hyves account, bent actief op Twitter en je houdt natuurlijk bij wat er op LinkedIn gebeurt. Misschien heb je al een Google+ bedrijfspagina, een YouTube-kanaal en plaats je je presentaties ook op Slideshare. Kortom: je bent een echte socal media wizard!

Maar met deze ‘tried and tested’ social media ben je er nog niet. Er zijn tientallen, zo niet honderden andere sociale platformen waarvan sommige ook heel interessant zijn! Tien tegen een dat je niet bekend bent met alle vijf social sites in het lijstje hieronder. Laat staan dat je ze allemaal gebruikt.

Geen van de vijf zijn in Nederland zo populair als de hierboven genoemde reuzen, maar ze hebben elk een eigen publiek en bieden interessante marketing mogelijkheden! Hieronder vind je mijn persoonlijke top 5 in de sociale media tipparade: (nog) geen grote hits, maar zeker nummer-1 potentie. Klik op de kopjes om de betreffende site te bezoeken en een account aan te maken.

1) Quora

Quora is een social networking site waar mensen vragen kunnen stellen en beantwoorden. Hoe meer vragen je beantwoordt en hoe meer mensen jouw antwoorden goed vinden, hoe beter zichtbaar je antwoorden worden en hoe groter je reputatie binnen het systeem. Je kunt mensen volgen op Quora, en je kunt ook bepaalde onderwerpen volgen. Zo vind je nieuwe informatie over onderwerpen die je interesseren, maar zo kun je ook makkelijk vragen beantwoorden over een onderwerp waar je veel van weet.

Wat kun je er marketingtechnisch gezien mee? Om te beginnen kun je door veel vragen te beantwoorden, laten zien dat je een expert bent op een bepaald gebied. Dat kun je ook doen door zelf een “board” te creëren over een bepaald onderwerp, waar je interessante links verzamelt. Doordat mensen dergelijke boards kunnen volgen, kun je je publiek uitbreiden. Bovendien komen Quora-artikelen regelmatig hoog in de rankings bij Google, zodat het ook een manier is om beter gevonden te worden.

Het aantal Quora-gebruikers in Nederland is niet bekend, maar volgens Alexa.com is de website een van de top 1000 websites in ons land qua bezoekersaantallen. Je kunt mij in ieder geval volgen op Quora: Annemieke van Herk.

2) Pinterest

Pinterest is een virtueel prikbord, waar je afbeeldingen die je op het web vindt kunt plaatsen. Het is de bedoeling dat je prikborden maakt met een bepaald thema. Andere mensen kunnen jouw prikborden volgen en commentaar geven, je kunt ook zoeken naar prikborden van anderen over een bepaald onderwerp.

Net als met andere social media is het niet de bedoeling dat je Pinterest gebruikt om alleen maar keihard je eigen producten te promoten. Maar door deel te nemen aan de community, commentaren achter te laten bij anderen, en de zoekfunctie goed te gebruiken, kun je wel in contact komen met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Zo wordt het medium gebruikt door mensen die ideeën verzamelen voor de inrichting van hun huis, en door dames die hun bruiloft aan het plannen zijn. Voor puur zakelijke dienstverleners is het lastig, maar zodra er een visueel aspect zit aan jouw product of dienst, is Pinterest interessant.

Pinterest is hot en happening; de afgelopen weken gonsde het van de geruchten dat Google een bod op het bedrijf zou hebben uitgebracht. Een Pinterest blog met heel veel informatie over hoe je het medium kunt inzetten voor je eigen marketing, is afkomstig van een kledingbedrijf dat zelf veel succes heeft gehad met Pinterest marketing. Voor wie meer wil weten!

3) Foursquare

Tenzij je het afgelopen jaar onder een rots hebt gewoond, is de naam Foursquare vast geen onbekende voor je. Foursquare is een locatiedienst waarbij je kunt “inchecken” op bepaalde fysieke locaties. Daardoor kun je aan je Foursquare-vrienden laten weten waar je op dat moment bent. Je kunt tips achterlaten over bepaalde locaties en er zit een competitie element aan de dienst: je krijgt punten voor elke keer dat je ergens incheckt. De persoon die het vaakst heeft ingecheckt bij een bepaalde locatie is de “burgemeester” van die locatie.

