U bevindt zich hier: Home » Blog » 101 Online marketing trends voor 2012

101 Online marketing trends voor 2012

02/12/2011

Post image for 101 Online marketing trends voor 2012

Deze weken tikken we met z’n allen ongeveer 6,5 miljoen kilo kruidnootjes weg en vorige week was de eerste top-zoveel-duizend alweer op de radio. Kortom: het is december, en dus hét moment om de trends voor volgend jaar te voorspellen.

En hoewel de uitspraak “voorspellingen doen is moeilijk, vooral als ze over de toekomst gaan” aan meer dan 20 verschillende bronnen wordt toegeschreven, laten zich daardoor kennelijk maar weinig mensen weerhouden.

Om te zorgen dat je in 5 minuten tijd volledig op de hoogte bent van wat 2012 je op online marketing gebied gaat brengen, heb ik ruim 20 artikelen met trends en voorspellingen doorgespit en alles wat ik tegenkwam in dit artikel op een rij gezet. Het resultaat: 101 trends en voorspellingen over online marketing voor volgend jaar! Wil je er meer over weten, bekijk dan het overzicht met de gebruikte bronnen onder aan de pagina.

En zelf durf ik daar nog wel één voorspelling aan toe te voegen: de helft van deze voorspellingen is nogal vaag, en de andere helft blijkt straks in 2013 helemaal geen trend te zijn geworden!

101 Trends en Voorspellingen

  1. E-mail ontwerpen worden beter aangepast voor gebruik op mobieltjes
  2. Klantbehoud wordt belangrijker en markteers gaan inactiviteit al in een vroeg stadium van de klantrelatie voorkomen
  3. Meer fysieke winkels gaan elektronische rekeningen per e-mail gebruiken
  4. Er komen betere tools om cross channel communicatie te beheren
  5. Meer e-mailberichten worden voorzien van dynamische content
  6. Online content marketing
  7. Video marketing
  8. Social media marketing (in de categorie open deuren…)
  9. Content marketing wordt gebruikt om nieuwe klanten te werven
  10. In 2012 gaat voor het eerst een grote tv-adverteerder zijn hele budget overhevelen naar digitale marketing
  11. Marketing budgetten gaan verschuiven van traditionele advertenties en public relations naar content marketing
  12. Meer merken gaan real time interacties aan met hun klanten
  13. Tumblr breekt door als effectief marketingplatform
  14. De balans tussen het creëren en organiseren van content wordt belangrijker (creation versus curation)
  15. Er komt meer gepersonaliseerde content
  16. Marketingafdelingen gaan meer werken als nieuwsredacties om het verhaal van hun merk te vertellen en real-time interacties mogelijk te maken
  17. Google Plus gaat een belangrijke rol spelen als business collaboration platform
  18. Door veranderingen in de zoekmachine algoritmes wordt de kwaliteit van content belangrijker voor een goede positie dan de kwantiteit van content
  19. Meer bedrijven gaan mobiele versies van hun websites maken en/of mobiele apps
  20. Content marketeers gaan de verwachting van reciprociteit laten varen en hun klanten echt nuttige content geven zonder er direct ies voor terug te verwachten.
  21. Segmentatie van e-mailberichten wordt belangrijker om engagement (openen van de mail en doorklikken) te realiseren
  22. Geautomatiseerde mails nav gebeurtenissen (bijv. verlaten van een online winkelwagentje) worden meer ingezet om omzet te genereren
  23. Marketing wordt persoonlijk dankzij combinatie van mobiele toepassingen en geosociale media en lokaal zoeken
  24. Vooruitgang in marketingtechnologie leidt tot effectievere, kortere lead management en verkoopprocessen
  25. Multichannel marketing wordt belangrijker
  26. Software in de cloud of software-as-a-service toepassingen worden vaker op maat gemaakt via API’s
  27. Marketeers gaan meer mobiele apparaten gebruiken voor updates en analyses van online campagnes
  28. Digitale media worden in de strategieën en budgeten van bedrijven belangrijker dan offline media
  29. Sociale media gaan meer decentraal worden ingezet door bedrijven in plaats van via een aparte afdeling
  30. User generated content
  31. Social commerce
  32. Gepersonaliseerde content
  33. Brand journalism – marketeers gaan denken als uitgevers
  34. Mixen van online en offline communicatiekanalen
  35. Gamification – steeds meer communicatie wordt verpakt als spel
  36. Mobiele marketing – gemak, context en fun
  37. Augmented reality
  38. B2B en B2C worden minder belangrijk dan B2P – Business-to-People
  39. Real-time communicatie: kleine aanleidingen kunnen tot wereldwijde impact leiden op social media
  40. Ons collectieve bewustzijn wordt steeds groter en slimmer: the global social brain
  41. Het aggregeren en organiseren van content wordt steeds belangrijker
  42. Grote ondernemingen gaan meer investeren in kennis over social media
  43. Social media worden meer gebruikt als customer service tool
  44. Meer bedrijven gaan social media sites gebruiken voor (creatieve) wedstrijden
  45. Social media gaan een grotere impact hebben op je positie bij zoekmachines
  46. Meer bedrijven gaan reviews en ratings van gebruikers aan hun website toevoegen
  47. Relevantie is belangrijk om gezien te blijven worden in de enorme volumes social media berichten
  48. Social media worden belangrijker in de B2B sector
  49. Convergentie van social media en TV
  50. Social media wordt een standaard bedrijfsfunctie
  51. Social commerce neemt een vlucht
  52. Meer bedrijven gaan branded content publiceren
  53. Er komen enorme verbeteringen in social search
  54. Steeds meer printmedia worden vervangen door uitingen op tablets
  55. Facebook krijgt meer dan 1 miljard gebruikers en gaat naar de beurs
  56. Invloed op social media wordt relevant en meetbaar
  57. Televisie wordt socialer en makkelijker om te delen
  58. Social media be’ïnvloeden zoekresultaten
  59. Facebook maakt het delen van content en activiteiten automatisch
  60. Er komt een verschuiving binnen social media naar branding, klantenservices en B2B marketing
  61. Er gaat minder geïnvesteerd worden in printmedia
  62. Er gaat meer geïnvesteerd worden in earned media
  63. Uitgaven aan online advertenties zullen toenemen (met 20% in de VS)
  64. Bedrijfsblogs brengen meer leads binnen dan welk ander social medium dan ook
  65. Het creëren van unieke, deelwaardige content wordt de belangrijkste tactiek voor zoekmachine optimalisatie
  66. Bedrijven bereiken een nieuw niveau in hun social media gebruik: social media optimization
  67. Innovaties in display advertenties, zoals remarketing
  68. Strengere privacy regelgeving maakt het marketeers moeilijker
  69. QR code marketing
  70. Performance marketing: meer marketeers worden afgerekend op KPI’s (key performance indicators)
  71. Comeback van co-marketing
  72. Online reputatie management
  73. Social media marketing verdwijnt als separate activiteit
  74. Merken voeren grootschalige integratie van social media in andere digitale media door
  75. Social media worden ingezet voor customer support
  76. De populariteit van groepsaankopen vlakt af
  77. ROI op investeringen in social media wordt belangrijker
  78. Meer bedrijven gaan tablet en mobiele versies van hun websites aanbieden
  79. Social media adverteren groeit
  80. Een geloofwaardige, relevante aanwezigheid op social media gaat gezien worden als strategie in plaats van een tactische zet
  81. Engagement wordt de nieuwe key performance indicator
  82. Er komt meer druk van gebruikers van social media om een aandeel in de omzetten te krijgen.
  83. Er komen betere content filters en tools om de meest relevante content te vinden
  84. Mocial – convergentie van mobiel, social, local en e-mail
  85. Social media wordt minder gebruikt om awareness te creëren en meer om omzet te genereren
  86. Location Based Services (LBS)
  87. Dataopslag in de cloud wordt populairder en vormt een probleem voor mobiele carriers
  88. Meer mobiele en tablet gebruikers
  89. Integratie van social media en real life: makkelijker delen van muziek waar je naar luistert, artikelen die je leest, video’s die je bekijkt
  90. Social media gaan beslissingen van consumenten nog meer beïnvloeden
  91. Social media games worden meer geïntegreerd met de werkelijke wereld
  92. Gaming verhuist naar de cloud
  93. Opkomst van mobiele MMO (massive multiplayer online) spellen
  94. Groei van maatwerk en sociale magazines (zoals Flipboard en Zite)
  95. Partnerships tussen mainstream media en bloggers
  96. Meer online special effects dankzij de opkomst van HTML5
  97. 24/7, mobiele televisie
  98. Opkomst van near field communication (NFC, bijvoorbeeld via RFID chips) voor bijvoorbeeld betalingen
  99. Content is het nieuwe zwart – content marketing wordt belangrijker
  100. Het beheren van data blijft een uitdaging voor marketeers: online data management platforms moeten worden geïntegreerd met offline prospect- en klantendata
  101. Er komen betere tools voor marketingautomatisering, die beter in staat zijn om resultaten aan de juiste kanalen toe te schrijven

