U bevindt zich hier: Home » Blog » 12 eisen om aan je webbouwer te stellen

12 eisen om aan je webbouwer te stellen

07/10/2011

Post image for 12 eisen om aan je webbouwer te stellen

Een mooie website is één ding, maar om goed vindbaar te zijn is meer nodig.

Een website, of het nu een webwinkel is of een bedrijfswebsite die alleen dient om informatie te verstrekken, moet in de eerste plaats handig zijn voor menselijke bezoekers. Maar wil je het makkelijk maken voor die bezoekers om jouw website te vinden, dan is het ook van belang dat de website "handig" is voor Google en andere zoekmachines.

Je zou verwachten dat webbouwers dat weten en alleen maar websites opleveren die makkelijk toegankelijk en eenvoudig te gebruiken zijn voor zowel mensen als zoekmachines, maar helaas is dat lang niet altijd het geval.

Het is dus van belang dat je zélf duidelijk maakt aan welke eisen jouw nieuwe website minimaal moet voldoen. Zo voorkom je dat je straks een prachtige website hebt, maar geen bezoekers, omdat Google niet kan zien voor welke zoekopdrachten jouw website een goede match is. Hieronder volgen twaalf dingen die je zeker aan je webbouwer moet vragen, met een toelichting waarom.

1) Goede html code

De website dient te worden opgeleverd met 100% valide W3C html code. Mochten hier uitzonderingen op gemaakt worden, dan moet daar een goede reden voor zijn.

Waarom: "Schone" html-code is niet een heel belangrijke factor voor Google, maar speelt wel een rol. Bovendien vergroot je met valide html-code, die precies aan de standaard voldoet, de kans dat je website op alle verschillende browsers goed getoond worden. Er kunnen goede redenen zijn om soms van die standaard af te wijken, maar als dat gebeurt, moet een webbouwer dat kunnen uitleggen. Je kunt zelf controleren of je de html-code van jouw website aan de standaard voldoet met de W3 html validator.

2) Mobiele gebruikers

De website moet goed leesbaar en bruikbaar zijn voor gebruikers van mobiele apparaten zoals een ipad en iphone; dit moet in het testplan worden meegenomen.

Waarom: Steeds meer mensen gebruiken dit soort apparaten om websites te bezoeken; werkt je website niet op een ipad of smartphone, dan mis je mogelijk nieuwe klanten. Vaak is het niet nodig om echt een aparte mobiele website te bouwen, maar het is wel verstandig om je website op dergelijke mobiele apparaten te testen en te zorgen dat dingen als het navigatiemenu en bestelprocessen goed werken.

3) Browser compatibiliteit

De website moet goed werken en tonen op Internet Explorer 7 en hoger, Firefox 3.6, Safari 533 en Chrome 11.0.696 en meer recente versies van deze browsers, zowel op Windows als Apple computers.

Waarom: Dit zijn de meest gebruikte webbrowsers, en je wilt natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen je website goed kunnen gebruiken. Deze eisen verschuiven natuurlijk met de tijd: misschien wordt over een jaar IE7 nog maar heel weinig gebruikt en kun je vragen om een website die vanaf versie 8 goed werkt. Als je al een bestaande website hebt kun je in Google Analytics terugvinden welke browsers jouw bezoekers nu gebruiken om je site te bezoeken, en de eisen daar eventueel op aan te passen. Maar vraag in ieder geval uitdrukkelijk om een werkende site op al deze platformen!

4) Beeldschermresolutie

De website moet goed leesbaar zijn op schermen met een resolutie van 1024 * 768 (beeldschermen die maximaal 1024 x 768 pixels of beeldpunten kunnen tonen).

Waarom: Hoewel steeds meer mensen thuis een groot beeldscherm hebben, wordt op kantoor vaak nog met iets oudere en kleinere schermen gewerkt. Ook ipads, andere tablet pc#39;s en netbooks hebben vaak geen hele hoge resolutie. Als zorgt dat je website er bij een resolutie van 1024 * 768 goed uitziet, dan betekent dat dat de meeste bezoekers je website goed zullen zien zonder te scrollen. Overigens geldt ook hier dat deze eis met de tijd verandert, en dat je in Google Analytics een overzicht kunt vinden van de beeldschermresoluties van de bezoekers van je huidige website.

5) Flash

De website moet geen of beperkt gebruik maken van flash.

Waarom: Google heeft nog steeds meer moeite met het lezen van de inhoud van een Adobe Flash bestand dan met het lezen van "gewone" tekst. Gebruik je veel flash op je website, of erger nog, laat je je hele website bouwen in flash, dan is je website minder goed vindbaar bij Google. Bovendien kunnen gebruikers van Apple iPads en iPhones helemaal geen flash zien, dus die bezoekers loop je dan al mis. Afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken, zijn er verschillende alternatieven voor flash.

6) Zoekmachinevriendelijke urls

De website moet zoekmachinevriendelijke urls gebruiken. Dat zijn urls die gewone woorden bevatten, en vrij zijn van parameters zoals ?cat=3462&id=5832.

Waarom: Ook de woorden in de url geven Google een indicatie waar de betreffende webpagina over gaat. Plaats je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de url, dan vergroot je daarmee de vindbaarheid van die pagina. Voor je bezoekers is het ook makkelijker om een url in gewone mensentaal te onthouden.

