U bevindt zich hier: Home » Blog » 10 redenen waarom je nieuwe website flopt

10 redenen waarom je nieuwe website flopt

12/10/2012

Post image for 10 redenen waarom je nieuwe website flopt

De afgelopen maanden ben ik betrokken geweest bij de bouw van een aantal zakelijke websites. Dat gaan natuurlijk allemaal prachtige, nuttige en succesvolle websites worden. Tijdens die processen werd weer eens pijnlijk duidelijk waar je allemaal rekening mee moet houden om een goede website te maken. En vooral ook: welke dingen je per sé niet moet doen als je een succesvolle website wilt bouwen.

Vandaar deze opsomming van tien manieren om je website gegarandeerd te laten floppen.

1) Je formuleert geen doelstellingen

Wil je een succesvolle website, dan zul je toch echt eerst succes moeten definiëren. Wat wil je met de website bereiken? Online verkopen? Met hoeveel omzet en hoeveel marge ben je dan tevreden? Nieuwe klanten werven? Hoeveel? Bestaande klanten service leveren? Hoe ga je dat meten? Enzovoort, enzovoort. Alleen als je weet wat je wilt bereiken, kun je achteraf meten of je daarin geslaagd bent. En als je weet wat het halen van de doelstellingen waard is voor jouw bedrijf, dan heb je een ook richtlijn voor wat een nieuwe website mag kosten.

En tenslotte: als je doelstellingen formuleert waar je collega’s achterstaan, dan voorkom je later oeverloze discussies zoals: “ik vind het kadertje om de foto’s niet mooi, en de kleur blauw is te fel…”. Dat is dan allemaal niet belangrijk: zolang de website de doelstellingen haalt, is het goed. Persoonlijke smaak is dan niet van belang.

2) Je weet niet voor wie je de website bouwt

Gerelateerd aan de doelstellingen van je website, is de doelgroep die je met de website wilt bedienen. Wat voor mensen zijn dat? Klanten of niet-klanten? Mannen of vrouwen? Inkopers, business managers of techneuten? Wat voor problemen hebben die mensen die jij kunt oplossen? Wat voor informatie en tools hebben ze nodig?

Grote bedrijven definiëren vaak zogenaamde buyer personas, die een gedetailleerd beeld geven van het soort mensen dat de website bezoekt en hun behoeften. Maar het kan ook veel eenvoudiger. Koop een doos Bossche bollen en ga eens op de koffie bij een stuk of vijf klanten. Praat met ze! Bekijk samen je huidige website en pols wat ze er van vinden en wat ze missen. Geheid dat je met heel veel nieuwe en bruikbare ideeën terugkomt.

3) Je vraagt een webbouwer om een nieuwe website te bouwen

Het klinkt gek, maar zo’n soort vraag moet je nooit aan een webbouwer stellen. Want dat biedt ze heel veel ruimte om creatief te zijn, maatwerk functionaliteit te bouwen, en dus heel veel uren te schrijven.

Zorg dat je zelf vooraf nadenkt over de gewenste functionaliteit, over technische eisen, over de structuur van je website, over het soort content dat er te vinden moet zijn, over integratie met andere systemen zoals je e-mailmarketing- of CRM-systemen. Leg dat alles vast in een uitgebreid programma van eisen en gebruik dat om twee of drie offertes op te vragen. Stel minimaal deze twaalf vragen aan je webbouwer. Hoe helderder en specifieker je formuleert wat je wensen zijn, hoe groter de kans dat de website die wordt opgeleverd, ook voldoet aan je verwachtingen. En hoe groter de kans dat je binnen budget en binnen de planning blijft.

4) Je bedenkt alles zelf

Je bent heel slim en je schrijft heel goed en je hebt een fantastische smaak. Maar als je in je eentje gaat bedenken wat er op je website moet komen, dan vergeet je gegarandeerd een boel nuttige zaken.

Stel dus (nadat je met je klanten hebt gesproken…) een team samen met leden uit verschillende afdelingen van het bedrijf. Ga samen brainstormen om te bedenken met welke informatie en functionaliteit je nieuwe en bestaande klanten zou kunnen helpen. Formuleer samen de doelstellingen voor de nieuwe website. Niet alleen wordt de website daar beter van, maar je creëert ook buy-in, en intern enthousiasme voor de nieuwe site.