Gebruikte bronnen

Als je nog niet genoeg voorspellingen voor het komende jaar hebt gezien of je wil een toelichting op de 101 trends en voorspellingen hierboven, sla er dan de bronnen op na die ik heb gebruikt:

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 5 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Paul januari 5, 2012 om 21:29
Rebecca maart 31, 2012 om 09:03

Het valt me op dat veel punten hetzelfde zijn…Alleen dan anders geformuleerd.
Toch was het wel nuttig, bedankt!

Beantwoorden

annemieke maart 31, 2012 om 14:42

Hi Rebecca,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk: mijn lijstje is gebaseerd op trends die door een stuk of 15 verschillende personen zijn samengesteld, en ik heb op elkaar lijkende trends apart in de lijst gelaten.
Maar ergens wel fijn dat er zo veel trends op elkaar lijken, toch? Welke marketeer heeft er nu tijd om 101 totaal verschillende trends te onderzoeken, laat staan er aan mee te doen? 😉

Beantwoorden

Menno oktober 19, 2012 om 12:12

Hoi Annemieke,
Een hele mooie lijst, waarbij denk ik een hoop trends werkelijkheid zijn geworden. Misschien is het een leuk idee om aan het einde van dit jaar deze lijst eens te evalueren.

Ik denk dat niet iedereen de trend “Google Plus gaat een belangrijke rol spelen als business collaboration platform” zo zal ervaren. Ik moet bekennen dat Google Plus mij een hoop gebracht heeft. Evenals social en contentmarketing.

Nogmaals leuk om te zien hoe de voorspellingen grotendeels uit zijn gekomen.

Groet,
Menno – NIOW
http://www.niow.nl/taaltrainingen/talenaanbod/cursus-engels

Beantwoorden

annemieke oktober 21, 2012 om 20:02

Hi Menno,
Goed idee! Voor alle trends en verwachtingen voor 2013 weer losbarsten, is het inderdaad wel leuk om te kijken wat er van de voorspellingen voor 2012 terecht is gekomen… ik zet hem op de lijst met blogideeën, dank je wel!

Beantwoorden

Geef een reactie

{ 2 trackbacks }