7) Html-titels

Het moet mogelijk zijn in het content management systeem van de website om elke pagina een unieke html-titel te geven.

Waarom: De tekst in de html-titel is voor Google de allerbelangrijkste aanwijzing waar de pagina over gaat. Plaats hier je zoekwoorden, en plaats ze zo ver mogelijk vooraan in de titel, om de vindbaarheid van de pagina te verbeteren. Vaak zie je sites waar elke webpagina alleen de bedrijfsnaam als html-titel heeft, en dat is een enorme gemiste kans. Want op je bedrijfsnaam word je toch wel gevonden!

8) Meta descriptions

Het moet mogelijk zijn in het CMS om de meta description van elke pagina handmatig in te voeren.

Waarom: Een goed ingevulde meta description (van maximaal 155 karakters inclusief spaties) wordt door Google getoond op de resultatenpagina, als jouw website één van de zoekresultaten is. Vul je geen meta description in dan kiest Google zelf een stukje tekst om op de resultatenpagina te tonen, en als je pech hebt is dat een oninteressante, halve zin die zoekers niet zal verleiden om te klikken. Een aantrekkelijke, wervende meta description helpt om zoekers te overtuigen juist op jouw website te klikken, dus levert je meer bezoek op.

9) Pagina niet gevonden

De website moet een bezoekersvriendelijke 404 (page not found error) pagina krijgen.

Waarom: Dit helpt je niet om beter gevonden te worden, maar kan wel helpen om bezoekers langer op je website te houden. Omdat veel webbouwers dit niet automatisch aanbieden, is het verstandig om er zelf naar te vragen. Mocht een bezoeker op een niet bestaande pagina van jouw site terechtkomen, bijvoorbeeld omdat hij een oude link gebruikt of een tikfout maakt, dan wil je niet dat hij een lelijke, door de webserver gegenereerde pagina ziet. Beter is het om een pagina te maken in de lay-out van je website, met excuses voor het feit dat de pagina niet bestaat en bijvoorbeeld een zoekvak, of links naar de populairste pagina's op je website. Zo help je je bezoeker verder in plaats van dat je hem wegjaagt.

10) Paginatitel

Elke pagina moet één <h1> titel bevatten, de paginatitel. Tussenkopjes moeten met <h2> en <h3> tags worden gecodeerd.

Waarom: Koppen en tussenkoppen zijn een belangrijke indicatie voor Google waar een pagina over gaat. Maar dan moeten ze wel op de juiste manier gecodeerd worden, en dat doe je met de <h1> t/m <h6> tags. Hoe lager het nummer, hoe hoger het niveau van het kopje, en hoe belangrijker voor Google. Slimmeriken dachten dat te misbruiken door alle kopjes en tussenkopjes van een <h1> tag te voorzien, maar daar trapt Google niet (meer) in. Per pagina moet je dus maar 1 keer de <h1> tag gebruiken. De overige tags, voor de tussenkoppen, mag je wel zo vaak gebruiken als past in de tekst en prettig is voor je lezers.

11) Afbeeldingen

Afbeeldingen moeten van unieke "alt" teksten voorzien kunnen worden wanneer je ze uploadt.

Waarom: de zogenaamde alt-tekst neem je op in de html-code wanneer je een afbeelding plaatst op je website. Als staat voor alternatief en is de tekst die wordt uitgesproken in tekstgebaseerde webbrowsers, die bijvoorbeeld door slechtzienden worden gebruikt. Maar omdat het tekst is, geeft de alt-tekst ook een indicatie aan Google wat er op het plaatje staat, want dat kan de zoekmachine zelf weer niet zien. Door je alt-teksten goed in te vullen maak je je afbeeldingen en de pagina's waar ze op staan, beter vindbaar.

12) Html links

Alle links op de website, en vooral die in de menu's moeten met "normale" html worden gecodeerd en beslist niet met javascript of in flash.

Waarom: de software die Google gebruikt om het web af te struinen op zoek naar nieuwe webpagina's om aan de zoekmachine toe te voegen, kan geen javascripts, flash of andere programmeertalen interpreteren: Google snapt alleen gewone html. Verstop je dus je links in bijvoorbeeld javascript, dan kan Google ze niet volgen en worden niet alle pagina's van je website opgenomen in de zoekmachine.

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 6 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Jos Limpens januari 25, 2013 om 15:47

Hartstikke goeie site,dank je

Beantwoorden

Jos Limpens januari 25, 2013 om 15:48

Hartstikke goeie site,bedankt

Beantwoorden

annemieke januari 25, 2013 om 15:49

Dank voor het compliment!

groetjes,
Annemieke

Beantwoorden

Jan Henkes maart 7, 2013 om 16:28

Bedankt voor dit artikel, deze eisen moet je niet alleen aan een webbouwer stellen, dit moet hij ook constant aan zichzelf blijven stellen!

Beantwoorden

annemieke maart 7, 2013 om 16:33

Amen! :-) Maar totdat alle webbouwers dat doen, kun je beter als klant zelf scherp blijven…

Beantwoorden

Suraja september 24, 2013 om 09:37

Top, bedankt!

Beantwoorden

Geef een reactie