U bevindt zich hier: Home » Blog » 5 Redenen om (g)een Google Plus bedrijfspagina te nemen

5 Redenen om (g)een Google Plus bedrijfspagina te nemen

11/11/2011

Post image for 5 Redenen om (g)een Google Plus bedrijfspagina te nemen

Sinds het begin van deze week biedt Google+ aan bedrijven de mogelijkheid om een bedrijfspagina te maken, zoals dat ook op Facebook al lang mogelijk is. Inboundmarketing.nl is inmiddels trotse eigenaar van zo’n bedrijfspagina. Neem hem vast op in jouw circles, binnenkort vind je er ook echt content! Overigens: als je na het lezen van dit artikel zelf je eigen pagina wilt maken, dan kan dat via https://plus.google.com/pages/create.

Maar waarom zou je eigenlijk zo’n Google+ pagina willen hebben? Met Twitter, Facebook en LinkedIn hebben we toch al genoeg sociale media? In dit artikel zet ik de belangrijkste voor- en nadelen op een rij. Waarbij aangetekend moet worden dat de mogelijkheden voor bedrijven op Google+ nog lang niet allemaal uitgekristalliseerd zijn. Google geeft zelf aan dat er op korte termijn meer features aankomen, zoals betere rapportages. Het rijtje voordelen zal de komende tijd dus nog wel wat uitgebreider worden…

5 redenen om wel een Google+ pagina te maken

1) Verbeter je vindbaarheid via Google. Voor Google is het interessant om bezoekers bij zich te houden. Dus ze zullen iemand die naar een bedrijf zoekt, liever naar een Google+ pagina sturen dan naar een pagina op een website waar ze geen controle over hebben. Hoe meer +1′s (vergelijkbaar met Facebook likes) je met je pagina weet te verzamelen en hoe meer jouw content gedeeld wordt, hoe beter je positie bij Google.

2) Direct Connect. Door je eigen website met een stukje code te linken aan je Google+ pagina, maak je het mogelijk dat mensen jouw pagina kunnen vinden door te googelen naar +bedrijfsnaam Dit is nog een experimentele functie en werkt nog niet voor iedere Google+ Pagina, maar Google zegt zelf dat deze functie naar verloop van tijd meer algemeen beschikbaar zal worden.

3) Segmenteren. Eén van de sterke punten van Google+ is dat het heel gemakkelijk is om je relaties in te delen in verschillende groepen of circles. Zodat ik mijn collega’s niet hoef lastig te vallen met foto’s van mijn schattige nieuwe neefje, maar er heel eenvoudig voor kan kiezen om die foto’s alleen met familieleden te delen. Diezelfde circles zijn ook beschikbaar voor Google+ pagina’s. Zo kun je je publiek indelen in bijvoorbeeld bestaande klanten, prospects en suspects, of je meest loyale klanten aanbiedingen doen die voor de rest van je circles onzichtbaar blijven.

4) Nieuw, hip en happening. Zeker wie een “2.0 imago” nastreeft kan zich in ieder geval de komende maanden onderscheiden door als één van de eerste bedrijven een Google+ pagina te promoten. Als je nu snel handelt en Google+ blijkt op termijn Facebook te gaan verpletteren zoals Facebook nu met Hyves lijkt te doen, kun je zeggen dat jouw bedrijf dat als één van de allereerste al zag aankomen. Ben je eindelijk ook eens een early adopter!

5) Hangouts. Met Google+ hangouts kun je videochatten met verschillende personen. Maar je kunt het ook gebruiken om webinars te organiseren, of om aan documenten samen te werken met anderen. Gratis! Je kunt kiezen of je een hangout alleen voor mensen in je eigen circles wil organiseren, of juist openbaar wilt maken. Dit maakt het een uniek kanaal om iets van jezelf te laten horen én te laten zien. Wel je haren kammen voor je bij de webcam plaatsneemt!

