U bevindt zich hier: Home » Blog » 10 Goede online marketing voornemens voor 2012

10 Goede online marketing voornemens voor 2012

28/12/2011

Vuurwerk in Sydney

Foto: Max Earey / Shutterstock.com

Volgens Wikipedia voelt ruim de helft van de mensen die met Nieuwjaar goede voornemens opstellen zich redelijk zeker van succes. Een nogal schril contrast met de 12% die zijn doelen uiteindelijk ook echt haalt…

Gezien de statistieken kun je als ondernemer dus beter geen goede voornemens maken. Doe je dat wel, dan weet je bijna zeker dat je je doelen niet gaat halen. Maar uit onderzoek blijkt ook dat vrouwen meer kans van slagen hebben als ze hun voornemens delen en zo van anderen ondersteuning krijgen. (Mannen slagen vaker als ze hun voornemens uitbreiden met tussentijdse, meetbare doelstellingen).

Daarom toch op deze plek: mijn goede voornemens voor 2012 op het gebied van online marketing! Ze zijn allemaal bedoeld om mijn kennis te vergroten, maar ook om meer webbezoekers en uiteindelijk meer klanten te werven. Doe je met me mee?

1) Een e-book schrijven

Dit is natuurlijk een opstapje naar mijn goede voornemen voor 2013: een boek schrijven. Een e-book is een goede manier om je naam te vestigen als expert, en het is een uitstekend content marketing middel om een breder publiek te krijgen. Suggesties voor een onderwerp zijn welkom!

2) Een Facebook advertentiecampagne opzetten

Facebook is na Google.nl en Google.com de meest bezochte website in Nederland volgens Alexa. En zoals ik al eerder beschreef, kent het medium fantastische mogelijkheden om je doelgroep te selecteren en segmenteren. Bovendien ben ik zeer geïnspireerd geraakt door het boek van Marty Weintraub, Killer Facebook Ads (affiliate link bol.com). Al met al genoeg redenen om komend jaar zelf te gaan experimenteren met Facebook advertenties.

3) Een infographic laten ontwikkelen

Nog zo’n content marketing middel om veel extra bezoekers naar je website te trekken! Bovendien vind ik ze zelf erg leuk. Ik ga dus op zoek naar goede ontwerpers om een mooie en interessante infographic te kunnen aanbieden. Bovendien kan ik dan op deze plek uitleggen wat je moet doen om zelf een goede infographic te laten maken.

4) Een video opnemen en promoten

Video, mits natuurlijk goed ingezet, is ook zo’n middel om meer bezoekers aan je te binden. Al was het alleen maar omdat sommige mensen liever kijken en luisteren dan lezen. Daarnaast is het eenvoudiger om met een video een goede positie te halen bij Google dan met een stuk tekst. Ik wil het proberen!

5) Een succesvolle advertentiecampagne inrichten bij Bing

Ok, in Nederland heeft Bing nog maar een heel klein marktaandeel (minder dan 5%). En het Microsoft Adcenter en bijbehorende partnerprogramma (vergelijkbaar met Google Adwords) is nog niet beschikbaar voor Nederlandse adverteerders. Maar dat gaat allemaal veranderen, en daarom wil ik vast ervaring doen met ‘pay per click’ adverteren bij Bing. Zodat mijn klanten ook later voor alle belangrijke zoekmachine advertentieprogramma’s bij Inboundmarketing.nl terecht kunnen!

6) 1000 unieke webbezoekers per maand

Ik zeg het zelf zo vaak tegen mijn klanten: een x-aantal webbezoekers is geen doel op zich! Want webbezoekers brengen geen brood op de plank. Klanten wel. Dat neemt niet weg dat een fors aantal webbezoekers wel een goed middel kan zijn om aan meer klanten te komen, en dus is dit één van mijn goede voornemens. Ter vergelijking: in januari 2011 telde deze site 100 unieke bezoekers, in december 2011 meer dan 500. 1000 is dus zeker haalbaar.

