U bevindt zich hier: Home » Blog » 17 Intrigerende Inzichten voor Oud & Nieuw

17 Intrigerende Inzichten voor Oud & Nieuw

27/12/2009

Wat Google Insights ons vertelt over Nederland in 2009

Er zijn 1001 manieren om tijd te verspillen op internet. Rondsnuffelen bij Google Insights is er één van. En je leert er ook nog iets van! Google Insights geeft inzicht (ja, ja) in de meest gebruikte en snelst stijgende zoekopdrachten. Je kunt zoektermen, landen, en tijdvakken met elkaar vergelijken. Daarbij geeft Google Insights niet het exacte aantal keren dat een zoekterm werd gebruikt,
maar een genormaliseerde waarde tussen 0 en 100, die vergelijkingen makkelijker maakt.

Zo tegen het einde van het jaar is het traditioneel tijd om terug te blikken, dus laten we eens kijken wat
Google Insights ons vertelt over Nederland in 2009. Hieronder volgen 21 opvallende feiten over
de interesses van uw mede-Nederlanders in het afgelopen jaar. Klik op de titels om de betreffende grafieken bij Google Insights zelf te bekijken.

1) Tatoeages

Nederlanders gebruiken Google Image Search om inspiratie op te doen voor hun tatoeages.
Tattoo staat in de top tien van meest gebruikte zoekopdrachten bij Google Afbeeldingen in 2009!

2) In de Provincie

En het meest geïnteresseerd in tatoeages is men in… Limburg. Met Zeeland als goede tweede.
Populaire tatoeages zijn tribals, flowers en letters.

3) Sport

In de categorie Sport wordt in 2009 het meeste gezocht naar voetbal, en Ajax en Feijenoord zijn de populairste clubs. Andere sporten die in deze categorie in de top 10 van meest gebruikte zoekwoorden voorkomen zijn zwemmen, fietsen en tennis.

4) Politiek

Van alle provincies heeft Friesland de meeste interesse in politiek. Daar wordt het vaakst gezocht op PVV, maar ook op CDA, PVDA, VVD en D66. Ook op het woord politiek zelf wordt in Friesland het vaakst gezocht.

5) Toppers

Van de (ex-)leden van de Toppers is Gordon het hele jaar veruit de populairste, met uitzondering van korte periodes in November en December wanneer Gerard Joling hem even van de troon stoot en een klein piekje in juni, wanneer men het vaakst zoekt naar René Froger.

mustangs6) Auto’s

BMW en Audi zijn de populairste automerken in Nederland. Maar als het aantal zoekopdrachten voor automerken in Nederland een indicatie is gaat het slecht met de branch: sinds September neemt het aantal zoekopdrachten in deze categorie fors af.

7) Spannende Mannen?

Wie vonden we interessanter: Michael Jackson of Barack Obama? Voor half juni vinden we beide mannen niet bijster spannend, maar sinds MJ’s verscheiden wint hij het dik van Obama.

8 ) Griep

Hadden we eind april heel even last van de Varkensgriep, daarna werd deze ziekte snel ingehaald door de Mexicaanse griep, met pieken in de zomer en in november. Van H1N1 of Nieuwe Influenza A werd bijna niemand warm of koud.

9) Spannende Mannen!

All I want for Christmas, is…. Brad Pitt, George Clooney, Johnny Depp of Leonardo DiCaprio? Kijken we naar van wie in December 2009 de meeste afbeeldingen werden gezocht, dan wint Brad, op de voet gevolgd door Johnny. Leo en George zijn duidelijk minder in trek. Dat is overigens het beeld over heel 2009. Tja, dan moet je maar niet in suffe koffiereclames spelen!

10) Sexy Ladies

Dat kunnen we ook voor het andere geslacht. Angelina Jolie staat bovenaan het verlanglijstje van de meeste mannen, op enige afstand gevolgd door Jennifer Lopez. Weinig mannen zullen Jennifer Aniston en Scarlett Johansson een blauwtje laten lopen als ze de kans krijgen, maar toch zijn deze dames beduidend minder in trek.

11) CSI

Dankzij Google Insights kunnen we nu ook eindelijk definitief vaststellen welke CSI-serie de beste is.
CSI Miami is de overduidelijke winnaar, maar gek genoeg is in Nederland CSI New York populairder dan Las Vegas. Nou ja! Even kijken hoe de rest van de wereld er over denkt: wereldwijd is Las Vegas net iets populairder dan New York. Over smaak valt niet te twisten…

12) Wildemannen

Om nog even terug te komen op de politiek: weldenkend Nederland maakt zich natuurlijk zorgen dat Geert Wilders in 2011 premier wordt. Ik kan u bij deze beloven: dat gaat niet gebeuren! De interesse in de politicus we all love to hate is in 2009 fors gedaald ten opzichte van 2008. Er wordt in 2009 weliswaar vaker naar hem gezocht dan in 2005 en 2007, maar minder vaak dan in 2006. Als dat zo doorgaat, heeft hij in mei 2011 wel alle interesse verloren.

tango13) Hobby’s

Wat is de meest geliefde hobby onder Googelaars? Knutselen! Met op de tweede plaats: tekenen. Tjonge jonge, wat zijn we toch avontuurlijk in Nederland. De top 10 van zoekopdrachten in de categorie bevat echter wel een verrassing: dansschool en dansen staan op de
5e en 6e plaats! Komt Nederland in beweging en wordt 2010 het jaar van de dans?

14) Fysieke Verfraaiingen

Wat laat Nederland het liefste aan zichzelf verbouwen? Botox, borstvergroting, liposuctie of toch maar een neuscorrectie? And the winner is… de borstvergroting, met op de tweede plaats botox. De neuscorrectie is het minst populair. Overigens is de belangstelling voor deze cosmetische behandelingen in Midden-Nederland het grootst: in Zeeland en de noordelijke provincies is men beduidend minder gediend van dergelijke heisa.

15) Patricia Paay

Het vorige onderwerp brengt me bij Patricia Paay, de onfortuinlijke 60-plusser die begin dit jaar door haar man werd verlaten en deze afname in mannelijke aandacht ruimschoots compenseerde met een blootrapportage in de Playboy. Hoewel December een enorme piek laat zien in het aantal zoekopdrachten bij Google Afbeeldingen, legt ze het op jaarbasis nog net af tegen die andere hysterische dame, Britney Spears. Beide dames delven echter ruimschoots het onderspit wanneer we Yolanthe, de ex van Jan, in het verhaal betrekken.

16) Culinaire Kunsten

Nederland krijgt steeds betere restaurants en mensen koken vaker culinaire hoogstandjes, zo lees je wel eens her en der. Google zet alle kookschrijvers en culi-auteurs weer even netjes op hun plaats.
De top 10 meest gebruikte zoektermen in de categorie koken en recepten bevat de volgende specialiteiten: taart, kaas, cake, kip, broodje, chocolade, pizza en brood. We have a long way to go…

17) Goede Voornemens

Zo tegen het einde van het jaar begint Nederland duidelijk alvast aan zijn goede voornemens voor het komende jaar: het aantal zoekopdrachten in de categorie Zelfhulp en motivatie laat een enorme piek zien in Deecember. Op de 4e en 7e plaats van de top 10 zoekopdrachten staan echter de termen wordt ik en wordt je. Misschien is grammaticales nemen een goed voornemen voor 2010?!?

Een heel fijn Oud & Nieuw gewenst en een gelukkig, gezond en en inzichtrijk 2010!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

Geef een reactie