U bevindt zich hier: Home » Blog » 101 Online marketing trends voor 2013

101 Online marketing trends voor 2013

07/12/2012

Post image for 101 Online marketing trends voor 2013

Het is december, dus tijd voor pepernoten, kerstballen, en voorspellingen voor 2013! Net als vorig jaar heb ik het web doorgespit op zoek naar trends en voorspellingen op het gebied van online marketing. Het resultaat vind je hier. Ik heb de voorspellingen op onderwerp gegroepeerd en achter elk item vind je een link naar een of meer bronnen waar ik de trend vandaan heb. Vaak vind je in de oorspronkelijke artikelen een toelichting op de trend of de reden voor de voorspelling, dus als je meer wilt weten: klik door.

Heb je zelf een voorspelling die je niet terugvindt in de lijst hieronder? Plaats een reactie! Gaan we volgend jaar bekijken wiens glazen bol het beste functioneerde…

Social media trends

  1. Social media wordt steeds belangrijker als marketingtactiek (1)
  2. Marketeers gaan aanbevelingen via social media belonen (1)
  3. Het delen van content van merken via sociale media gaat beloond worden met kortingen en cadeautjes (1)
  4. Social media heeft invloed op de infrastructuur van bedrijven en communicatiesystemen in silo’s verdwijnen (1)
  5. Sociale kanalen gaan integreren (1, 3)
  6. Social gateway: Sociale media worden steeds meer een gateway naar reguliere media (2)
  7. Social surfing wordt nog populairder: met een groep mensen via social media tegelijkertijd een uitzending of evenement bekijken en becommentariëren (2)
  8. 2013 wordt het jaar van de introductie van de flex screens (2)
  9. Social media wordt bij (internationale) conflicten door overheden ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden (2)
  10. Online profielen worden belangrijker en vormen je sociale kapitaal (2)
  11. Google+ wordt vaker door bedrijven opgenomen in hun social media strategie (4, 9)
  12. Marketeers leren de werkelijke waarde van social media begrijpen (5)
  13. Marketeers nemen verantwoordelijkheid voor de sociale ervaringen van hun publiek, in plaats van het naar platformen van derden te sturen, zoals een Facebookpagina (6)
  14. Versnippering van social media: naast de paar grote platformen komen er steeds meer kleine (7)
  15. Online reputatiemanagement (10)
  16. Klantenreviews worden nog belangrijker – laat de consument je marketing doen (10)
  17. Social commerce (13)
  18. Meer mobiel gebruik van social media (14)
  19. Internationale (lees: niet-Amerikaanse) en niche-netwerken groepen explosief (14)
  20. Social media ontgroeit de marketingafdeling en wordt vaker ingezet in andere bedrijfsonderdelen zoals verkoop en R&D (14)
  21. Oftewel: opkomst van de social business (15)
  22. Facebook gaat search doen (15)
  23. Social CRM: integratie van social media met customer relationship management systemen (15)
  24. Wederopstanding van Yahoo (16)
  25. Social reputation management leidt tot campagnestrategieën waarin ‘goed doen’ voorop staat (1)

Content trends

  1. Content is koning en een actieve contentstrategie is belangrijk (6, 8)
  2. Case studies, whitepapers en e-books zijn de belangrijkste contentmarketing tactieken (11)
  3. Business blogging (11)
  4. Storytelling (11)
  5. Budgetten voor contentmarketing gaan groeien (11)
  6. Contentdistributie-strategieën worden belangrijker om content die eenmaal geproduceerd is in verschillende formaten en via verschillende kanalen te verspreiden (11)
  7. “Content curation” blijft belangrijk als alternatief voor of aanvulling op het creëren van eigen unieke content (3, 11, 12)
  8. De aandachtsspanne van consumenten wordt korter, en content items zoals video’s en infographics dus ook (11)
  9. Marketeers omarmen dynamische (gepersonaliseerde) content (3)
  10. Content crowdsourcing , oftewel sociaal gegenereerde of user generated content (3)
  11. Opkomst van de ‘Chief content officer’ (19)