7) 250 Nieuwsbrief-abonnees

En deze wordt pittiger, want op dit moment heeft de wekelijkse Inboundmarketing.nl nieuwsbrief 35 lezers. (Heb jij je al aangemeld? Nee? Vul dan hiernaast je e-mailadres in.) Aan de andere kant: 5 nieuwe abonnees per editie moet kunnen, toch? Ook hiervoor geldt dat het aantal lezers geen doel op zich is, maar een middel om meer naamsbekendheid, sympathie, interactie en uiteindelijk klandizie te realiseren.

8) Een succesvolle Google Website Optimizer test uitvoeren

Er bestaan geen wetten voor een succesvolle website, alleen vuistregels. Wat wel en niet werkt, kun je maar op één manier achterhalen: door te testen! Veel bedrijven lijken hiertoe niet bereid. Onder het motto: ik heb al veel geld en tijd in mijn website gestoken, het is wel goed. Zonde! Zo krijgen we een internet van gemiste kansen. Dat gaat mij niet gebeuren, dus ik wil komend jaar in ieder geval één succesvolle conversie optimalisatie test kunnen beschrijven op deze plek.

9) Spreken bij een congres of seminar

Het beste bewijs van je expertise of autoriteit op een bepaald gebied is als je daar live over mag vertellen voor publiek. En door jezelf te (laten) opnemen, je slides online ter beschikking te stellen en een blogartikel te schrijven naar aanleiding van de vragen uit het publiek, kan het ook nog eens een goede online marketing tool zijn. Op de lijst voor 2012, dus! Ben je op zoek naar een enthousiaste, vakkundige spreekster ter afwisseling van de suits bij je seminar? Neem contact met me op!

10) Een buitenlands SEM congres bezoeken

Bijblijven op je vakgebied is een voorwaarde voor succes, ook in tijden van economische crisis. En omdat de meeste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing uit de VS komen, heb ik een goed excuus om nieuwe kennis daar te gaan halen. Dat is ook leuker dan een congres in Ede of Nieuwegein, natuurlijk! Pubcon 2010 in Las Vegas was superleuk en interessant, en voor herhaling vatbaar. Of dit jaar toch maar naar Search Engine Strategies in New York? Hmm…

En wat zijn jouw goede voornemens op het gebied van online marketing? Laat het weten in een reactie hieronder en verzeker je van mijn steun!

Vorig artikel:

Volgend artikel:

{ 4 reacties… lees ze hieronder of geef je eigen reactie }

Joris december 28, 2011 om 17:01

Hartverwarmend goede voornemens. Ik kan je misschien nog wel wat tips geven voor het maken van video’s. Ik hoop dat ik volgend jaar weer wat tijd overhoud om jou te helpen. Veel succes en natuurlijk ook een gezond en gelukkig 2012.

Beantwoorden

annemieke december 28, 2011 om 17:12

Hi Joris, ik ben blij met alle videotips die je voor me hebt want ik heb er totaal geen ervaring mee… hartstikke bedankt alvast en ik kom er bij je op terug!

Beantwoorden

Huddie Klein december 30, 2011 om 10:16

Onderwerp tip voor je e-book; schrijven voor het web. Waar moet ik mij aan houden? Hoe houd ik de aandacht van de bezoeker vast? Kan ik mijn ranking bij zoekmachines beinvloeden met mijn teksten?

Voor een prima video maker verwijs ik je graag naar http://www.erwinvandijck.com.

Groetjes en een goed 2012!

Huddie

Beantwoorden

annemieke december 30, 2011 om 10:23

Hi Huddie,
Dank je wel voor de tips! Ik heb ooit al eens een heel klein stukje geschreven over schrijven voor het web, maar dan vooral uit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie: http://www.inboundmarketing.nl/blog/10-schrijftips-voor-meer-sjans-met-zoekmachines/
Er is inderdaad veel meer over te schrijven.
Jij ook een gezond en gelukkig Nieuwjaar gewenst!
Annemieke

Beantwoorden

Geef een reactie

{ 1 trackback }