Dat klinkt allemaal niet heel erg alsof je er zakelijk gezien iets aan hebt, maar niets is minder waar. Om te beginnen kun je je eigen bedrijf aanmaken als Foursquare locatie. Vervolgens kun je speciale aanbiedingen doen aan Foursquare-gebruikers: bijvoorbeeld korting of een kadootje voor de “burgemeester”, of iets leuks voor iedereen die op jouw locatie incheckt. Dat is niet alleen interessant voor fysieke winkels en horecagelegenheden, maar ook voor andere bedrijven. Foursquare-gebruikers die bij jou in de buurt zijn, kunnen namelijk opvragen welke “specials” er bij hun in de buurt zijn, en zien dan jouw aanbieding. Het kost niet veel tijd en geen geld om dit in te richten, dus als je nog geen Foursquare-locatie bent of hebt: maak hem aan!

4) StumbleUpon

StumbleUpon is het beste te omschrijven als een sociale zoekmachine. Je kunt er aangeven in welke onderwerpen je interesse hebt, en vervolgens krijg je min of meer willekeurig websites voorgeschoteld die door je vrienden of door anderen positief gewaardeerd zijn. Door de websites die je op die manier vindt zelf omhoog of omlaag te stemmen leert het systeem je voorkeuren kennen, en schotelt het je in theorie steeds beter passende websites voor.

Op deze manier komen StumbleUpon-gebruikers dus op websites terecht die ze nog niet kennen, maar waarschijnlijk wel interessant vinden. Er zijn Amerikaanse websites die beweren dat StumbleUpon hun belangrijkste bron van bezoekers is.

Nu is het niet zo dat je je eigen pagina’s kunt aanmelden, omhoog stemmen en dat je dan achterover kunt gaan leunen en in real time de bezoekers op je website ziet binnenstromen. Ook voor StumbleUpon geldt dat ‘soft selling’, vrienden maken, deelnemen aan de community en content van anderen omhoog stemmen, loont.

Wil je StumbleUpon uitproberen doe dat dan bij voorkeur ’s avonds of op een rustig moment: zelf “struikelen” over content van anderen is leuk, verslavend en een goede manier om heel veel tijd te verspillen…

5) NUjij

Wie kent niet de nieuwssite Nu.nl? Iets minder bekend is dat Nu ook een sociaal zusje heeft, nujij.nl. Daar kun je zelf in verschillende categorieen berichten plaatsen en berichten van anderen omhoog of omlaag stemmen om ze meer of minder zichtbaar te maken.

Ook hier geldt: geniet, maar post met mate. Niemand zit te wachten op nieuws over versie x.988 van jouw software product, of op een bericht dat je winteruitverkoop begint. Maar heb je echt iets interessants te melden, dan biedt nujij.nl een uitstekende mogelijkheid om in korte tijd heel veel verkeer naar je website te genereren.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 2 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Janneke Romijn januari 27, 2012 om 16:25

Hoi Annemieke,

dank je voor dit handige overzicht (en je informatieve nieuwsbrief, waarin ik de link naar dit artikel vond). Quora kende ik nog niet, ga ik eens bekijken.

Slaat StumbleUpon een beetje aan in Nederland? Wat je al zegt, er zijn Amerikaanse sites die zeggen enorme bezoekersaantallen te genereren met StumbleUpon. Ik heb het idee dat dat voor Nederlandse blogs/sites niet geldt omdat er relatief weinig Nederlanders zitten. Klopt dat? Denk jij dat StumbleUpon net zo kan gaan werken voor Nederlandse als voor Amerikaanse sites?

groeten,
Janneke

Beantwoorden

annemieke januari 30, 2012 om 08:15

Hi Janneke,

Het is in StumbleUpon heel lastig om andere “stumblers” te ontdekken en dus om te zien hoeveel Nederlanders er bij zitten. Volgens Alexa.com hoort StumbleUpon wel bij de top 250 websites in Nederland. Als ik kijk naar het aantal mensen dat een puur Nederlands topic volgt in StumbleUpon, dan is dat nog niet zo groot: enkele honderden in totaal. En van mijn Facebook vrienden gebruikt ook maar een klein percentage StumbleUpon – dat kun je dan wel weer zien.
Ik ben zelf nu met een aantal websites van derden met goede content aan het testen hoeveel bezoekers ze via StumbleUpon krijgen als hun content daar wordt gepromoot; hopelijk kan ik binnenkort wat meer duidelijkheid geven!

Beantwoorden

Geef een reactie

{ 1 trackback }