U bevindt zich hier: Home » Blog » 25 inschrijfformulieren voor e-mail nieuwsbrieven

25 inschrijfformulieren voor e-mail nieuwsbrieven

13/04/2012

Eén van de calls to action die je op de meeste websites terugziet, is de mogelijkheid om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Kijk maar in de sidebar rechts naast dit artikel: op deze website kan dat ook. Mocht je de Inboundmarketing.nl nieuwsbrief nog niet ontvangen, schrijf je dan meteen even in.

Maar hoe maak je nu een aantrekkelijk inschrijfformulier dat veel mensen verleidt om hun e-mailadres achter te laten? Een vuistregel is: hoe minder informatie je van je lezers vraagt, hoe meer mensen het formulier zullen invullen. Dus denk vooraf goed na of je mensen echt om hun fysieke adres, naam en zelfs geboortedatum wilt vragen! Ga je die informatie echt gebruiken? Zo nee, dan kost het je alleen maar inschrijvingen.

Mijn oorspronkelijke idee voor dit artikel was om 25 Nederlandse voorbeelden van hele goede inschrijfformulieren te verzamelen, ter inspiratie. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig! Vandaar dat je hieronder weliswaar 25 voorbeelden te zien krijgt, maar daar zitten ook voorbeelden bij van hoe het niet moet…

Klik op de afbeeldingen om de betreffende webpagina met het formulier te bezoeken. Heb je zelf een mooi en effectief inschrijfformulier of ken je goede voorbeelden die hieronder nog niet staan? Laat een berichtje achter!

 

Jumbo

Een goed voorbeeld. Ultrakort, met een duidelijke omschrijving van wat je krijgt, en je krijgt elke week korting. Wie wil dat nu niet?

 

Monuta

Aardig voorbeeld. Alleen aanhef, achternaam en e-mailadres zijn verplicht, wat doet vermoeden dat de nieuwsbrief gepersonaliseerd wordt. Ik zou zelf testen of de ‘Verstuur’ knop rechtsonder beter werkt. Mensen lezen in de regel van linksboven naar rechtsonder, dus dat is een meer voor de hand liggende plek.

 

Mamacasah

Of het ontwerp mooi is laat ik in het midden. Ik denk dat de meeste mensen de radioknoppen rechts overslaan. En is een ‘wissen’ knop echt nodig voor zo’n kort formulier? Wel goed: onder het formulier staan links naar de meest recente edities van de nieuwsbrief. Zo kun je vooraf checken wat je krijgt.

 

KVK    devoorde

Je ziet het al aan het formaat van de afbeeldingen: wat vragen de KVK en De Voorde veel informatie! Het is natuurlijk fijn als je kunt aangeven waarin je precies bent geïnteresseerd (als de inhoud van de nieuwsbrief daar dan tenminste ook op wordt afgestemd), maar dit ziet er wel heel erg bedreigend uit. In beide gevallen moet je een stuk scrollen voor je je kunt aanmelden: dat is niet echt handig.

 

NIMA    Zorg en Zekerheid

En zelfs het Nederlands Instituut voor Marketing maakt een superlang, onaantrekkelijk inschrijfformulier. Net als Zorg en Zekerheid, overigens. Als je een veld als geboortedatum (!) of straatadres toch niet verplicht stelt, kun je het dan niet beter weglaten? Ik durf te wedden dat maar weinig mensen die informatie geven…

 

infomarketeers

Een geweldig voorbeeld: kort, een duidelijk voordeel als je je inschrijft, en de pijl maakt lekker duidelijk waar je iets moet invullen. Niet zo gek, het formulier is afkomstig van Infomarketeers, die o.a. bedrijven helpen meer klanten te werven via e-zines.

 

entopic

Niet echt spannend, maar wel kort en duidelijk. Is het nodig om ook een afmeldmogelijkheid te tonen op deze plek? Dat brengt mensen maar op ideeën. Afmelden kun je beter laten doen via een link in de nieuwsbrief zelf.

 

efteling

De Efteling. Geboortedatum vragen is hier functioneel, omdat ze waarschijnlijk veel aanvragen van kinderen krijgen. En korting is natuurlijk altijd een ijzersterk argument om je in te schrijven voor een nieuwsbrief!

 

cultuurplein

Een Mailchimp inschrijfformulier. Niet heel spannend, maar lekker kort, strak en helder.

 

campingjobs

Eindelijk eens een formulier met een wat spannender ontwerp dan gemiddeld. Al zou de ‘Verstuur’ knop wel wat groter en helderder kunnen! De foto boven het formulier werkt goed: niet alleen zijn daar mensen kennelijk met interesse iets aan het lezen, ze kijken ook naar beneden waardoor de blik van de webbezoekers automatisch naar het formulier wordt geleid.

 

bubbeljungle

Als een schildpad met snorkel je vraagt om je aan te melden voor een nieuwsbrief, hoe kun je dan weigeren? Lekker simpel formuliertje. Vooral de weg er naar toe is aantrekkelijk.