Marketing organisatie trends

  1. Marketing wordt een ondernemingsbrede discipline die niet tot 1 afdeling beperkt kan blijven (1, 3)
  2. Marketing teams bewegen van digitale experimenten naar een digitale marketingstrategie, tot een geïntegreerde aanpak die verschillende bedrijfsfuncties overstijgt (4)
  3. Community manager wordt een steeds vaker gevraagde functie (4)
  4. Agile marketing Overgewaaid uit de IT waar ‘Agile’ een methode is om softwareontwikkelingsprojecten uit te voeren (6)
  5. Online metrics worden belangrijker; marketeers gaan hun online resultaten beter meten (6)
  6. Bedrijven gaan meer inbound marketing talenten aannemen (3)
  7. Social media teams en online marketing teams worden in elkaar geschoven (16)

Analyse & resultaten trends

  1. Webstatistieken verschuiven van bezoek-georiënteerd naar gebruiker-georiënteerd en slagen er beter in om bezoekers via verschillende apparaten en kanalen te volgen (8)
  2. De kennis van klanten wordt beter door integratie van webstatistieken met data uit andere bronnen zoals boekhoud- en ordersystemen (3)
  3. Marketing moet steeds meer een meetbare bijdrage aan de omzet gaan leveren (3)
  4. Tag management wordt belangrijk (door tags te plaatsen op je website kun je het gedrag van webbezoekers beter meten) (16)
  5. Het meten van de offline impact van online campagnes wordt belangrijker en bedrijven gaan meer geld besteden aan web analytics die dit mogelijk maakt (4)
  6. Conversie-attributie wordt verfijnder, omdat steeds meer marketeers de activiteit willen kunnen meten van consumenten die via verschillende kanalen en via verschillende apparaten communiceren (5)
  7. Conversie-optimalisatie. Hoe moeilijker het wordt om nieuwe bezoekers te werven, hoe belangrijker het is dat bezoekers op je website doen wat je wilt – converteren (8)

Mobiele trends

  1. Responsive webdesign wordt de standaard voor nieuwe websites (4, 6, 8)
  2. Mobiel webverkeer blijft sterk groeien (5, 7, 9)
  3. Mobiele marketing is een must (3, 6)
  4. Mobiele betalingen (7, 9)
  5. Mobiele advertenties (8)
  6. Mobielvriendelijke websites (10)
  7. Opkomst van 4G netwerken (16)

Online adverteren trends

  1. Online adverteren – omdat het kosteneffectief is en traceerbaar (10)
  2. ‘Branded entertainment’ , neemt de plaats in van traditionele advertenties die onderbreken (13)
  3. Remarketing (8)
  4. Betere targeting van beeldadvertenties (8)
  5. Search retargeting – je krijgt niet (alleen) op basis van het huidige ingetikte zoekwoord advertenties te zien, maar (ook) op basis van je zoekhistorie (8)

Zoekmachine optimalisatie trends

  1. SEO verandert – minder focus op trucs en meer focus op goede online marketing (1)
  2. Content wordt steeds minder koning – context is het nieuwe toverwoord. Een van de manieren om dat te realiseren is semantische mark-up van content (4)
  3. Of, op een andere manier gezegd: context is de nieuwe beste vriend van content (3)
  4. Visuele content zoals animaties en infographics worden een must-have in plaats van een nice-to-have (3, 4)
  5. SEO-bedrijven sluiten strategische samenwerkingen met public relations en creatieve bureaus (4)
  6. Door de toegenomen complexiteit en volwassenheid van de branche zullen de kosten voor zoekmachine optimalisatie toenemen (4)
  7. Integratie van zoeken en sociale media (8)
  8. Goede content die gedeeld wordt via sociale media wordt nog belangrijker voor een goede positie bij de zoekmachines (3)

Technologisch getinte trends

  1. Augmented reality komt op (1)
  2. Big data (3, 6, 7, 14)
  3. Marketing automation is uit, inbound marketing is in (3)
  4. HTML 5 (7, 8)
  5. Near field communication (NRC) gaat QR-codes vervangen (7)