Al bijna overtuigd? Meer voordelen vind je op de nieuw gelanceerde Google+ for business website van Google. En lees daarna vooral de vijf redenen om geen Google+ pagina te nemen…

5 redenen om geen Google+ pagina te maken

1) Publiek. Google zal er wel anders over denken, maar een Google+ pagina is vooralsnog vergelijkbaar met een Facebook pagina. En Google+ heeft op dit moment 40 miljoen gebruikers wereldwijd, terwijl Facebook meer dan 800 miljoen gebruikers heeft… Bestaat jouw publiek vooral uit techneuten en online media mensen, dan kun je een fors deel van hen al bereiken via Google+. Maar zijn jouw klanten overwegend “normale mensen”, dan zul je op dit moment maar heel weinig van hen bereiken via Google+

2) Tijd, tijd, tijd. Sociale media zijn leuk en nuttig, maar vragen verschrikkelijk veel tijd als je ze goed gebruikt: namelijk om interactie te hebben met je (potentiële) klanten. (Dus niet: automatisch al je tweets ook laten doorplaatsen als Facebook en LinkedIn en alleen maar informatie zenden zonder een dialoog aan te gaan. Dat kost geen tijd, maar is wel fout!) En dan is de vraag: heb je tijd om nog een extra medium in te zetten, of is het verstandiger om op minder sociale media aanwezig te zijn, maar dan goed?

3) Onbewezen platform. Het is een initiatief van Google, het wordt met veel fanfare neergezet, maar dat betekent niet automatisch dat Google+ ook echt een succes wordt. De kracht van een sociaal netwerk groeit exponentieel met het aantal deelnemers. En voorlopig heeft Google+ twintig keer minder deelnemers dan Facebook. Dat betekent dat “al” jouw vrienden op Facebook zitten en “niemand” op Google+. Het is de vraag of Google+ voldoende voordelen biedt voor mensen om over te stappen of om het erbij te nemen. Misschien blijken al je investeringen in Google+ straks wel voor niets, omdat het net als Google Buzz uiteindelijk flopt.

4) Beperkte functionaliteit. Google+ bedrijfspagina’s hebben op dit moment nog veel minder functies dan Facebook pagina’s. De belangrijkste: je kunt nog geen “mooie” url aanvragen, je zit vast aan een niet te onthouden url met 20 cijfers erin, zoals https://plus.google.com/117342236456740774016/. Ook zijn er nog geen goede statistieken, en mag je volgens de voorwaarden geen wedstrijden en loterijen op je Google+ pagina’s zelf plaatsen, zoals bij Facebook wel kan. Een aantal van deze beperkingen wordt in de nabije toekomst vast opgeheven, maar misschien ook niet. Het maken van getabde pagina’s of het toevoegen van apps aan je pagina zoals bij Facebook kan, is op Google+ ook niet mogelijk.

5) Promotie. De mogelijkheden om je Google+ pagina te promoten zijn beperkt. Adverteren op Google+ is niet mogelijk, en anders dan bij Twitter kun je met je pagina geen mensen volgen in de hoop dat ze je terugvolgen: je kunt pas iemand toevoegen aan de circles van je pagina als die persoon eerst jouw pagina aan zijn of haar circles heeft toegevoegd. Prettig voor consumenten natuurlijk, maar minder voor bedrijven.

Wat te doen?

Kortom: er zijn veel redenen om een Google+ pagina te maken, en er zijn ook een boel redenen om dat (nog) niet te doen. Wat ga jij doen? Mocht je kiezen voor het maken van een pagina, laat het me weten, dan voeg ik je toe aan mijn circles!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 3 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Eva Smitt januari 26, 2012 om 22:39

Goed artikel, dankjewel. Ik heb wel een opmerking bij puntje 4: je kunt wel een makkelijke url instellen via wwww.gplus.to. Zo gebruik ik gplus.to/Quibble in mijn communicatie-uitingen.

Beantwoorden

annemieke januari 27, 2012 om 01:06

Hi Eva, je hebt helemaal gelijk, dank voor de aanvulling! gplus.to is natuurlijk geen service van Google zelf, maar zolang Google geen mogelijkheid biedt voor ‘mooie’ urls, is dit een goed alternatief. Inboundmarketing is bereikbaar via gplus.to/inbound_nl

Beantwoorden

Gijs augustus 14, 2013 om 02:57

Een goed en uitgebreid informatief artikel, maar wist u dat je met je G+ account, slimme dingen kunt doen, zoals uw content binnen 5 minuten laten ranken? In het volgende artikel wordt stap voor stap uitgelegd, om het maximale rendement uit uw G+ account te halen, d.m.v. Social Authority.

Ranken in 5 minuten? Social Authority!

Social Authority na een aantal succesvolle testen voor klanten blijft dit een krachtige manier van linkbuilden en om snel te ranken is het ideaal.
Bovendien bouw je autoriteit op, wat Google graag ziet. Lees alles over Social Authority op:

http://www.linkbuilding-specialist.nl/nl/Social-authority

Beantwoorden

Geef een reactie