5) Je besteedt meer aandacht aan vorm dan aan inhoud

Het is heel leuk om mee te kijken met webdesigners en ontwikkelaars. Er is zoveel mogelijk, en het is zo leuk om om ontwerpwijzigingen en extra functionaliteit te vragen. “Nee, die knop moet groter, en meer naar rechts. En kan ik per product ook een lijstje met gerelateerde producten krijgen? En kan dat promoblokje links op de pagina worden gezet in plaats van rechts? O nee, rechts was toch beter. Wacht: kan hij ook in het midden?”

Veel belangrijker dan de details waar mensen zich soms op focussen, is de kwaliteit van je inhoud. Goede, lekker lopende teksten. Niet de standaard boilerplate onder je persberichten met een oersaaie tekst over je bedrijf, maar verhalen. Mooie fotografie, niet van die suffe stockfoto’s. Steek daar maar wat meer tijd (en geld) in, en laat het ontwerp en de bouw wat meer aan de specialisten over.

6) Je houdt geen rekening met mobiele gebruikers

“Onze klanten zijn niet zo geavanceerd, die gebruiken geen mobiele apparaten om de website te bezoeken”. Dat dacht je! In Nederland gebruikt gemiddeld 17% een mobiel apparaat om websites te bezoeken. In veel gevallen is het conversiepercentage afkomstig van iPads hoger dan dat van computers. En het mobiele aandeel groeit en groeit… heb je een website die niet handig in het gebruik is voor mobiele bezoekers, dan kost je dat uiteindelijk omzet. Zeker weten.

7) Je houdt geen rekening met zoekmachines

Je site kan nog zo geweldig zijn, als Google het daar niet mee eens is, kom je weinig voor op de zoekresultatenpagina’s en krijg je weinig bezoekers. Dat betekent dat je misschien wel eens concessies moet doen. Je bezoekers willen misschien geen lange stukken tekst lezen, maar om te scoren bij Google zijn langere teksten soms broodnodig. Vind er dus maar een plekje voor. Zorg voor zoekmachinevriendelijke urls, voor unieke html-titels en meta descriptions, enzovoort.

8 ) Je maakt geen migratieplan

Als je nu een nieuwe website laat bouwen, is de kans groot dat die een bestaande website moet gaan vervangen. Een bestaande website waar misschien wel veel links naar toe gaan, die mogelijk niet meer werken als je webpagina’s nieuwe URLs krijgen. Of een site waarvan bezoekers bepaalde pagina’s als bladwijzer hebben aangemaakt, die een lelijke ‘page not found’ melding opleveren als de nieuwe site straks live gaat.

Zorg dat je inventariseert wat op welke pagina’s bezoekers en links binnenkomen, en zorg dat je die URLs behoudt, of in ieder geval laat doorverwijzen naar de nieuwe, corresponderende URLs.

Ook in deze categorie: overleg heel goed met je webbouwer en de hostingpartij wat er moet gebeuren bij de overgang van de oude naar de nieuwe website. Hoe lang ben je dan ‘uit de lucht’? Op welk tijdstip? Wie doet de controle als de nieuwe site live is of alle links nog werken? Of ingevulde webformulieren naar de juiste persoon worden gemaild? Of de Google Analytics code goed is geïmplementeerd?

9) Je kiest de goedkoopste hostingpartij

Een zakelijke website voor € 4,95 per maand! Die nemen we! Natuurlijk is goedkoop niet altijd duurkoop, maar soms wel.  Als je website om de haverklap uit de lucht is, of heel langzaam is vanwege slechte verbindingen van je provider, dan gaat ten koste van de bezoekerservaring.

Worden er regelmatig back-ups voor je gemaakt? Hoe snel is de service als er een keer een probleem is? Kunnen ze die ene serverinstelling die noodzakelijk is voor jouw content management systeem wel voor je regelen?

10) Je denkt dat je website af is als hij live is

Hè hè – je hebt maandenlang heel hard gewerkt en nu is de nieuwe website live. Complimenten van je collega’s, van goede klanten, en nu is het klaar. Niets meer aan doen!