Onzintrends en open deuren

  1. Marketing komt op zijn kop te staan (1)
  2. Social media (9)
  3. Marketing technologie evolueert (3)

Overige online marketing trends

  1. Sociale televisie komt op, waarbij kijkers tijdens de uitzending commentaar geven en content delen (1)
  2. Social commerce groeit, aangedreven door aanbevelingen Gebruik digitale portemonnees groeit snel (1)
  3. Internetgebruikers komen in een ongemakkelijke spagaat terecht: ze willen steeds betere gepersonaliseerde services, maar maken zich steeds meer zorgen over hun privacy (4)
  4. Steeds meer TV commercials gaan ‘second screen’ ervaringen creëren via tablet en mobiele apps en social media platformen (4)
  5. Social marketing wordt belangrijker – merken die hun naam willen verbinden aan maatschappelijk verantwoorde projecten (4)
  6. Marketing wordt steeds meer granulair, waarbij steeds specifiekere boodschappen aan steeds kleinere groepen consumenten worden getoond (5)
  7. De ‘zero moment of truth’ wordt een trend: de fractie van een seconde waarin een webbezoeker beslist of hij je website goed of slecht vindt (6)
  8. Gamification – de interactie met je content vergroten door het toevoegen van spel-elementen wordt ook voor 2013 genoemd als trend (3, 6, 13)
  9. Personalisering van digitale ervaringen (6)
  10. Locatie-gebaseerde diensten en communicatie worden belangrijker (7, 10)
  11. Integratie – van online en offline, SEO, SEA, social, e-mailmarketing, PR, etc (7)
  12. Web video – al dan niet met embedded formulieren voor leadgeneratie (8, 11, 13)
  13. E-mail remarketing: automatische mails die verstuurd worden aan webbezoekers die een winkelwagentje vullen maar niet afrekenen of die een formulier wel invullen maar niet indienen (8)
  14. Kortingsacties (10)
  15. Buyer personas (11)
  16. E-mailmarketing – herontdekt als effectief marketingkanaal (3, 11)
  17. Campagnes worden minder belangrijk, real-time marketing is in (3)
  18. Marketing leert gewone mensentaal spreken – marketingbla is uit (3)
  19. Budgetten verschuiven van outbound marketing (betaalde media) naar inbound marketing (‘earned media’ en originele content) (3)
  20. Employee branding – laat medewerkers je merkverhaal verspreiden en versterken via social media (12)
  21. Push marketing is dood (18)
  22. Retromarketing: de terugkeer van direct mail (18)
  23. C2C oftewel consumer-to-consumer marketing (17)

Gebruikte bronnen

1) Social Media Marketing Takes Flight in 2013, The H Agency
2) 5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb, Marketingfacts
3) 20 Marketing Trends & Predictions for 2013 & Beyond, Hubspot (formulier invullen)
4) 25 Online Marketing Trends for 2013, SEOptimise
5) Online Marketing: Top Trends for 2013, AdExchanger
6) 9 Online Marketing Trends For 2013, Business2Community
7) Digital trends 2013, DMF
8) 13 Online Marketing Trends for 2013, Blue Fountain Media blog
9) 3 Important Online Marketing Trends to Watch Out for in 2013, NetConnexion
10) 2013 Online Marketing Trends: The Year Of The Consumer, Conversion Pipeline
11) Social Media and Content Marketing Trends for 2013, Dreamgrow
12) Five Top 2013 Trends for Small Business Social Media Engagement Using Content Marketing, At&T Networking Exchange blog
13) 7 ‘Small Business’ Social Media Trends for 2013 with Mike Roberts, SEM San Diego Meetup
14) 5 Biggest Social Media Trends for 2013 – Ryan Holmes in Fast Company, HootSuite
15) Social Media Trends for 2013 – Part 1, Sage Social
16) Seven Social Media Trends for 2013, The Wall Blog
17) 2013 wordt jaar van C2C-marketing, Webwinkel Weblog
18) B2B Marketing Predictions for 2013, Search Engine Journal
19) Content Marketing Predictions 2013, Content Marketing Institute

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 4 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

SEO website optimalisatie februari 6, 2013 om 08:35

Leuke lijst! Wel wat uitgebreid, maar eigenlijk maakt dat het juist erg interessant. Ik mis alleen wel wat linkbuilding-gerelateerde trends.

Beantwoorden

annemieke februari 6, 2013 om 09:03

Hi Karel,

Daar heb je gelijk in! Ik ben er ook bijna geen tegen gekomen in mijn “desk research”. Misschien is het hele fenomeen linkbuilding gewoon “uit”? 😉

Beantwoorden

Marcel Logtenberg juni 9, 2013 om 14:47

Dit is idd een hele lijst geworden! Mooi dat emailmarketing er ook tussen staat. Ik maak hier altijd nog steeds veel gebruik van. Succes met je website!

Beantwoorden

Annemieke van Herk juni 9, 2013 om 20:06

Dank je wel, Marcel!

Beantwoorden

Geef een reactie