 

bitosystems

Ik ben heel beniewd: hoeveel mensen zouden kiezen voor ‘Producten en promoties’? Praktijkvoorbeelden en tips zijn toch veel interessanter? Ik zou zeggen: bied alleen dat laatste aan, en plaats af en toe wat productinfo of een promotie in je nieuwsbrief erbij. Dat vindt niemand erg. Maar zo kun je het bijna niet meer maken om toch productaanbiedingen te sturen aan mensen die dat vakje niet aanvinken.

 

APS

Tja, wat zullen we hier van zeggen? Spannend is het niet. De wissen knop lijkt me erg overbodig, en ik vermoed dat ze niet veel vrouwelijke aanmelders krijgen als er bij geslacht al een standaardkeuze voor man aangevinkt staat.

 

Wehkamp

Wat een goede naam voor een nieuwsbrief: e-mailvoordeel! Wie wil dat nu niet? korter en krachtiger dan dit formulier zul je ze niet vinden. Het is dan ook van Wehkamp. Alleen wel jammer dat ze het helemaal onderop hun webpagina wegmoffelen.

 

VT Wonen

Je zou verwachten dat VT Wonen een iets aantrekkelijker formulier zou weten te maken. Alleen het veld e-mail is verplicht en dat is prima, maar waarom dan nog proberen om al die extra informatie te vragen?

 

Van den Ban

‘Op de hoogte gehouden worden’ klinkt niet echt heel spannend en geeft mij weinig reden om me aan te melden. En is het nodig om mensen op deze plek ook de mogelijkheid te geven om zich uit te schrijven? Verder wel een aardig ogend, lekker kort formulier.

 

Unive

Ieuw! Een heel lang formulier, met rottige kleine vakjes waar mijn tekst niet eens in past als ik het probeer in te vullen. Bovendien wordt niet duidelijk gemaakt welke informatie wel en niet verplicht is. Even getest en ja hoor, je geboortedatum invullen is verplicht, postcode en huisnummer ook. Jammer, want de inhoud van de nieuwsbrief wordt best aantrekkelijk omschreven.

 

Stratel Support

Een beetje formele tekst, maar er wordt wel uitgelegd hoe de ‘double opt-in’ werkt. Grappig dat de achternaam wel verplicht is, maar geslacht niet. Gaan ze de nieuwsbrief dan personaliseren met ‘Geachte heer of mevrouw Achternaam’?  Dat lijkt me niet echt zinvol…

 

Sportcentrum Westerschouwen

Onder dit formulier staan nog 3 formulieren en dat maakt de pagina erg lang. Wat wel goed is, is het voorbeeld van de nieuwsbrief die je gaat ontvangen boven het formulier. Zo’n knop ‘alle velden leegmaken’, die ook nog eens rechts staat en helderder is van kleur dan de inschrijfknop, is volstrekt overbodig. Anno 2012 zijn mensen echt wel in staat om een simpel formuliertje in te vullen en eventuele correcties zelf in het formulier uit te voeren.

 

Solvent BV

Leuk dat je vertelt wat de onderwerpen van de nieuwsbrief zijn, maar wel een beetje sneu dat er maar eentje is. Als je je lezers toch geen keuze geeft, geef ze dan ook geen keuze in je inschrijfformulier!

 

Rijksoverheid

Dit is geen echt formulier zul je zeggen, en dat klopt. De link onderaan om je aan te melden werkt namelijk niet! Tja, dan kan je inschrijfformulier nog zo geweldig zijn, als bezoekers er niet kunnen komen heb je er natuurlijk niets aan. Deze site is overigens van de Rijksoverheid!

 

Powerlady

Whoa! Alle velden van dit Powerlady formulier zijn verplicht! Je hoeft minder persoonlijke informatie af te staan als je een huis wilt kopen… yuk.

 

Nunhems

De nieuwsbrief wordt niet echt lekker ‘verkocht’, maar de privacyverklaring onder de knop is wel heel netjes en kan zeker helpen om het vertrouwen in Nunhems te vergroten.

 

Dat waren mijn 25 voorbeelden, ik hoop dat je er iets aan hebt! Vond je het een interessant artikel, meld je dan even aan voor de wekelijkse Inboundmarketing.nl nieuwsbrief met het 26e formuliertje hier naast….

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 2 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Bianca april 13, 2012 om 20:01

er staat erg veel typefouten in dit artikel
Groet!
Bianca

Beantwoorden

annemieke april 14, 2012 om 14:48

Hi Bianca, dank voor de tip; ik heb er net drie foutjes uitgevist. Dat is inderdaad drie te veel, maar of je dat nu ‘erg veel’ moet noemen… omgerekend in aantal fouten per zin maak jij er meer in je reactie! 😉 Als ik nog foutjes over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag.

Beantwoorden

Geef een reactie