Helaas, zo werk het niet. Want hoe goed je de website zelf ook vindt, hij zal zich in de praktijk moeten bewijzen. En dan blijkt soms dat je bestelproces toch niet zo gebruikersvriendelijk was als je dacht. Dat bezoekers je overzicht met verzendkosten niet kunnen vinden. Of de routebeschrijving!

Wil je succesvol zijn, dan moet je bereid zijn om bij te sturen op basis van voortschrijdend inzicht – en vooral op basis van daadwerkelijk bezoekersgedrag!  En nee, het blijven uitvoeren van verbeteringen aan je website is geen teken dat je het de eerste keer niet goed bedacht had. Het is juist een teken dat je snapt hoe de online wereld werkt, en dat je een uitstekende marketeer bent. Mocht je je collega’s daar niet van kunnen overtuigen, stuur ze dan maar door naar mij…

En wat nog meer?

Ken je nog meer manieren om een website te verpesten? Of webprojecten die duidelijk onder een of meer van bovenstaande stappen hebben geleden? Deel je ervaring in een reactie hieronder. Ik ben benieuwd!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 7 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Joep Hendrix oktober 12, 2012 om 13:02

Erg goed artikel Annemieke!

Beantwoorden

annemieke oktober 12, 2012 om 13:21

Dank je wel! Er zitten vast een aantal dingen tussen die jou ook bekend voorkomen. Als je aanvullingen hebt: die zijn welkom!

Beantwoorden

Jan Henkes oktober 15, 2012 om 07:49

Heel herkenbaar als webdesigner. Ik vraag me soms af of het mij taak is om dit aan mensen te vertellen? Daardoor wordt het voor mij een leukere klus, maar heb ik die positie? Je moet er redelijk brutaal voor durven te zijn, je gooit wel hun plannetje over hoop. Maar achteraf zijn ze denk ik juist blij me je als je ze helpt!

Beantwoorden

annemieke oktober 15, 2012 om 08:56

Hi Jan,
In mijn ervaring kun je dat prima bespreken met klanten, en scoor je alleen maar extra punten doordat je met ze meedenkt. Ook help je soms de verantwoordelijke bij de klant om de website (en het budget) intern beter te verkopen, daar zijn ze ook blij mee. En met een beetje geluk kun je wat extra consultancy uren verkopen om ze bij dit traject te helpen. Dat gezegd hebbende: er zijn ook hele eigenwijze klanten die niet over dit soort dingen willen nadenken en “gewoon een nieuwe website” willen. Eigenlijk zou je nee moeten durven zeggen tegen dat soort klanten, want je eigen kans om een succesvol project op te leveren en een blije klant over te houden is vaak ook lager bij dit soort mensen.

Beantwoorden

Jan Henkes mei 8, 2013 om 14:08

Ook eens met het laatste: in dit vakgebied is de klant nou eenmaal niet altijd “koning” maar betekent het dat de klant ook kritisch naar zijn eigen bedrijfsvoering/marketingactiviteiten moet kunnen kijken.

Beantwoorden

Floris augustus 6, 2013 om 10:06

Mooi artikel Annemieke :)

Erg herkenbaar als webdesigner inderdaad. Wat zou ik graag willen dat mijn klanten je artikel eens lezen voordat ze met een mooie website klus bij mij komen. maar al te vaak moet ik mijn klanten vertellen: maar heeft u wel aan UW klanten gedacht?

Ik vind het erg leuk om mijn klanten te overtuigen een klant en bezoeker vriendelijke website te maken en hun uitgedachte ‘zou mooi zijn als” plannen toch overboord te gooien… maar als ik dan genoodzaakt ben meer uren te factureren vinden mijn klanten dat minder leuk… en daarmee ik dus ook.. (hoewel ze altijd wel dik tevreden zijn met mijn advies, input en bemoeienis)

Beantwoorden

annemieke augustus 6, 2013 om 13:31

Volgens mij leeft dit artikel onder webdesigners…. 😉 Ik heb plannen voor een boek over online marketing voor ondernemers, en 1 hoofdstuk daarin gaat zeker worden: het omgaan met bureaus en geven van een goede briefing. Als ik zo ver ben ga ik zeker aan je vragen wat jij idealiter allemaal wel en niet ontvangt zodat je een goede offerte & succesvolle website kunt maken!

Beantwoorden

Geef een reactie

{ 1 trackback }